Elsykkel for stisykling har utviklet seg mye de siste årene. Motorene på de nyeste el-terrengsyklene har forskjellige styrker og svakheter. Her er våre vurderinger av motorene fra Shimano, Bosch, Brose og Fazua som står på elsyklene vi har testet for 2020-sesongen.
ÅRETS MOTORER: Disse fire motorene er med på syklene i årets store test av el-terrengsykler.
Lesetid: 5 minutter
De kraftige motorene som kommer på dagens elsykler har mye krefter til overs når den lovpålagte fartssperren slår inn på 25 km/t.
Denne kraften kan du utnytte ved å unne deg grovere oppsett på sykkelen.
Noe du kan høste fruktene av i de mest krevende utforkjøringene og i terreng med masse røtter og steiner.
Sykkelbransjen har i 2020 i enda større grad lært seg å tilpasse syklene motorene. Siste generasjon elsykler har for det meste geometri og sykkelfølelse som ligger nærmere merkenes umotoriserte sykler enn forrige modellårgang. Motorene som er omtalt her, er med i vår test av elsykler for 2020.
Motorene har også sett forbedringer det siste året. Bosch har gjort sin motor mindre og lettere, mens Shimano har forbedret betjeningen vesentlig.
Vi har også med en spesiell outsider i denne testen. Sykkelen fra franske Lapierre benytter seg av en spesielt lett motor fra den tyske produsenten Fazua. Både i vekt og hjelpekraft skal denne motoren ligge et sted mellom ikke-motoriserte sykler og de vanlige elsyklene med kraftige motorer fra Shimano, Bosch og Brose/Specialized. Lapierre er åpne om at deres hybrid-elsykler, som de kaller dem ligger nærmere en ikke-motorisert stisykkel enn de kraftigere elsyklene.
De er inntil videre alene om å ha en såpass grov stisykkel utstyrt med den lette Fazua-motoren. Tiden vil vise om flere andre merker vil lansere lignende sykler med svakere og lettere elmotor som du kan ta av sykkelen hvis du ønsker det.
Den lette Fazua-motoren kan være et steg på veien mot en slik situasjon, hvis den i enda større grad gir oss den gode sykkelfølelsen vi vet å sette pris på når vi sykler på lettere stisykler uten motor.
Bosch CX Performance
Vekt: 2,79 kilo pluss batteri
Dreiemoment: 75 Nm
Maks motorhjelp: 340 prosent av syklistens kraft
Bosch sin toppmotor har for 2020 blitt slanket både i størrelse og vekt. Motoren, som er 1,3 kilo lettere enn forrige generasjon kommer nå med standard krankdrev, ikke det mini-drevet den kom med i fjor. Volumet er nesten halvert, noe som gjør det lettere å gi syklene med denne motoren god og morsom stisykkelgeometri. Den har superrask akselerasjon og byr på 75 Nmdreiemoment.
Motstanden i motoren når du passerer 25 km/t er nesten helt borte på den nye motoren. I testen har Mondraker-sykkelen et ekstra oppgradert display til motoren, som i tillegg til den vanlige informasjonen om fart, batteri, motorhjelp, distanse osv, også gir deg informasjon om hvor mange watt du trår. Kanskje nyttig hvis du skal bruke sykkelen i seriøs trening. Bosch’ standard-display er montert sammen med motor-betjeningsknappene på venstre side av styret. Dette er vanskelig å se på i fart. Bosch-motoren gir godt med kraft også på lav tråkkfrekvens.
Shimano Steps E8000
Vekt: 2,89 kilo
Dreiemoment: 70 N
Maks motorhjelp: Ikke oppgitt
Shimanos motor er lik som fjorårets, men har fått oppgradert betjening. I stedet for Di2-girspaker under styret på venstre side betjenes nå motoren med små knapper i forlengelsen av venstre holke. Dette gjør det enkelt å kombinere knappene med senkepinnebryter under styret. Shimano har displayet montert ved siden av stemet. Displayet gir god informasjon om motornivå og batterikapasitet.
Steps E8000 yter 70 Nm dreiemoment, minst av standardmotoren. Den oppleves likevel som jevnere i akselerasjonen på høye nivåer enn Bosch, men også litt mindre kraftig i de bratteste klatringene. Til kupert stisykling føles Shimano-motoren som den som gir jevnest kraft og mest naturlige tråkkefølelse. Motoren er dog avhengig av en viss frekvens på pedalene. Tråkker du saktere enn 50 tråkk per minutt gir motoren lite kraft.
Brose 2.1/Specialized Kenevo
Vekt: 2,9 kilo
Dreiemoment: 95 Nm
Maks motorhjelp: 410 prosent av syklistens kraft
Motoren som sitter på Specialized Kenevo er laget av tyske Brose, men Specialized har selv utviklet egen software og motor-tune. Specialized har også tilpasset knapper og betjening etter eget ønske. Denne motoren gir hele 95 Nmmed dreiemoment i tillegg til at gir mer enn 400 prosent av kraften din i korte perioder. Motorhuset er laget av magnesium. Det er minimalt med motstand i motoren når du passerer 25 km/t. Specialized har også den mest avanserte appen med motoren.
Denne gjør at du kan tilpasse både toppnivå og akselerasjon på motoren, i tillegg til at du kan plotte inn hvor langt du skal sykle slik at appen kan passe på at du har batteri nok til hele turen. Specialized Kenevo kommer uten display, men med tydelig grafisk fremstilling av batterivarighet i form av lys på overrøret. Specialized-motoren gir godt med kraft også på lav tråkkfrekvens.
Fazua Evation
Vekt: 4,7 kilo inkludert 250Wh batteri
Dreiemoment: 60 Nm
Maks motorhjelp: 400 W /240 prosent
Fazua-motoren og Lapierre-sykkelen med denne er en ganske annen type sykkel enn de til nå vanlige elsyklene. Fazua-motoren gir vesentlig mindre hjelpekraft, men er også en god del lettere i egenvekt. Motoren frikobles totalt fra tråkket når du når maks lovlig hastighet for motorhjelp og yter ingen motstand i hastigheter over 25 km/t. Både motor og batteri kan enkelt kobles fra sykkelen slik at du kan sykle uten motor hvis du ønsker det. Det som sitter igjen på sykkelen er kun en liten girboks rundt krankene.
Selve motoren sitter i et rør som ligger i underrøret. Fazua-motoren er populær på landeveis- og pendlesykler, men ikke så vanlig på terrengsykler. Med 400 watt i makshjelp mot mer enn 1000 på de andre motoren gir Fazua-motoren en helt annen følelse enn motoren fra Bosch, Shimano og Brose/Specialized. Fazua-motoren er følsom for tråkkfrekvens og yter mest kraft ved ganske lave frekvenser. Tråkkfrekvenser over 90 sliter den med å henge med på.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.