Stiguide til Kjennerudvannet - Aspesetra

Stisyklingen i Kongsberg er utrolig morsom og byr på lekre stier. Terrengsykkelfestivalen Utflukt har også blitt arrangert her. Stituren fra Kjennerudvannet til Aspesetra starter like utenfor sentrum i Kongsberg og byr på morsomme stipartier på flytsti og utstikt til Skrimfjella i det fjerne.

Sist oppdatert 29. september 2020 kl 19.33
Sverre Eckhoff, Per-Eivind Syvertsen og Jostein Nymoen tar en pause i solveggen på Aspesetra. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Kongsberg

Kongsberg er først og frem kjent for sølvgruvedrift og skihistorie.

Stisyklingen i området byr på lange, morsomme nedkjøringer og et rikt stinettverk.

• Vanskelighetsgrad: 3 - middels krevende

• Lengde: Ca. 10 kilometer

• Startpunkt: Parkeringsplass ved Kjennerudvannet

Start ved parkeringsplassen ved Kjennerudvannet som ligger like utenfor sentrum. Hit kan man enten sykle eller kjøre bil. Følg vei skiltet mot Lurdalen. Etter ca. to kilometer, ta av inn til høyre på grusvei. Her finner du parkeringsplassen.

Følg grusveien ut fra parkeringsplassen. Etter noen hundre meter kommer du til et hus, her skal du holde til høyre. Følg bred grusvei, du kommer etterhvert til en åpen grusplass. Følg blåmerket sti og grusvei videre mot Aspesetra. Du kommer etterhvert til en bom du skal gjennom. Følg denne kjerreveien helt opp til Aspesetra. Her holder du til høyre forbi setra, inn på fin og småkupert sti. Hold høyre i stikryssene som kommer. Stien ender opp på grusplassen og du tar den samme grusklatringen mot Aspesetra igjen.

Denne gangen skal du holde til venstre ved Aspesetra. Sykle forbi hovedbygningen, til venstre over jordet på en svak og til tider lite synlig sti. Nå kommer en liten utforkjøring. Du skal krysse et gjerde og ta opp ei lita klatring hvor litt dytting må påregnes. Følg en liten åsrygg, og så over ei trebru på en demning i enden av Muggerudtjernet. I første kryss etter brua, hold venstre. Nå kommer en liten klatring. Oppe på høyden sykler du over et stort hogstfelt. Her får du noen

Stien går så slakt bort og oppover igjen før ei siste fet utforkjøring, som er relativt bratt. Du kommer ut på samme brede sti som du brukte som ankomst. Ta til høyre og ta deg tilbake til parkeringsplassen.

Hvis du ønsker å sykle andre turer i området, har vi her noen anbefalinger til stisykkelturer som vi har syklet selv.

Oversikstkart over Kongsberg med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.
Stiene rundt Kongsberg byr på mye flyt og moro. Sverre Eckhoff gir litt ekstra gass opp et svabergparti. / Stisykling i Norge.