Den lavere prisen på GT E-Force AMP går først og fremst utover gaffelen og bremsene.
På disse viktige komponentene merker vi en forskjell både i opplevd kvalitet og funksjon sammenlignet med de andre syklene i denne testen.
GT E-Force kommer med 150 mm vandring foran og bak, og en super Shimano Steps E8000-motor.
Denne er integrert i den kraftige og fine aluminiumsramma. Utstyrpakka på elsykkelen forøvrig er velfungerende og smart. De kraftige dekkene og de korte krankarmene er detaljer vi setter pris på i terrenget.
Den elegante av og på-bryteren på overrøret er praktisk i bruk, og holdes godt ute av veien for gjørmesprut.
I terrenget setter vi pris på Shimano-motorens kraftige og jevne motordrag. Motoren er forutsigbar og intuitiv i bruk. Den sparker ikke brått i fra på tidspunkt du ikke forventer det. I nivå to, Trail, tilpasser den hjelpekraften terrenget og innsatsen du legger i pedalene på en behagelig måte.
Trenger du maks hjelp i motbakkene gir Boost-innstillingen superkrefter. Knappene for justering av motorhjelp er lette å nå uten å se ned på styret. Steps-displayet helt inne ved stemet er lett å se mens du sykler.
Du kan velge at de forskjellige motor-nivåene har tydelige fargekoder. Etter kort tid ser du da lett hvilket nivå du er i til enhver tid. Motorknappene gir god plass til senkepinnebryter under styret. GT har pussig nok ikke utnyttet dette. Senkepinnebryteren er klønete i bruk. Selve pinnen har også litt kortere vandring enn vi fortrekker.
DUM BRYTER: Alle senkepinner fortjener en bryter under styret. Bryteren på GT-sykkelen hører hjemme på en sykkel med girspaker også på venstre side.
Geometrien byr på moderne mål. 65-graders styrevinkel kombinert med rammelengde på 475 mm plasserer forhjulet langt fram når vi angriper grovt terreng. Dette gir selvtillit, spesielt kombinert med store 29er-hjul foran og bak.
Demperopphengets egenskaper er mindre kritisk på en elsykkel enn på manuell sykkel, men GTs retur til et klassisk oppheng med leddet kjedestag er gledelig. Opphenget sluker villig unna alle slag vi utsetter det for. Den lave fronten gjør sykkelen lett å håndtere i motbakkene og i slakere terreng.
Lav rammehøyde fører også til at sykkelen føles noe mer nervøs. Rammehøyden er på høyde med syklene i testen med mindre forhjul. Vi følte et par ganger at det var mer krevende å holde forhjulet oppe ut kanter enn på flere av de andre syklene.
AV OG PÅ: Med av og på-bryter på overrøret får du lett start på Shimano-motoren.
GT eForce AMP bærer vekten sin godt, og føles ikke så tung som vekta sier den er. I lettkupert terreng er sykkelen lettsyklet og -håndterlig. Når vi gønner på i inn det groveste terrenget på testrunden kommer gaffelen litt til kort. Den er et stykke under å levere så smørmyk demping som gaflene på de dyrere syklene leverer.
Også bremsene når sin begrensning når farten går opp og behov for presis fingerspissfølelse øker. Bremsehendlene er av det lange slaget, noe som stjeler godfølelse.
GT eForce AMP leverer solide og allsidige egenskaper til en spiselig pris. Byggekvaliteten og finishen er flott og Shimano-motoren er brukervennlig, trygg og forutsigbar.
En gaffeloppgradering vil løfte sykkelen flere hakk. Likevel, en god og rimelig sykkel som er aller best til småkupert sykling uten de aller røffeste utforkjøringene.
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.