Det er nå en god stund siden de første bildene av Jerome Clementz på en prototype begynte å dukke opp, og denne våren ble nye Cannondale Jekyll lansert. Og det var en ganske så annerledes innpakning. Borte er pull-shocken (demper som fungerer ved å strekke seg ut i stedet for å komprimeres, red. anm), og på plass er en mer konvensjonell bakdemper fra Fox. Skjønt, helt vanlig er den ikke. Det er en modifisert Float X med tilnavnet Gemini, utviklet i samarbeid med Fox. Fra en bryter på styret kan bakdemperen justeres til en modus hvor vandringen reduseres. Utover det er Jekyll 2 forbilledlig utstyrt, med SRAM Eagle 1x12-drivverk, gode justeringsmuligheter på demperenehetene, flotte hjul og solide dekk. Med pull-shocken borte er det mye enklere å sette opp Jekyll. Når vi tråkker avgårde i kupert terreng er Jekyll en av de mest inspirerende endurosyklene vi har prøvd. Demperopphenget jobber aktivt, og bakhjulet sitter som limt til bakken i alt av terreng. Det eneste vi har å utsette noe på, er at slik sykkelen er konstruert, er den også helt avhengig av å bruke hendelen for å ikke huske for mye. Spesielt i korte oppoverpartier måtte vi bruke bryteren mye. For den aktive endurosyklisten vil nok dette ha mindre å si, men om formålet med sykkelkjøpet er lange turer, er det mindre attraktivt å måtte justere mye i fart. Nedover er den like sprelsk som oppover. I tekniske, trange passasjer nedover treffer vi linjene med kirurgisk presisjon, og vi kan skjønne at Jerome Clementz har hatt et og annet å si om viktigheten av å traktere trange hårnålssvinger når denne sykkelen ble utviklet. I testløypa var Jekyll både enklest å håndtere, og vesentlig raskere i trange svinger. Når farten blir høyere og vi treffer steinete partier kan den ikke helt skilte med den samme stødigheten og togete følelsen som Rocky Mountain og Santa Cruz Nomad. Vi ønsker nye Jekyll velkommen med åpne armer. En litt vill og sprelsk følelse vil treffe rett hjem hos mange. Den har ikke den superstabile, togete følelsen, men du skal presse hardt på før dette reelt sett blir et problem. Om vi mistet litt fart i et parti, var det få av syklene i testen som inspirerte til å tråkke seg opp i fart igjen som Cannondale Jekyll gjør. Cannondale Jekyll har fått seg et løft både visuelt og funksjonelt. De som sykler mye i bynære marker med mye opp og ned, uten de veldig lange utforkjøringene, vil sette pris på både kvikkheten og evnen til å ta seg ned i grov terreng som Jekyll gjør. VAIERKONTROLL: Bakdemperen har to innstillinger, og du kan endre mellom dem fra styret ved hjelp av en bryter. Foto: Kristoffer Kippernes ØRNEN: Cannondale har spandert på Jekyll en 1x12-gruppe fra SRAM. Ekstra gir i motbakkene hjelper. Foto: Kristoffer Kippernes REVEN: Fox-bryteren på styret lar deg justere bakdemperen. Foto: Kristoffer Kippernes