Nesbyen Enduro

Ved pumptracken i Nesbyen

Sist oppdatert 28. mai 2019 kl 10.59
I Nesbyen får du testet høydeskrekken på håndbygde tre-elementer. Ove Grøndal og Frank Jonny Brenno løfter blikket. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Nes

Denne turen kan både shuttles og sykles. Begynn turen ved pumptracken rett utenfor Nesbyen sentrum. Følg Vassfarvegen ut av sentrum og opp fjellsiden på østsiden av dalen.

Ved Trytetjern tar du av til venstre mot «Utsikten». Som navnet tilsier er dette et utsiktspunkt over Nesbyen. Her er også starten på Norgescupløypa i utfor.

Nyt utsikten før du tar til høyre og nordover opp en sti. Her er det like greit å bare trille sykkelen, for stigningen blir bratt og tilnærmet umulig å sykle. Klatre 250 høydemeter på sti før du kommer til turens høyeste punkt, som heter Klevarudnatten, 808 moh.

Nyt utsikten nok en gang og begi deg ned samme sti som du kom opp. Følg denne helt ned til Utsikten igjen. Tidvis bratt, og veldig moro.

Ved utsikten tar du inn på løypa som er merket «Enduro». Denne traseen følger du så småkupert bortover og nedover til du kommer nesten bort til asfaltveien som du shuttlet opp. Her knekker stien brått høyre og man følger nybygd singletrack som slynger seg nedover i ca 200 meter. Etter en kort og slak oppoverbakke er det bare å slippe på ned en hysterisk bra sti. Midtveis nede i denne løypa treffer du grusvei.

Her kan du enten fortsette helt ned, eller ta til høyre på grusveien og følge denne tilbake opp til Vassfarvegen. Når du kommer til Vassfarvegen, ta til venstre, og klatre opp til Utsikten igjen. Her tar du på nytt til høyre, men ikke like bratt opp som sist. Følg stien som heter «Traversen» bortover.

Er du redd for høyder er det greit å stålsette seg litt. Her er det flere bruer som henger i luften over bakken. Stien er både morsom, rask og teknisk. Kryss en grusvei. Her begynner «Knuts Favoritt» som du følger hele veien ned til sentrum og pumptracken igjen.

Nesbyen Enduro: Toppen og enduroløypa, Traversen og Knuts favoritt

• Vanskelighetsgrad: 4-5 middels krevende

• Lengde: Ca. 9 kilometer

• Høydeforskjell: Ca. 550 meter

• Startpunkt: Ved pumptracken i Nesbyen

GPS-spor til alle turene finner du på gps.terrengsykkel.no. Disse kan du laste ned og se nærmere på. Har du en GPS med kartvisning, kan du følge sporet når du sykler.

Oversiktskart over Hallingdal med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.