Canyon lanserer nå tre nye elektriske terrengsykler; Torque:ON, Strive:ON og Grand Canyon:ON.
Og hvis du er spesielt glad i lange og krevende utforkjøringer på sti, så er det hvertfall to av disse syklene som er interessante.
Både Strive og Torque har vi testet i umotoriserte utgaver, og disse motoriserte utgavene vil nok gjøre motbakkene mange hakk enklere for deg.
Prisoversikt finner du lenger nede i saken
Dette er saken
Canyon slipper tre nye elektriske terrengsykler: Strive:ON, Torque:ON og Grand Canyon:ON.
Torque:ON
De som er noe kjent med Canyons sykler fra før, vil vite at Torque er den groveste modellen de har, om man ikke regner med utforsykkelen Sender.
Torque har du fått med motor før også, men nå er det en helt redesignet variant du får kjøpt.
Vi har testet Torque uten motor - et skikkelig beist!
Detaljene
Freeride/utfor-sykkel
180/175mm vandring
Kun mullet-oppsett (29/27,5-tommer hjul)
Egenutviklede, enorme batteri (900/720Wh)
Shimano EP8-motor
Integrert flaskeholder og puch
Torque:ON vil komme i tre utgaver; CF8, CF9 og CF LTD ROCZEN - og du kan få denne sykkelen satt opp med det enorme 900Wh-batteriet.
Vi testet Canyon Spectral:ON med batteri på 900 watt-timer - les hvordan det gikk!
Felles for alle modellene er et oppsett med skikkelig solid utstyr - Fox 38 eller RockShox Zeb-gafler, kraftige bremser og solide hjul.
Syklene kommer med 175 millimeter vandring bak og 180 foran, men Canyon opplyser også at du kan gå opp til 190 millimeter foran hvis du ønsker. Superslake 63,5-graders styrevinkle levner liten tvil om hva denne sykkelen er myntet på.
Vekten er oppgitt til å være mellom 24 og 24,7 kilo for de tre modellene. Rammen får et helt annet design enn den umotoriserte utgaven. Nå er kanskje ikke flaskeholderfeste det første man ser etter på en slik sykkel, men Canyon har løst mangelen på dette ved å finurlig integrere en flaske på toppen av overrøret.
Strive:ON
Strive:On vil også definitivt være i den grovere enden av skalaen, om enn med et litt annet bruksområde. Canyon kaller det selv sin racing-elsykkel.
Strive er endurosykkelen til Canyon, og nå kommer den altså i en motorisert utgave. Og rammen er en helt annen enn det du får på den umotorioserte.
Vi har testet Canyon Strive CFR LTD - les testen her.
Detaljene
Enduro/grov stisykkel
Bosch Performance CX/ CX Race motor
625/750Wh batteri
170/160mm vandring
Mullet hjuloppsett
Årvåkne lesere vil umiddelbart merke at den spesielle Shapeshifteren til Canyon er borte - med motor som tar opp plass er den ofret.
Canyon har også valgt å droppe 29-tommerhjulet bak, og har heller gått for et Mullet-oppsett på samtlige modeller.
CX-Race-motoren fra Bosch skal angivelig kutte 150 gram vekt, men likevel gi deg plenty assistanse - mer rettet mot ritt, slike Strive:ON er rettet mot.
Rammen kan brukes med både 625Wh og 750Wh-batteri, så du kan kutte noen gram hvis ønskelig. Canyon opplyser også at de har brukt et eget feste for batteriet, som skal kutte 300 gram fra standard-vekten. Den letteste versjonen av sykkelen er oppgitt å veie 24 kilo, den tyngste 24,5 kilo.
Grand Canyon:ON
I tillegg kommer det også en oppdatert versjon av el-hardtailen Grand Canyon. Dette er en mer tradisjonell terrengsykkel, som også kan settes opp med både skjermsett og vesker.
Priser, Strive:ON, Torque:ON og Grand Canyon:ON: