Jada, jada, vi er fullt klar over det, dette er ikke noe som får tenna til å løpe i vann for kresne terrengsyklister.
Men det er likevel verdt en kort rapport for den som vil følge med på hva som skjer. Mye tyder nemlig på at elektriske sykler vil bli en svært viktig del av sykkelmarkedet i åra som kommer. I Kina har salget tatt fullstendig av de siste årene, mens europeerne har forholdt seg skeptiske.
Men nå forbereder bransjen seg på en boom: Salget av elsykler i Nederland gikk over all forventning i fjor, med 115 000 solgte sykler, ifølge bransjemagasinet Bike EU. Statistikken blir ikke mindre imponerende av at snittprisen befinner seg rundt 15 000 norske kroner, langt over konkurrentene uten batteridrevet assistanse.
LES OGSÅ: Lettsyklet fra diamant
Fikk sparken etter elsykkel-bommert
80 prosent av elsyklene selges gjennom uavhengige, spesialiserte sykkelforretninger, noe som også vitner om at elsyklene nå har vunnet aksept hos fagfolk i bransjen.
Et annet tegn på hvor viktig elsyklene er i ferd med å bli i Nederland, er nyheten om at sjefen for sykkelprodusenten Gazelle trakk seg fra stillingen i forrige uke. En av de viktige årsakene var at Gazelle ikke rakk å få sin nyutviklede elsykkel på markedet som lovet i fjor høst.
Dermed tapte de store penger på at konkurrentene cashet uforstyrret inn på salgseksplosjonen, noe eierne av Gazelle ikke så nådig på.
Det foreligger ikke sikre tall for salget av elsykler for det samlede europeiske markedet, men den franske supermarkedkjeden Carrefour skal alene ha solgt rundt 30 000 elsykler i fjor - et produkt de tidligere ikke har hatt på menyen.
Bransjeanalytikere venter nå på at boomen skal spre seg, og flere aktører forbereder seg med frenetisk produktutvikling. Giant er blant de store merkene som allerede har ti år bak seg i det elektriske markedet, og har på nettsidene forlengst ført opp "power assisted" på lista over sykkelkategorier.
Tyske Kalkhoff i teten
Høyest forventninger knyttes nå til tyske Kalkhoff, som i løpet av våren lanserer modellene Agattu og Pro Connect i elektrisk versjon. Batteriene er mindre og lettere enn før, designet mer normalt - og effekten blant markedets beste, ifølge de tidlige testrapportene.
Hjemmemarkedet Tyskland er allerede betydelig - og i England er ventelistene lange for Kalkhoff-nyhetene, i et marked som i elsykkelsammenheng er blant Europas mest utviklede.
England har nærmere 100 ulike modeller i butikkene, og i Londons trafikk-kaos bytter stadig flere pendlere over til elektrisk sykkel for å komme seg tidsnok på jobb uten å stresse seg i hjel.
Salget i Kina: 28 millioner sykler i 2007
Men som nevnt: Det er Kina som ligger klart på verdenstoppen i salg av elsykler. Salgstallene for 2007 er estimert til svimlende 28 millioner elsykler, en vekst fra 16 millioner i 2006. Tallet som setter dette i perspektiv, er antallet solgte elsykler i Kina i 1998 - som var 40 000 eksemplarer.
Kinesiske myndigheter rapporterer nå at det totalt er solgt 60 millioner elsykler i landet. Det betyr at mellom 12 og 18 prosent av Kinas syklister har konvertert til elsykkel, ifølge rapportene. Her snakker vi boom på alvor.
På det kinesiske markedet er da også elsykkelen blitt et statussymbol for mange, og kundene vil at det skal synes at dette ikke er noen vanlig sykkel.
Europeerne vil ha diskrete elsykler
Dermed ser de kinesiske versjonene ofte totalt forskjellige ut enn de som leveres til eksportmarkedet. Hjemme i Kina skal batteripakka synes, og stylingen må gjerne gå i retningen av scootere.
Europeerne derimot, vil helst ikke assosieres med elektriske hjelpemidler for gamle og syke, og foretrekker modeller der den elektriske hjelpen er mest mulig usynlig.
Men smidige og diskrete elsykler har det ikke vært mange av så langt. Dermed har selgerne måtte kjempe ikke bare mot manglende kjennskap til elsykkelens fortreffelighet, men også mot kjøpernes forfengelighet - som kanskje er den mest sentrale faktoren her.
LES OGSÅ: Komfortabel bysykkel
Kan få flere over på sykkel
Fra et terrengsykkel-perspektiv er det neppe særlig mye å hente i denne utviklingen, de fleste av oss stikker som kjent til skogs fordi vi liker å måtte jobbe for moroa - men for sykkelkulturen som helhet er det all grunn til å følge denne utviklingen med begeistring.
Elsykler kan i løpet av kort tid bli svaret på ikke-syklistenes bekymringer om slitsomme motbakker og svette skjorterygger, de kan hjelpe mange å gjenoppdage sykkelgleden - og ikke minst: Bli nok et bidrag til å motarbeide småkjøring med forurensende biler.
Vår egen minitest
Nysgjerrig på mer? Vi prøvekjørte en eZee Torq sommeren 2007, og falt pladask for elsykkel-konseptet. Omtale og videre linker finner du her.
LES OGSÅ: Utstyrstester og utstyrstips