Kulturarv blir sykkelattraksjon

Slik skal de å sette Kongsberg på kartet, og samtidig ta vare på kulturarven fra gruvetida i området.

Sist oppdatert 19. juni 2019 kl 21.00
SER MULIGHETER: Inger Helene Hamborg i selskapet SilverTrails vil vise frem Kongsberg til stisyklister. Foto: Joar Sørvik Solem
SER MULIGHETER: Inger Helene Hamborg i selskapet SilverTrails vil vise frem Kongsberg til stisyklister. Foto: Joar Sørvik Solem

Les også: Alle våre saker om stisykling finner du her

– Vi har så mange stier å by på, og så mye historie knyttet til dem. Kongsberg Sølvverk (området i Gruveåsen) er fredet som kulturmiljø etter kulturminneloven. En av de største utfordringene for området er derfor at mange av kulturminnene og stiene forfaller på grunn av gjengroing fordi ansvarsforholdet ikke er klart nok definert. En viktig del av stiprosjektet er derfor bevaring gjennom bruk. Det er heller ikke et mål å bygge mange flere nye stier, men vi ønsker å ta i bruk flere av de som allerede ligger her. Men ser vi områder som ikke tåler den økte bruken, så vil vi gå inn og forsterke disse med varige, bærekraftige løsninger, sier Inger Helene Hamborg. 

Hun er daglig leder i SilverTrails, som er den kommersielle delen av prosjektet med å utvikle Kongsberg til en stidestinasjon. 

I og rundt gruvebyen Kongsberg ligger det over 400 kilometer med stier, og minst 100 av dem ligger i Gruveåsen, rett utenfor sentrum. Men det er det nesten bare de lommekjente som vet. Derfor har den nystiftede frivillige organisasjonen Kongsberg Sti kartlagt stiene på frivillig basis i løpet av det siste året. 

Målet er å gjøre stiene lettere tilgjengelige for flere, og at de skal tilrettelegges slik at de blir mer bærekraftige der det er behov for det. På sikt er ambisjonen at det omfattende stinettverket blir en attraksjon i seg selv, og kan bidra til å trekke flere ut i gruvelandskapet rundt byen.

Kulturarven fra gruvetida gir ekstra dimensjon

Noe av det som er spesielt med stinettet i Kongsberg, er at de ble etablert da gruvearbeiderne brukte hester til transport. Det gjør stiene godt egnet til sykling, og det gir også en ekstra kulturell og historisk dimensjon til de som bruker stiene. SilverTrails vil kombinere denne kulturarven med opplevelser på stiene.

– Vi vil få folk ut i landskapet, slik at de kan oppleve og oppdage den rike historien som bor alt det som ligger i skogen her, sier Hamborg, og understreker at stinettet ikke utelukkende tilrettelegges for syklister. 

Stinettet skal kunne brukes av både gående, ridende og funksjonshemmede, så vel som stisyklister.

Les også: Den komplette guiden til stisykling i Trysil

Når den nye kartløsningen er på plass, som leveres av TrailGuide.net, blir det lettere å finne fram til stier og turer tilpasset sitt nivå og interesser. Jobben med appen startet i mai og ambisjonen er at den skal være klar til bruk denne sommeren. 

I den digitale kartløsningen skal det også legges inn informasjon om overnattingsmuligheter, bespisning, transport og servicetilbud, hvem som tilbyr guiding, kurs og andre aktiviteter, slik at brukerne kan finne det de trenger når de trenger det. 

– Det blir som å ha et turistinformasjonskontor i lomma. I appen er det også muligheter for å kunne styre trafikken på stiene, avhengig av sesong, jakt, nedbør og slitasje, sier Hamborg. 

Bare begynnelsen

Å bli en helhetlig destinasjon er ikke noe ett selskap gjør på egenhånd. Da må hele samfunnet involveres, og derfor arrangerte SilverTrails en stikonferanse i slutten av april. 

– Det er mange her som engasjerer seg for stier i Kongsberg, men de sitter i stor grad på hver sin kant. Derfor arrangerte vi en stikonferanse for å samle alle de som driver med stier i Kongsberg. Da kom det aktører fra næringslivet og handelsstanden, service- og hotellnæringen, kommunen og fylkeskommunen, frivillige lag og foreninger, sier Hamborg. 

Fra hennes ståsted ble konferansen en suksess. 

– Målet er at vi skal legge sten på sten mot et mer utviklet, med godt gjennomtenkte og bærekraftige tilbud til et bredt publikum. Vi snakket om planer og ideer, og konkrete prosjekter. Det er mange som vil mye, og det er mye letter å gjøre noe når vi vet hvem som driver med hva.

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel 

Publisert 19. juni 2019 kl 21.00
Sist oppdatert 19. juni 2019 kl 21.00
annonse
Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen