Stiguide til Dyna

Turen går til Dyna på Nes og starter på parkeringsplassen ved Skålsrudvatnet. Turen er relativt kort og middels krevende.

Sist oppdatert 3. oktober 2020 kl 12.32
Ove Grøndal, Frank Jonny Brenno og Morten Nilsen tar fatt på klatringen opp mot Dyna. De samme flotte svingene sykles på vei ned igjen. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Nes

Turen går fra hytteområdene inne ved Skålsrudvatnet.

For å komme hit, følger du FV214 fra Nesbyen sentrum vestover.

Følg bilveien ca. 13 kilometer til du kommer til et Y-kryss. Her er det skiltet mot Myking hytteområde. Følg veien til høyre. Husk penger til bomvei. Følg veien mot Myking ca. tre kilometer, og ta av mot Skålsrudvatnet.

Følg veien langs Skålsrudtvatnet. Nesten ved enden av veien finner du en parkeringsplass ved bom.

Sykle ca. 1,5 kilometer tilbake på grusveien du kjørte inn og ta opp til venstre 180 grader på grusvei. Følg grusveien gjennom hyttefeltet og innover mot Nedre Belgevatnet. Ved enden av grusveien langs Nedre Belgevatnet kommer du til  noen hytter. Her skal du ta til venstre inn på sti opp mot vannet Øvre Fiskebutten. En del ulendt terreng og mye kratt oppover hit.

Ved Øvre Fiskebutten tar du til høyre og følger stien oppover ei slak fjellside. Følg stien rundt en liten topp, og vestover inn mot Dyna, som er turens toppunkt.

Her har du god utsikt over hele Hallingdal på finværsdager.

Fra Dyna sykler du samme vei som du kom opp, ned til Øvre Fiskebutten igjen. Fin og småkupert utforkjøring.

Ved Øvre Fiskebutten skal du nå holde til høyre mot Hjartetjern. Fra Hjartetjern får du flere fine utforpartier, og småkupert sti som du følger tilbake til der du parkerte bilen.

• Vanskelighetsgrad: 4 - middels krevende

• Lengde: Ca. 16 kilometer

• Høydeforskjell: Ca. 400 meter

• Startpunkt: Parkeringsplass ved Skålsrudvatnet

GPS-spor til alle turene finner du på gps.terrengsykkel.no. Disse kan du laste ned og se nærmere på. Har du en GPS med kartvisning, kan du følge sporet når du sykler.

Se her for flere tips til stisykling i Nesbyen.

Oversiktskart over Hallingdal med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.