Les også: Spise og drikke i ritt - slik gjør du det

– Hva man har på seg fra start i Birken er ganske væravhengig. Er det oppholdsvær og varmere enn ti grader på start blir dette antrekket. Pluss evt løse ermer og hansker, som lett kan stæsjes bort ved behov. Er det litt kaldere kan det hende at jeg tar en vindtett superundertrøye under aero-trøya. Med sekk på ryggen er det krevende, men ikke umulig å lette antrekk underveis. Å sykle med flagrende jakke eller vest for å lufte ut koster mye tid i luftmotstand. Å fryse er heller ikke smart. Løse ermer er i så måte en perfekt måte å regulere temperatur på.

Her har du utstyrsredaktørens oppsett: 

 

1: HJELM MÅ MAN HA: Sweet Protection Falconer MIPS sitter godt på hodet mitt, beskytter godt i et fall og holder godt på brillene hvis jeg får hetta og må ta dem av litt.

 

2: VERNEBRILLER: Briller er lurt for å unngå steiner fra bakhjulet foran deg. I Birken sitter du mye tett på hjulet til syklisten foran deg. Ideell avstand er mellom 2 og 15 centimeter. Med knastedekk på grusvei spruter det en del mer småstein enn på veien. Derfor er det ekstra viktig med briller. I gråvær velg klare eller lyse glass, slik at du slipper å ta dem av og på. Jeg har god erfaring med Oakley EV Radar.

 

3: LILLE HÅKON: Sekk er påbudt det er bare å gjøre det beste ut av det. For å simulere vekten på en nyfødt kongesønn skal sekken veie minst 3,5 kilo – hele veien. Du bør uansett ikke ha noe tyngre sekk enn nødvendig. Følg reglenes minimumsliste og fyll på nyttige ting som tar liten plass, men som veier nok. Med to flasker på sykkelen på til sammen 1,5 liter og ingen planer om å stoppe på drikkestasjoner kommer jeg til å ha litt vann i sekken også. Om lag en halvliter vann på start øker sekkevekten til 4 kilo, men ikke mange gram mer. Osprey-sekken sitter godt på ryggen og har god rominndeling for enkel tilgang ved behov.

 

4: TRANG PASSFORM: Tettsittende og aerodynamisk trøye kan spare både sekunder og minutter i et ritt med så høy snittfart som i Birken. Pass på at trøya sitter behagelig. Landeveis-trøya fra Trimtex sitter tett og ser bra ut.

 

5: MED LOMMER: Sykkelbukse med lommer på lårene er ganske smart. To-tre gelepakninger på hvert lår er dermed lett tilgjengelig. Husk å ta med tompapiret hele veien til mål. Stapp det gjerne inn i trøya, eller tilbake i bukselomma. Det finnes flere slike, jeg bruker en fra 7Mesh - MK3 Cargo-shorts. Flere drikkesekker har også slike smarte oppbevaringsrom på hoftebelter og skulderstropper. 

 

6: PASSE LENGDE: Tynne ullsokker er aldri feil. Det skal mye til for at det blir for varmt i Birken. Tynne ullsokker er gode å ha på enten de er tørre, svette eller våte. Defeet har flere gode ullsokker.

 

7: GODE SKO: Terrengsko er smart selv om sykkelen har bukkestyre. Mest for å kunne løpe forbi sakte gående deltagere i skogen etter Djuposet. Forrige generasjon Specialized S-Works sko passer mine føtter bra og er stive og lette.

 

Les også: 10 tips til bedre feltarbeid i Birken

DETTE ER REGLENE OM SEKK I BIRKEN:

Alle deltakere, uansett klasse, må bære sekk som skal veie minst 3,5 kg under hele rittet.
Av sikkerhetsmessige årsaker er det et absolutt krav at sekken skal inneholde:

  • Jakke og bukse (heldekkende og vind-/vannavvisende). NB! Løse bein og ermer regnes ikke som bukse/jakke.
  • Votter/hansker med lange fingre
  • Hodebekledning (lue/buff)
  • Mat
  • Verktøy
  • Slange(r) og pumpe/luftpatroner
  • Vi anbefaler også at du tar med tørt undertøy/sokker. Sjekk værmeldingen og tenk på din egen sikkerhet.
  • Sekken må bæres utenpå sykkeltrøye eller vind-/regnjakke. Den skal alltid være synlig og tilgjengelig.

Sett denne? Her går Øyvind gjennom noe av det viktigste du må huske på før Birken:

I sekken:
Sekken må veie 3,5 kilo hele veien fra start til mål. Du kan like så godt fylle den med ting du kan få bruk for hvis det skjer noe uforutsett.  

 

1: NØDVENDIG ONDE: Osprey-sekken har stiv og luftig rygg og gode, ventilerte skulderstropper. Lommer på hoftebeltet og magnet til drikkeslangen holder orden på ting. Å sykle med sekk er ekstra ubehagelig med bukkestyresykkel. Det er derfor et ekstra viktig poeng at den sitter tett på ryggen og ikke for høyt mellom skuldrene.

 

2: RING VED BEHOV: Mobiltelefon er lurt hvis noe skjer. Du ønsker også å oppdatere Strava når du går i mål og høre hvordan det har gått med kompisene. Kan også brukes til å finne ut hvor bilen står parkert i Lillehammer. Husk å ha nok batteri til at du kan ringe etter hjelp hvis du må.

 

3: AV ELLER PÅ: Vest i sekken eller på kroppen er et vanskelig valg å ta. I sekken er den dødvekt som egentlig ikke kan brukes uten at sekken blir for lett. På kroppen kan den fort bli for varm å fungere som spinnaker. Enten tar du den på deg fra start, eller så må den ligge i sekken til mål.  Landeveisvesten er elastisk og god uten at den er for varm.

 

4: KALDE FØTTER: Blir det væromslag kan det være greit å ta på seg skotrekk for sykkelturen fra Lillehammer til bilen på Hamar eller andre steder. Kan også komme godt med hvis du har uhell underveis i rittet og været slår om.

 

5: PÅKREVD 1: Lang Gore Tex-bukse eller regnbukse er påbudt å ha i sekken. Greit å ha hvis kjedet ryker på fjellet. Gore sin sykkelregnbukse tar liten plass, men beskytter godt. Du kan selvfølgelig bruke hvilken som helst regnbukse du har liggende, bare den er relativt ettersittende. 

 

6: PÅKREVD 2: Selv om du har sykkelhansker på hendene er det påbudt med et par hansker i sekken også. Når de uansett må med og sekken uansett må veie 3,5 kilo kan hanskene like gjerne være litt varme. Defeets ullvanter er fine både på sykkelen og ellers.

 

7: PÅKREVD 3: Reglene sier at du må ha med verktøy. Hvilke verktøy du må ha med er ikke spesifisert. Jeg har med:

  • Unbrakonøkkelsett og kjedekutter er et minimum. Dekkspaker bør nok også med hvis du tviler på om du klarer å få dekkene av og på felgen med bare fingrene. Jeg er trygg på at jeg klarer det uten.
  • Lommekniv er kompakt vekt og kan sikkert komme til nytte. 
  • To slanger. Da kan du fortsatt gi full gass etter den første punkteringen.
  • Gasspatroner kan brukes både til å toppe opp dekktrykket hvis dekkplugger fikser hullet, og de kan brukes til å blåse opp dekket helt hvis du har byttet slange.  
  • Kjedelås gjør det raskt å lappe et røket kjede. Husk å ta med kjedelås som passer ditt kjede.
  • Teiprull kan brukes til så mangt.
  • Ekstra miniverktøy for vekt.
  • Ganske stor minipumpe. Fabric-pumpa får dekktrykket raskt opp på ok nivå igjen.
  • I hoftebeltelomma på sekken ligger i tillegg et Dynaplug-egg med dekkplugger.

8: FOR SIKKERHETS SKYLD: Førstehjelpspakke med diverse bandasjer og plaster kommer forhåpentligvis ikke til nytte, men fint å ha hvis den trengs. Enten som plaster på egne eller andres sår.

 

9: NÅR KULDA SETTER INN: Løse knevarmere er fine å ha hvis tempoet og ambisjonsnivået går nedover parallelt med temperaturen. Også digge å ha etter målgang.

 

10: TØRT I MÅL: Ull-undertrøye er digg å ta på etter målgang hvis dusjen eller transporten er et stykke unna.

 

11. PÅKREVD 4: Reglene spesifiserer at en lue må være med i sekken. Ull-lua fra Rapha er varm og passer fint under hjelmen.

 

12: DOBBELT OPP: Kanskje har du løse ermer på fra start, da er disse i så fall mest for å få vekten opp til minimum. Kan også være fine å ha hvis du må sykle litt ekstra etter målgang.

 

13: PÅKREVD 4 OG 5: Gore Tex-jakke og mat står på innholdslista i reglene. Resistance-jakka til 7Mesh tar minimalt med plass, men beskytter godt. Mellombarer fra Coop er mat så godt som noe. Også fine å trøstespise etter målgang. 

Birkens regler om sekk gjelder både i det vanlige rittet og i klassen for sykler med Bukkestyre. I Ultrabirken gjelder egne regler for sekke-innhold.

Interessert i Birkebeinerrittet og Ultrabirken? Her finner du alle sakene våre om Birken.

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel