Specialized har videreutviklet og tilpasset motoren fra tyske Brose. Ame- rikanerne hos Specialized har utviklet egen software for å bedre tilpasse motorens ytelser til deres ønsker.
KOMPAKT: Specialized har spesialtilpasset Broses 2.1-motor sin ramme og ønsket bruk.
Brose/Specialized 2.1
Brose 2.1/Specialized Levo-motor
Maks dreiemoment: 90 Nm
Batteristørrelse: 500 Wh og 700 Wh på S-Works modellen.
Nivåer: 3+off - alle kan tilpasses i app
Vekt: ikke oppgitt
Brose-motoren på Specialized nye Turbo Levo-sykler er helt innkapslet i rammen og har batteriet skjult i underrøret. Motoren er innkapslet i magnesium for lav vekt. Batteriet kan tas ut for lading et annet sted enn på sykkelen.
Bryteren for styring av motoren på elsykkelen, det grafiske displayet og mobil-appen som hører med, er spesialutviklet av Specialized selv.
MINIMAL: Specializeds motorbryter er liten, nett og funksjonell.
Av motorene i testen er det Specialized-motoren som yter mest moment. Den byr på hele 90 Nm med torque/moment, og byr også på opptil 410% kraft. Opp til 560 W i tillegg til det du bidrar med selv.
Specialized-motoren gir masse kraft fra første tråkk, men kan justeres ned slik at den ikke akselererer for brått. Både i første og andre nivå kan du tråkke med lav frekvens og likevel få masse hjelp av motoren. Toppnivået for assistanse som Specialized kaller Shuttle-modus, gir deg masse kraft uten at du legger noe særlig kraft i pedalene.
Dette er ideelt for lange grus- klatringer på vei til de stiene du ønsker å sykle. En egen S-knapp på styre-bryteren klikker deg rett til Shuttle-modus fra det nivået du måtte befinne deg i. Dette kan være nyttig hvis du akkurat ikke kommer opp en bakke. Bryteren på styret er liten og funksjonell, og lyssignalene på overrøret er lette å se i fart.
Den ekstra kraften sammenlignet med de andre syklene i denne testen er klart merkbar. Testsykkelen her kommer med batteri på 500 Wh, men de dyreste Levo-syklene kommer med 700 Wh for ekstra lang batterilevetid. Specialized sin app-løsning har en unik funksjon da den også er en turplanlegger.
Den lar deg legge inn hele den planlagte turen, så vil motoren justere kraft slik at den sikrer at batteriet varer hele runden.
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.
Dette liker vi
Flott integrering i ramma
Stillegående
Ingen motstand over 25 km/t
Mest kraft i testen
Brukervennlig app for justering av nivåer
Jevn akselerasjon, selv i toppmodus
Integrert batteri som likevel kan tas ut for lading
Noe å tenke på
Display er ekstrautstyr
Færre service-muligheter enn med Shimano og Bosch
Fortsetter å dra litt etter at du slutter å trå