Stiguide til Sulusåsen

Denne runden er en av de lengre stiturene vi har beskrevet fra Kongsberg i boken Stisykling i Norge. Her finner du lange utforkjøringer. Du må også regne med litt dytting. Det er kort avstand mellom stiene i Kongsberg, så her kan du knytte sammen flere runder dersom du ønsker å sykle litt lengre.

Sist oppdatert 26. september 2020 kl 14.21
Nedkjøringen fra Brennsetra til Bevergrenda består for det meste av raske stier gjennom barskogen. Sverre Eckhoff slipper på. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Kongsberg

Terrengsykkelfestivalen Utflukt har vært arrangert i Kongsberg.

Gruvebyen litt sørvest for hovedstaden, byr på masse prima stisykling i flere vanskelighetsgrader.

• Vanskelighetsgrad: 4 - middels krevende

• Lengde: Ca. 15 kilometer

• Startpunkt: Raumyr skole

Denne turen går fra Raumyr skole - Sulusåsen – Brennsetra - Bevergrenda - Raumyr skole, og er en av de to lengre turene vi har beskrevet fra Kongsberg.

Fra Raumyr skole følger du asfalten oppover på Daniel Barths vei. Etter en høyde og slak bakke, ta opp til venstre i første veikryss. Bratt asfaltklatring opp Stretaliveien. Veien ender ved et vanntårn ved toppen av veien. Her skal du ta til venstre og følge tursti-skiltet.

Skikkelig bratt klatring på bred pukksti, hvor du kanskje må beregne litt trilling av sykkelen.

Klatring i ca. 20 minutter opp til Stanga på Sulusåsen. Sykle mot Stanga og den lille hytta, på venstre side følg superfin sti innover. Her kommer du til en gammel seter ved Fauleplass. Ta inn til venstre på trebro og sti. Så første stikryss 180 grader tilbake, merking mot Brennsetra.

Etter kryssing av kraftgata kommer det en lang og seig klatring, beregn å dytte sykkel her. Følg stien opp til høyre. Rett før det ser ut som du når toppen skal du ta til venstre i stikryss.

Uten å se det, får du Langevann på høyre hånd. Nå skal du holde til venstre fremover i kryssene. Ved neste høyde får du et fint tjern som du skal sykle langs ved. Etter tjernet går stien småkupert oppover frem til Brennsetra.

Fra Brennsetra skal du opp de siste høydemeterne til du kommer til ei ny kraftgate. Like etter masta bekker stien nedover igjen. Her skal du ikke følge hovedstien, men ta første til venstre på en sti som heter Bevercreek. Her går stien i et gammelt ATV-spor.

Bevercreek bekker ettehvert nedover. Tidvis veldig fine partier og en lang sammenhengende utforkjøring. Stien krysser på ny kraftgata, med fin utsikt mot Jonsknuten og Knutetårnet.

Bevercreek dreier til høyre og du kommer inn på en gammel traktorvei. Her skal du ta til høyre, bratt oppover.

Her må det beregnes noe dytting. Når det flater litt ut og veien krysser en bekk, skal du ta til venstre inn på sti.

Her begynner nok en fantastisk utforkjøring som heter Sommerstien. Raskt underlag, med innslag av tekniske og bratte partier. Sommerstien plages av en turgåer som legger ut kvister og trær, vær forberedt på dette. Etter mye morsomt nedover kommer du til et svaberg. Vær oppmerksom, her skal du ta til venstre opp gammel traktorvei. Dette er den samme veien som du krysset lenger oppe i fjellsiden.

Følg grusveien noen hundre meter. Når den dreier mot venstre skal du ta til høyre inn på sti. Her går det nedover nok en gang, og du får enda en super utforkjøring.

Ved slutten av stien, kommer man til et gårdstun, vis hensyn og ta det med ro. Følg grusvei til første grusveikryss. Vær oppmerksom, stien går brått inn til venstre etter du har passert et hus på venstre side før du har passert IL Bevern sitt idrettsanlegg.

Kryss jernbanen to ganger. Så inn på asfaltvei tilbake til sentrum og Raumyr skole. Finner du ikke den siste stien her kan du følge grusveien til den ender opp på hovedveien gjennom Bevergrenda og ta asfalten inn til sentrum igjen.

Hvis du ønsker å sykle andre stiturer i området vil vi anbefale følgende turer som vi også selv har vært på:

Speiderroa - Storeåsen - En kort tur som egner seg godt for nybegynnere. Den har noen tekniske innslag, men ingenting som er uoverkommelig.

Knutehytta - Middels krevende sti som starter ved Kongsberg Skisenter. Her får du litt knot, litt svaberg og litt crux. På Knutehytta kan du kjøpe kanelbolle og vaffel.

Oversiktskart over Kongsberg med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.