Les også: Er dette den perfekte Birkensykkelen?

Birken handler nesten like mye om logistikk som det handler om å sykle så fort du kan fra Rena til Lillehammer. Du må skaffe transport til start og fra mål til start igjen. Du må plukke opp startnummeret og karre deg ut gjennom salgsteltet. Du må komme deg til Rena omtrent midt på natta og du må komme deg fra Lillehammer etter fullført ritt. Enten i bil, eller med buss tilbake til Rena. 

– Hvor mye luft har du i dekkene?

– Jeg har ikke fått veid sekken, men tror den er tung nok.

– Hva skal du ha på deg?

KVELDEN FØR DAGEN: På Rena kan du få hjelp til det meste, men sørg uansett å ha ustyret i orden i forkant av rittet! Foto: Kristoffer H. Kippernes

Den nervøse stemningen på Rena kvelden og morgenen før rittet kan få selv den mest rutinerte veteran til selv å tvile på planen for dagen. Det gjelder å fokusere på de rette tingene og først og fremst nyte turen over fjellet. 

Sekken bør pakkes senest kvelden i forveien. Sørg for at du har med deg det som står på arrangørens liste over påkrevd utstyr. Dette utstyret skal sørge for at du kan reparere sykkelen, samt holde varmen en stund hvis du må stoppe opp på grunn av feil på sykkelen eller på syklisten. 

Dette er hva Birkebeinerarrangøren krever at skal være med i sekken. 

 

• Vind-/regntett jakke med lange ermer 

    og bukse med lange bein

• Votter/hansker med lange fingre

• Hodebekledning (lue/buff)

• Langt ullundertøy (trøye og bukse)

• Tørre sokker

• Mat

• Verktøy

• Slange(r)

• Vi anbefaler også å ta med pumpe

Les også: Slik pakker du smartere til bikepacking 

Å ta med slanger uten å ta med pumpe er i beste fall tåpelig. Selvfølgelig kan du ha med deg en, eller flere gasspatroner, men en pumpe bør uansett ligge i sekken. Verktøy er uspesifisert fra arrangøren side. Vi vil anbefale å ha med et miniverktøy med unbrakonøkler, kjedekutter og Torx-nøkkel til bremseskivene. Det kan også være lurt å ha med en kjedelås, samt et girøre i reserve. Girøret er unikt for din sykkel så sørg for å få tak i riktig. 

PÅ RYGGEN: Sekken og dens innhold er også et moment du må ha kontroll på. En stor sekk som på bildet er nok i overkant, det finnes et rikt utvalg sekker tiltenkt rittbruk. Foto: Kristoffer H. Kippernes 

Sekken må bæres utenpå sykkeltrøya. Om den kan bæres på innsiden av en ytterjakke står det ingenting om. Det er sjelden skikkelig varmt i Birkebeinerrittet og det kan derfor være lurt og i hvert fall starte med en vindvest og løse ermer i tillegg til nødklærne i sekken. I regnvær vil skotrekk og ullsokker være lurt. Husk at sekken skal veie 3,5 kilo fra start til mål. Klær du beregner å bruke over fjellet bør derfor pakkes tilbake i sekken i lavlandet, eller komme i tillegg til minimumsvekten. Unngå å ha drikke i sekken. Det er lurere å starte med to store flasker på sykkelen og fylle på underveis, enn å sykle med alt for tung sekk i de første lange bakkene fra start. 

 

En tynn ulltrøye under sykkeltrøya kan være lurt uansett vær. Da holder du varmen på fjellet uten at du blir for varm i motbakkene. 

 

Sykkelen bør du ha i orden i god tid før start. Ikke bytt slitedeler de siste dagene før rittdagen, men sørg for at sykkelen er veljustert og velfungerende. Dekktrykk er et hett tema. De fleste i eliteklassen ligger et sted under 30 psi/2 bar og det er få grunner til at mosjonistene bør ha noe mer luft enn dette. Er du veldig tung, kan det hende at du bør øke trykket litt, men det er enda lurere å montere større dekk. 

 

Dropp de helt letteste dekkene, og sørg i hvert fall for å ha et dekk med litt grep på forhjulet.

Stiv gaffel er vektbesparende og forenklende, men de aller fleste vil tape mye tid i utforkjøringene og slite seg ut på de grovere strekkene på grusen i Birken. Er du den eneste i feltet med stiv gaffel når du nærmer deg mål vil du sannsynligvis også tape flere plasser på slutten. Stiv gaffel er først og fremst for rutinerte syklister med god teknikk i terrenget. Har du dempergaffel med lås så lønner det seg å bruke denne låsen først og fremst ved stående sykling i motbakke. Lar du låsen være åpen på de lange grusveistrekkene vil sykkelen rulle bedre og du vil bli mindre sliten. Det vil også bli mindre sjanse for å gå på trynet hvis han foran deg svinger unna et hull du ikke rekker å se. Spar heller vekt på andre steder enn på å droppe dempegaffelen. 

Vær bevisst på målsettingen din og vær realistisk. Det er liten vits å sprengåpne å nå Skramstadsætra til et skjema som tilsier 3.30 i mål hvis du ikke er god for noe bedre enn fire timer. Da vil du garantert sprekke. Samtidig er det lurt å komme seg med en gruppe man kan strekke seg litt etter etter de første terrengpartiene. Har du liten ritterfaring kan det være lurt å se på pulsklokka litt i starten. Går du for mye over din anaerobe terskel i starten vil du svi for det senere.  Ved å være med på flere ritt i løpet av sesongen lærer du deg fort hvor hardt du kan åpne, uten å måtte se på klokka. 

 

Birkebeinerrittet handler mye om å sykle så fort du tør opp til Skramstadsætra. Deretter gjelder det å etablere en velfungerende gruppe når du kommer ut av skogen. Fra Rosinbakken og inn kan du begynne å køle på, og eventuelt sykle fra den gruppen du har syklet med hvis du føler deg sterk. Vær med å bidra i gruppa så blir det en hyggeligere tur over.  

 

SAMARBEID: Det lønner seg å bli med i ei gruppe, liten eller stor, det gjør turen over fjellet enklere. Foto: Kristoffer H. Kippernes

Fra Sjusjøen er det virkelig på tide å tenke på å gå inn i reservene. Kjør med hodet i de bratte utforkjøringene og hold godt tempo i gressbakkene ned til Sjøsetervegen. Her starter rittets kanskje farligste strekning. Veien kan ha mye telehiv og store hull. Vær obs! En effektiv rulle bortover her kan spare mye tid. Når du kommer til den beryktede Ballettbakken gjelder det å holde en rett linje så du kan bli passert av raskere ryttere bakfra. Venstresvingen i bunnen av bakken er krevende. 

I de siste svingene herfra og inn handler først og fremst om å holde seg på sykkelen. Hvis du da ikke kjemper om seieren i eliteklassen. Da handler det om å komme først. 

 

Når du går i mål er det god oppførsel å takke de du har syklet i gruppe med for følget og hjelpen. Kanskje treffes dere igjen på et annet ritt en annen helg, eller i Birken igjen neste år.

VEL FORTJENT: I mål kan du trekke et lettelsens sukk, eventuelt vræle av glede. Men husk å takke samarbeidspartnere du hadde over fjellet. Foto: Kristoffer H. Kippernes

Les også: Slik velger du rett sykkel

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel: