Selv om snøen har smeltet mange steder i Sør-Norge, har ennå ikke Hafjell Bike Park åpnet.
Det vil først skje i begynnelsen av juli.
Det ble klart som følge av de nye åpningstidene. Men det arbeides for fullt. Hafjell Bike Park jobber stadig med utvikling av sykkeltilbudet, og nå er det pumptrack som står på planen.
Og som mye annet i Hafjell, er det store dimensjoner det er snakk om. Byggverket som nå reises på Mosetertoppen vil være noe helt annet enn det man finner i bunnen av alpinanlegget.
– Det blir en enorm asfaltert pumptrack som dekker et område på over 2500 kvadratmeter. Som man kan se på tegningene blir det et godt utvalg av forskjellige linjer og muligheter for mange timer med moro her, sier Knut Løkås i Hafjell Bike Park i en melding til Terrengsykkel.
Siden Hafjell både er en sommer- og vinterdestinasjon, har det blitt gjort noen helt spesielle grep for å sikre sømløs drift, forteller Løkås.
– Det som er litt spesielt med denne er at den skal felles ned i bakken, for at den ikke skal komme i konflikt med vinteraktiviteten vår der oppe. Dette krever at vi graver oss langt ned i bakken først, for så å bygge et dreneringssystem i rør under bakken, og selve pumptracken oppå der igjen. Det er en omfattende jobb, men sluttresultatet skal bli helt rått.

ENORM: Pumptracken på Mosetertoppen skal nedfelles i bakken. Foto: Hafjell Bike Park
Grunnarbeidet utføres av Hafjell Maskin, mens design og bygging av selve pumptracken gjøres av ikke ukjente Snorre Pedersen og Pathfinder Traildesign (Johannes Neumeier) fra Tyskland.
Løkås forteller at pumptracken skal etter planen stå ferdig til åpning av anlegget 4. juli, med forbehold om forsinkelser.
Utålmodig? Sjekk vår guide til pumptracks i Norge mens du venter.