Stiguide til Knutehytta

Denne stituren til Knutebytta starter fra Kongsberg Skisenter. Turen tar deg med gjennom et område fullt av kulturminner - blant annet gruvene på Sachsen. Hvis Knutehytta er åpen når du er innom, må du huske å kjøpe vaffel og bolle. Stisyklingen byr på flott naturlig sti, med bygde elementer hopp, dropp og prima utforkjøring helt til slutt.

Sist oppdatert 29. september 2020 kl 20.24
Flere av stiene i området over alpinanlegget går langs gamle vannføringskanaler fra gruvedriften. Sykle for all del ved siden av, ikke oppå disse gamle trekonstruksjonene! / Stisykling i Norge.

• Kommune: Kongsberg

Knutehytta i Kongsberg er en laftet tømmerhytte fra tidlig 1900-tallet.

Området rundt har mange stier og kulturminner og er populært for turgåere. Følg godt med på stien og vis hensyn til andre brukere.

Knutehytta – Eriksløypa - Bergmannstien

• Vanskelighetsgrad: 3-4 middels krevende

• Lengde: Ca. 18 kilometer

• Startpunkt: Kongsberg Skisenter

Parkér ved Kongsberg Skisenter. Ta Gamle Korsvei (bratt og rask) eller Korsveien (lengre og roligere) opp til Sachsen-parkeringen. Følg bilvei inn til Knutehytta.

Kjøp Knutehyttas berømte kanelbolle og vaffel.

På baksiden av Knutehytta, på motsatt side av Knutetårnet, starter Eriksløypa. Første del er litt knotete. Følg den mest brukte stien til du kommer opp på en svaberghøyde. Her skal du ta til høyre og følge den blåmerkede stien.

Videre følger mer svabergkos. Snart kommer du til Jerntjern. Følg stien på demningen. På den andre siden av vannet kommer du til ett herlig crux som må tas før det er akseptabelt å fortsette.

Videre fortsetter stien på svaberg og det bekker snart nedover. Det er spraymalt blå streker som guider riktig spor ut vanskelige partier. Mot slutten av nedkjøringen krysses en vannrenne, vær forsiktig her.

Siste parti ned mot Sachsen er en naturtrapp som ender i et dropp med chickenrun til høyre. Selv ikke alle lokale tar dette droppet.

Ta deg tid til en stopp ved gruvene på Sachsen. Du får fin utsikt ytterst på slagghaugene.

Når du har fått nok utsikt og historie, ta grusvei tilbake til Sachsen-Parkeringa. Ved parkeringa ta til venstre opp bakken. Brekk av på sti til høyre på toppen av bakken og følg stien. Her må du krysse en vannrenne. Gå av og løft sykkelen over.

Stien ender på grusvei som tar deg forbi flere fine vann bort til starten på stien «Gule SVA» ved Kongensgruve. Der grusveien svinger 90 grader til venstre, ta til høyre  og følg utforkjøringen 100 meter og ta til venstre. Sykle forbi en steinhaug. Der stien tar opp mot venstre igjen starter den gulmerkede utforkjøringen «Gule SVA», rett fram.

Herfra er det 4-5 minutter med nedoversti før første kryss. Ta til venstre inn på Bergmannstien. Bergmannstien følges i 5 -7 minutter. Du passerer flere klopper. Etter en bratt klopp og et høydedrag, kommer en lang klopp merket «God Tur». Her kommer neste kryss og du skal ta til venstre.

Etter bare 15 meter kommer et nytt kryss. Ta rett frem og ut til høyre. I bunnen av et nedovercrux krysses en skogsmaskinvei. Følg stien slakt opp mot venstre. Videre er det barnålsti ut på ett åpent parti med nytt kryss, hvor du tar venstre videre til du krysser Gamle Korsveien, som du syklet opp tidligere.

Sykle rett over Gamle Korsveien og følg stien som etterhvert deler seg. Ta høyre og nyt bygde elementer, dropp og utforkjøring helt ned til skisenteret. Denne siste delen kalles Gorms Suprise og området heter Bakerovnen.

Hvis du ønsker å sykle andre turer i området, har vi her noen anbefalinger til stisykkelturer som vi har syklet selv.

Oversiktskart over Kongsberg med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.