Mye av diskusjonstrådene på forumet vårt i forkant av Birken, går på utstyr- og utstyrsvalg til den store dagen. Hva proffene velger å sykle på er alltid av interesse, og flere hevet nok øyenbrynene da de så Fredrik Haraldseths spesielle kreasjon på TV-skjermen. Vi huket tak i Haraldseth etter målgang, for å ta en nærmere titt på sykkelen hans.

– Landeveissykkel er da vitterlig forbudt i Birkebeinerrittet Fredrik, kan du fortelle litt om hva vi har her?
–  Jeg har tatt utgangspunkt i en Specialized Crux E5 X1 2016-modell sykkelkross. Styret er modifisert med baufil for å møte kravet om flatt styre.

Les også: En ekte Birkebeiner

SAGE, SAGE: Fredrik Haraldseth har holdt seg innenfor reglementet ved å kappe av bukkestyret.

Se også: Serien Rittklar: Slik optimaliserer du sykkeloppsettet

– Ja, for regelen om sykkeltype defineres nesten av styret?
– Reglene var i mine øyne noe uklare rundt definisjonen av hva en terrengsykkel er. Jeg vil ikke lure til meg noen fordeler eller bryte noen etiske regler. Så for å forsikre meg om at dette prosjektet var innenfor reglementet hadde jeg en dialog med arrangøren og fikk bekreftet at dette bygget var uproblematisk. Birken er i mine øyne et grusritt, og dette er for meg en optimal sykkel på raske grusveier, samtidig som den går overraskende bra i terrenget. Med flatt styre defineres sykkelen som en helstiv terrengsykkel med smale dekk.

SMALT: For smalt for de fleste, men Haraldseth tok sjansen.

– Greit nok, den defineres som en terrengsykkel, men kan du utdype litt om kjøreegenskapene?

– Sykkelen gir en veldig god respons når jeg gir jernet i bakkene, og triller fra de fleste terrengsykler på grusen. Det var veldig merkbart nedover i motvinden i dag. Den oppleves også trygg i raske svinger. På mer steinete underlag må jeg derimot jobbe mer og det er vanskelig å holde høy fart.

Les også: Ti ting du IKKE bør gjøre før Birken

 

STORT NOK: En SRAM Rival krank med 40-tenners drev sørger for tilfredstillende utveksling.

AKTERUT: Et SRAM Force bakgir tar seg av giringen på en 11-36 kassett.

– Du angret ikke på avgjørelsen om å kjøre en slik sykkel?

– Det var i perioder, spesielt ned mot Djuposet og opp terrengpartiet, svært krevende å holde høy fart. En stiv sykkel med så smale dekk setter krav til at man har mye å gå på teknisk. Det er gambling, men for de som vet hva de driver med, og hvorfor, kan jeg anbefale dette oppsettet. Jeg var spent før start, men er veldig fornøyd med vurderingen min nå. Jeg stiller definitivt på lignende sykkel igjen. Jeg drømmer om et nytt reglement for grusritt hvor det åpnes for flere sykkeltyper. Ser man mot USA er gravel-racing med egne grussykler en stor greie. I Norge er bukkestyre forbudt, men jeg mener det faktisk er tryggere å manøvrere sykkelen fra bukken enn toppen av styret.

Les også: Våre ti beste Birken-minner

 

PLING PLING: Eliteklassen kommer i langt større hastighet enn mosjonistene som ligger foran. Da kan det være greit å gi lyd.

Spesifikasjoner:

Ramme: Specialized CruX E5 str 54cm

Gaffel: CruX Fact carbon

Hjul: Light-bicycle 38mm pariser

Dekk: Challenge Grifo XS 33mm

Styre: Specialized Comp alu, 42cm, modifisert med baufil

Stem: Easton EA90 110mm

Setepinne: Aerozine 0cm setback

Sete: Specialized Power Comp 143mm

Bremser: Sram Rival Hydro, 160mm foran og 140 bak, Kcnc skiver

Handler: Sram Rival 1 Hydro

Bakgir: Sram Rival 1 shortcage

Krank: Sram Rival 1, 172,5mm, 40t

Kassett: 11 delt Sram Force 11-36

Pedaler: Shimano XTR

Ringeklokke: Specialized

 Vekt: ca. 7,8 kilo

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel: