Stiguide til Speiderroa - Storeåsen

Denne stituren går fra Kongsberg Skisenter. Turen er en lett og kort tur med fine stier og artige utforkjøringer med morsomme serpentinsvinger. Helt til slutt får du mulighet til å velge og vrake mellom ulike stialternativer som alle byr på herlig stisykling.

Sist oppdatert 28. september 2020 kl 13.40
Turen innover mot Speiderroa byr på flytpartier av de sjeldne, og egner seg godt for de som vil bli bedre kjent med stisykling. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Kongsberg
  • Vanskelighetsgrad: 1. lett

Dette er den korteste av de fire turene som er beskrevet, og egner seg godt for nybegynnere.

Stien har noen tekniske innslag, men turen er veldig overkommelig.

• Vanskelighetsgrad: 1-2 lett

• Lengde: Ca. 7,5 kilometer

• Startpunkt: Kongsberg Skisenter

Start innerst på parkeringsplassen ved Skisenteret. Til høyre tar det av en mindre grusvei skiltet Kronene i Håvet og Storåsrunden. 50 meter inne på grusveien, ta til venstre opp en bratt klatring på sti. Følg stien til du kommer inn på en traktorvei. Ta til venstre og følg traktorveien til du kommer til Rundtjern. Følg stien rundt vannet, på den andre siden tar du av til høyre opp en bratt steinete vei som tar deg til Tangentjern.

Ved Tangentjern, ta til venstre og opp et herlig crux. Følg demningen langs rekkverket, retning nordover.

Ved enden av demningen fortsetter du ned til venstre på superfin kupert sti. Følg stien én kilometer nordover, og ta til høyre i første stikryss over en treklopp. Du kommer opp til en liten hytte som heter Speiderroa. Her tar du til høyre igjen og sørover mot Tangentjernet. Liten klatring før du får en fin og småkupert utforkjøring.

Ved Tangentjernet krysser du demningen igjen. Når du kommer til utløpet skal du passe på å holde til venstre, ikke følg samme vei som du kom opp. Sykle over demningen du kom opp ved, så over en liten høyde. Videre følger en balanseprøve over en liten betongvegg. Opp en ny klatring før du skal du ta til høyre igjen. Herfra er det en artig utforkjøring ned til Rundtjern, hvor du skal følge skilting mot Storåsrunden bratt opp til venstre.

Stien deler seg umiddelbart, ta til høyre opp en seig cruxeklatring. Over toppen holder du til høyre mot ”Høgda”. Her traverserer stien bortover et fint parti hvor du ser skisenteret på høyre hånd. Ned en liten dropp. Etter den tar du slakt til venstre på sti, og så brått til høyre ut på en blåmerket vei. Følg denne 150 meter, sving nesten 180 grader til venstre og så slakt til høyre forbi noen gamle steingjerder.

Når du passerer en hytte starter segmentene Storeåsen Afterbike og Nye Storeåsen Afterbike. Du krysser ett par steingjerder før stien svinger skarpt til venstre. Følg stien, hovedsporet går rett frem etter svingen. Etter flere morsomme serpentinsvinger nedover, kan du holde brått til høyre når stien deler seg i to.  Storeåsen har mange stier. Alle tar deg til bebyggelse og alle byr på herlig stisykling.

Stien kommer ut i et boligfelt. Herfra kan du enten sykle ned til Kongsberg sentrum eller opp til skisenteret igjen via Kronene i Hovet.

Hvis du ønsker å sykle andre turer i området, har vi her noen anbefalinger til stisykkelturer som vi har syklet selv.

Oversiktskart over Kongsberg med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.