- 25/08/17
Så mye raskere er en lett sykkel!
av: Christian Nerdrum
25.08.17 14.14
RITTKLAR (S3E6): Vi betaler i dyre dommer for slanking av syklene våre. Er det verdt det?

Spørsmålet om hvor mye tid du sparer på å ha lettere sykkel er like gammelt som sykkelen. I sesongens siste episode av Rittklar går vi tilnærmet vitenskapelig til verks når vi forsøker å finne ut hvor mye tid vi kan spare på å ha lettere sykkel. 

I videoen her kan du se hvordan du kan spare 20 sekunder til Skramstadsætra i Birken og dermed komme deg videre med en raskere gruppe enn det du ville ha klart ellers. 

I forskningens øyemed har vi i denne episoden syklet runder på tid, med wattmålinger og pulsmåling på den samme sykkelen, men med og uten 3,5 kilo ekstra vekt. Vekten tilsvarer sekkevekten i Birkebeinerrittet, og denne testen kan også gi en god pekepinn på hvor mye raskere du kan sykle uten Birken-sekken enn med. 

INNVEING: Birk Attack-sykkelen i filmen veide 11,5 kilo uten vekter og 14,5 kilo med bly på.

I testingen har vi syklet en avkortet rundbaneritt-runde på Langsetløkka i Oslo, i tillegg til en del av klatringen til Grefsenkollen. Vi syklet rundbanen fire ganger, to ganger med lett sykkel, og to ganger med tung sykkel. Vi tok av og på vekten annenhver gang slik at vi ikke skulle dra fordelen av å kjenne løype bedre etter hvert, eller at resultatene skulle bli påvirket av at vi ble slitne. Motbakken på asfalt syklet vi to ganger. Først fem minutter med tung sykkel, så på tilsvarende watt i fem minutter med lett sykkel. Dette for å synliggjøre hvor mye lenger vi rakk å sykle på fem minutter med lett sykkel enn med tung. 

Les om Borghild Løvsets superlette Birkensykkel her: 

Den ekstra vekten på 3,5 kilo er valgt for å være trygge på at vi fikk synlige og reproduserbare resultater. Det er selvfølgelig mer sannsynlig at det er snakk om mindre forskjeller i sykkelvekt for de fleste som vurderer for eller i mot nytt styreoppsett, sete eller lignende for å spare vekt, enn 3,5 kilo, men lavere vektforskjell ville gjort det mer sannsynlig at ytre faktorer kunne ødelagt for muligheten til å se en tydelig trend. 

For mange kan likevel det å spare 3,5 kilo på totalpakka, syklist, sykkel, bekledning og sekk være en relevant problemstilling. Det vil i tillegg være sannsynlig at tidsbesparelsen vil være relativ lineær som et forhold av vekt spart i forhold til totalvekt på ekvipasjen. 

For eksempel: Vekt på sykkel: 12 kilo + vekt på syklist 83 kilo + sekk og klær 5 kilo = 100 kilo. En kilo spart på sykkelen her, vil utgjøre 1 prosent av totalvekten. Vår test viser at du vil spare omtrent like mye tid i prosent som du sparer vekt på ekvipasjen. Altså i eksempelet med totalvekt på 100 kilo vil du potensielt spare 1 prosent i tid per kilo spart. 

TUNGVEKTER: Med 3,5 kilo bly påmontert veide Birk Attack-sykkelen over 14 kilo. Foto: Christian Nerdrum

Se videoen for gjennomføringen og tallenes tale. 

En Birk Attack rittfulldemper blir rigget med et ekstra 3,5 kilo bly festet lavt og midt på sykkelen. Den samme sykkelen blir så testet under samme vilkår og samme runde i naturlig figur med kamera og flaskeholdere påmontert. Et poeng her er selvfølgelig at både runden på tung sykkel og rundene på lett sykkel foregår på en sykkel som er tipp topp. Den har de samme lettrullende dekkene, de samme velfungerende demperne og de samme girene og bremsene. Dette vil som oftest ikke være realiteten når valget står mellom en tung og rimelig sykkel og en lett og dyr sykkel. Men den viktigste variabelen her vil nok ligge i dekkene. En billig sykkel kan relativt rimelig utstyres med like dekk som på en lik toppsykkel. Tilsvarende er det viktig å være klar over at noe ekstra vekt kan spare deg for tid også, i noen ritt.

Les test av Fulldemper mot Halvdemper her. 

Ønsker du å slanke den sykkelen du har, uten å påvirke dens egenskaper forøvrig er steder å starte for eksempel lettere holker, styre, stem pedaler, setepinne og sete. Lette dekk har andre egenskaper enn tunge dekk, også utover forskjellen i vekt. 

Konklusjon:  

Etter å ha testet med tung og lett sykkel side ved side som her kan vi konkludere med flere ting. 

  • Det går fortere på en lett sykkel, enn en tyngre sykkel, som er lik forøvrig. 
  • Tidsbesparelsen kan vi for enkelhets skyld si at ligger på 1% i tid per kilo spart
  • Tidsbesparelsen er minst like stor i en teknisk rundløype som både går opp og ned som i en jevn klatring. 
  • Tidsbesparelsen er såpass stor for hver sparte kilo at det kan utgjøre ganske mange plasseringer i et ritt. 
  • I Birken vil 1 kilo lettere sykkel spare deg for ca 18-20 sekunder til Skramstadsætra. Dette kan bety forskjellen på å komme med en rask gruppe og å vente på en tregere gruppe. 

 
 
VIS KOMMENTARFELT
Thea Siggerud er en av jentene som jubler for onkel Kent Siggeruds initiativ til å etablere et satsingsmiljø for rundbanejenter fra hele landet. Foto: Bengt Ove Sannes
Ny rundbanesatsing for elitejenter fra hele landet.
Vestlandsforsking vil finne ut av hvilke faktorer som påvirker hvor folk sykler. Foto: Kristoffer Kippernes
Hvilke faktorer og forhold påvirker hvor folk velger å sykle?
Vinteren, også kalt den kalde fine tida, er her
Hjulefeit blir et etappebasert tjukksykkelritt med inspirasjon fra enduro. Foto: Fredrik Holte Breien/Gimbal
- 17/11/17
Lanserer endurobasert tjukksykkelritt
NCF Øst har hatt gode erfaringer med eget regionslag for ryttere som faller mellom klubbenes eliteopplegg og landslaget. Foto:  NCF Øst
- 13/11/17
Regionslag har vært en suksess