Rocky Mountain har utviklet en helt egen karbonramme og en egen elmotor i samarbeid med Propulsion Powercycle Inc fra grunnen.
Testsykkelen her er merkets nest dyreste. Den kommer skodd og klar for grovarbeid i skogen rett fra butikkgulvet og har denne testens desidert beste og mest gjennomtenkte utstyrspakke.
Her er det meste som tatt ut av ønskelista vi selv ville hatt for utstyr på en el-stisykkel.
INNKAPSLET: Motoren er godt integrert i karbonramma, men bruker et ekstra tannhjul mellom motor og drivverk.
Kraftig toppgaffel og bakdemper fra Fox kroner verket, men de kraftige XT-bremsene og de solide hjulene med DT-nav bak og breie Race Face-felger står seg også godt både mot konkurrentene og mot påkjenningene de skal tåle i terrenget.
Kanadierne i Rocky Mountain har også hentet frem en super senkepinne, merket Race Face, men laget av Fox og satt opp sykkelen med bunnsolid styre og stem-kombo, også det fra landsmennene i Race Face. Den egenutviklede motoren er flott kapslet inn i sykkelen slik at det også har blitt plass til en flaskeholder midt i rammen. Inne i underrøret gjemmer det ekstra store batteriet seg. Underrøret er det minste og slankeste blant syklene i testen med integrert batteri.
SUPERHJUL: De breie felgene fra Race Face er snørt til kvalitetsnav fra DT Swiss.
Rocky Mountain har valgt å ikke la motoren dra rundt på selve krankakslingen. I stedet har motoren et eget tannhjul litt foran krankdrevet. Dette kobles opp med krank og drivverk ved at kjedet tar en omvei rundt dette tannhjulet foran kranken. For at kjedet da skal gripe godt nok rundt kranken har Rocky Mountain lagt inn to kjedestrammerhjul– ett bak og under krankdrevet, og ett bak og over. Den intrikate konstruksjonen gjør at du kan bruke vanlig krank og kranklager, selv om også denne løsningen krever en ekstra kobling på kranklageret som frikobler kranken, slik at ikke motoren dras bakover når du ikke trår, eller trår bakover.
De ekstra tannhjulene krever en hel del ekstra kjedesmøring for at det hele skal gå smidig. Vi opplevde mye støy fra kjede og drivverk før vi smurte det raust – men dette medfører at bøss og støv raskt dras inn i rommet der tannhjulene gjemmer seg. Denne ekstra kompliserte løsningen svarer seg ikke helt da motoren egentlig ikke fremstår som vesentlig bedre enn de andre i testen.
LITEN: Bryteren har litt plastikkfølelse og fargekodene er vanskelige å lese av i fart.
Selve motorbryteren er testens minst elegante. Den tar liten plass, men er også litt fiklete i bruk med hansker, i tillegg til at fargekodene den gir er litt krevende å lese av i fart.
Det som delvis unnskylder Rocky Mountains insistering på å lage en egen motor er kjøreegenskapene de har klart å gi sykkelen som stisykkel. Rocky har klart å gi Powerplay-sykkelen akkurat den samme geometrien som sin ikke-motoriserte Altitude-modell. Dette sikrer suverene egenskaper i utforkjøringene og til stisykling der motoren forsvinner inn i bakgrunnen av opplevelsen.
I motbakkene der vi utnytter motoren til det fulle er ikke Dyname-motoren den aller kraftigste, og vi savner minst ett nivå mer enn de tre den har. Motoren har en tilhørende app, mye lignende Specialized sin, men Rocky sin lar deg kun justere motorkraften som én verdi og skiller ikke mellom akselerasjon og totalkraft som Specialized gjør.
JUSTERING: Demperfestet har en innsats som lar deg finjustere geometri og fjærrate i ni forskjellige innstillinger.
At Altitude Powerplay kommer med testens største batteri gjør at du kan unne deg litt mer tid på makskraft enn med de andre syklene. Ladingen av batteriet er dessverre lite brukervennlig. Selv om laderen er kraftig og rask er det klønete å ikke kunne ta ut batteriet.
De korte kjedestagene og den velkjente stisykkel- geometrien forøvrig gjør at Altitude Powerplay føles som en veldig bra stisykkel uavhengig av motoren. Den er lett å kontrollere i lufta på hopp, og lar deg flytte tyngdepunktet hit og dit akkurat som du gjør det på en vanlig stisykkel.
LADEPORT: Du kan kun lade batteriet mens det sitter fast i sykkelen. Sørg for å ha en stikkontakt nær der du oppbevarer sleden.
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.
Oppsummert
Rocky Mountain Altitude Powerpaly Carbon 70
8/10
Utstyr mht pris
9/10
Klatring
8/10
Rask utfor
9/10
Teknisk utfor
9/10
Kupert stisykling
8/10
Brukeropplevelse
5/10
Sykkelglede
8/10
Finish
8/10
Dette liker vi
Gode og lekne kjøreegenskaper - Topp bremser Topp gaffel/hjul/dekk - Fin senkepinne - Stort batteri
Noe å tenke på
Mye drivverkstøy og vedlikehold - Bråkete batterilader - Batteriet kan ikke tas av sykkelen - Noe mer krevende med unik motor ved service