– For seks år sida så vi i Lørenskog CK at vi praktisk talt ikke noen barn eller unge i klubben. Da startet vi barnas sykkelskole, og nå er det jevnlig over 60 utøvere mellom seks og 15 år på treningene våre, sier Terje Ruud i Lørenskog CK. Etter suksessen med sykkelskolen, begynte Lørenskog CK å planlegge hvordan de kunne legge forholdene bedre til rette for de unge rytterne, og øke interessen for sykling enda mer. Se Terrengsykkel-TV: Pumptrack – knalltrening for stisyklister  (Saken fortsetter under)Millionanlegg på under to årMed den interessen sykkelskolen hadde skapt, ønsket Lørenskog CK å utvikle området kommunen hadde gitt dem til trening, og begynte å planlegge et anlegg, først og fremst for barn og unge. Sommeren 2016 ble de første spadene satt i jorda, og knappe to år senere er det nå anlagt en rundbaneløype med ulike ferdighetselementer og en støpt, asfaltert pumptrack designet av Snorre Pedersen. Saken fortsetter under SpleiselagAnlegget, som ble formelt åpnet i sommer, har kostet over to millioner kroner. Bare pumptracken har kostet 800.000 kroner. Prosjektet er finansiert delvis med tippemidler, støtte fra Sparebankstiftelsen og bidrag fra sponsorer, samt at klubben også har brukt 800.000 kroner av egne midler. – I rene penger har vi brukt 1.4 millioner kroner. I tillegg har vi lagt ned dugnader og egeninnsats tilsvarende en million kroner til, så dette anlegget er verdt nærmere 2.5 millioner slik det står i dag, sier Ruud.Les også: Tre meter wall ride på Jæren Saken fortsetter under Øker sykkelinteressen og ferdigheteneRuud mener investeringen er verd hver krone, og at anlegget settes pris på. – Det er ingen tvil om at sykkelbanen øker interessen for sykling. Det ser vi både på våre treninger og på den aktiviteten det er i anlegget utenfor for våre treningstider. Særlig i helgene er det fullt av unger i anlegget, og det er moro å se hvor store steg de har tatt teknisk etter at banen kom på plass, sier han.  Nå jobber klubben med å knytte det lukkede anlegget opp mot stinettet i nærheten, slik at det blir mer terreng og flere utfordringer for rytterne. Les også: Endelig pumptrack i Nesbyen