Stiguide til SS4

Denne stirunden starter fra Nesbyen sentrum og er middels krevende. SS4 er en kjent sti i Nesbyen og byr på highspeed. Turen er kort og kan enkelt kombineres med andre turer i området.

Sist oppdatert 4. oktober 2020 kl 21.05
Det spesielle klimaet gjør at stiene i Nesbyen er støvtørre i store deler av sesongen. Flere av stiene gir en skikkelig berg-og-dalbanefølelse på raskt barskogunderlag. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Nes

Denne stien er originalt en tømmerslepe.

Stien - ved navn SS4, har høy status i Nesbyen.

Underlaget er forutsigbart, men løst noen steder. Stien byr på highspeed og har naturlige doseringer i hver sving. Her er det bare å slippe på, så er du garantert store smil hele veien!

• Vanskelighetsgrad: 3 - middels krevende

• Lengde: Ca. 7 kilometer

• Startpunkt: Nesbyen sentrum

Turen starter ved senterplassen i Nesbyen, utenfor butikksenteret.

Følg gammel kulturvei vestover gjennom sentrum. Du passerer blant annet gården til Hans Gude og Hallingdal Folkemuseum. Grusveien kommer ut på FV214.

Følg asfalten ca. én kilometer oppover. Etter et lite høydedrag kommer du til en bro. Her skal du ta til høyre nesten 180 grader umiddelbart etter broa, inn på en grusvei. Denne traverserer opp fjellsiden. Rett før den tredje serpentinsvingen, vær oppmerksom. Her skal du ta av ned på litt teknisk men rask sti.

Stien kommer ned til grusveien igjen, den samme som på vei opp. Følg denne 20 meter til en sti går ned på venstre side.

Høy fart, raskt underlag, hopp, kuler og doseringer. Denne stien er som en berg- og dalbane. Følg stien til du kommer til et åpent skogsfelt hvor det flater ut. Ta til venstre i første kryss, og følg tursti nedover langs elveleiet tilbake til turens utgangspunkt.

Oversiktskart over Hallingdal med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.