Det finnes flere typer elsykler og motorer på markedet. Rocky Mountain bruker en motor som heter Dyname 4.0 i sine 2021/22-modeller, og dette er en av de kraftigste motorene på markedet målt i dreiemoment.
Men rå kraft er ikke alt – mye av opplevelsen med en elektrisk stisykkel ligger i hvordan samspill mellom motor og syklist er – og kan justeres.
Syklister er forskjellige, og ikke alle ønsker det samme av sykkelen sin. Derfor kan Dyname 4.0-motoren justeres, i likhet med flere av de andre motorene på markedet. Vi har skrevet om hvordan du kan justere både Shimano sin EP8-motor, og Specialized sin egen motor-variant.
I motsetning til de nevnte motorene, har du ikke mulighet til å justere Dyname 4.0-motoren ved en app. Dette gjør du i stedet ved bruk av displayet og bryterne på styret.
Men før vi går til justeringen, skal vi se på utgangspunktet til motoren.
Moduser

INNSTILLINGER: Dyname 4.0 motoren kommer med fire forskjellige innstillinger. Her ser du hvor mye assistanse du får av fabrikk-innstillingen. De to andre modusene/innstillingene kan du også tilpasse selv. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Assistansenivåer
Innenfor disse tre modusene, har du fire assistansenivåer du kan bruke ute på tur.

SYNLIG: Displayet kan tydelig vise deg hvilket assistansenivå du befinner deg på. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Slik kan du justere motoren
Factory-innstillingen er låst, men du kan selv finjustere både Tune A og Tune B etter egne preferanser.
Slik går du frem for å justere modusene:
Knapper vi forholder oss til:
Select
Bryteren på toppen av hendelen – denne bruker du for å velge det tilvalget du har trykket deg fram til.
+
Plussbryteren du bruker for å justere motorkraften opp med, bruker du for å navigere oppover med i menyene.
-
Minusbryteren du bruker for å justere motorkraften ned med, bruker du for å bevege deg nedover i menyene.
1: For å få tilgang til menyen, hold inn Select-knappen på bryteren til første meny dukker opp. Velg «Set Power»

FØRSTE NIVÅ: I menyen er dette det første som møter deg. For å velge innstilling, trykker du på Select-knappen ved "Set Power"
2: Bla deg ned til Tune A eller Tune B i menyen, og trykk Selectknappen.
3: Nå får du opp en ny meny, bla deg ned til det du ønsker å justere, for eksempel «Boost» som står øverst. Trykk Select.

VELG NIVÅ: Her kan du velge hva du vil justere ned eller opp. Denne funksjonen får du bare i Tune A og Tune B.
4: Juster til ønsket nivå, og trykk Select en gang til.

BOOST? Boost-nivået regulerer hvor aktiv motoren er - vi fant det nyttig å kunne justere dette ned, for en mest mulig sømløs følelse.Foto: Kristoffer H. Kippernes

OPP/NED: Her kan du justere hvor mye assistanse du vil ha på de ulike nivåene, for eksempel med på ECO. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
5: Nå blir du sendt tilbake et nivå i menyen, og kan justere flere av modusene. Når du er ferdig med dette, bla deg helt ned i menyen til «Select», og trykk Select- knappen. Nå er motoren justert.
Dette ser du på displayet
Nytt med denne 4.0-versjonen av motoren, er også Jumbotron-displayet som sitter på overrøret på ramma.
Ved å bruke den nevnte Select-knappen, kan du navigere deg gjennom de forskjellige display-modusene. Der kan du velge om du vil vise batteritid, assistansenivå eller andre tilvalg.

FORSKJELLIG VISNING: Du kan bruke displayet til å få opp ulik informasjon. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Komme i gang med motoren
Dyname 4.0-motoren er per høsten 2021 en av de kraftigste motorene på markedet målt i dreiemoment. Dette betyr at du har plenty kraft-reserver til rådighet. Men hvis du ønsker å faktisk sykle selv, og ikke bare være passasjer på en motorisert farkost, kan det være lurt å utforske mulighetene som ligger i motoren og dens justeringer.
Ønsker du å komme i gang på en behagelig måte med Dyname 4.0 vil vi anbefale å begynne i Factory-modus, som har en helt ok fordeling på de ulike assistansenivåene.
Vi liker motoren best i Tune B, og gjerne med litt nedjustert kraft både på ECO, Trail og Trail+ nivåene.