Velg rett dekk til terrengrittet

Få emner blir diskutert mer enn valg av dekk i forkant av et sykkelritt. Og valget bør ikke være tilfeldig. Øyvind Aas guider deg gjennom dekkjungelen.

Sist oppdatert 20. mars 2019 kl 07.00

Det er få bestanddeler på sykkelen som gir mer utslag på tiden enn dekkene. Volum, gummiblanding, små knaster, store knaster. Hva lønner seg egentlig?

– Det er lite som er så viktig for hvordan en sykkel fungerer, som dekkvalget. Skal du sykle ritt så bør du velge et dekk som passer rittet du skal sykle og den sykkelstilen du har, sier Øyvind Aas, utstyrsredaktør i Terrengsykkel.

Skal du sykle Birken, så trenger du et dekk som ruller lett, som veier lite, men som likevel sikrer at du ikke punkterer underveis.

Continental RaceKing er en klassiker til Birken, gjerne i den store versjonen. 2,2 tommers bredde gir et stort luftvolum, som gir deg masse demping og gjør at det skal litt mer til at du punkterer. Stort volum er fint!

Lufta som er inni dekket veier ikke stort, og den lille gummien som skal til for å gi det ekstra volumet veier heller ikke stort. Det er mer enn verdt det!

Andre gode Birken-dekk er nyklassikeren fra Schwalbe: Thunder Burt. Dette dekket har veldig små knaster i midten, sideknaster på siden så du får grep i svingene, ganske stort luftvolum, veier lite og ruller lett.

Et annet Schwalbe-dekk: Racing Ralph. Et allround-dekk med litt mer knaster, ganske stort luftvolum, særlig i 2,25-versjon og lav vekt samtidig som det er knaster. Man kan for eksempel ha Racing Ralph foran og Thunder Burt bak.

Skal du sykle ritt med mer terreng enn Birken, ønsker du deg dekk med grovere mønster enn du vanligvis bruker i Birkebeinerrittet. Crossmark fra Maxxis er en klassiker som også funker til Birken, men som funker bra til terrengritt. Maxxis har også kommet med andre gode allround-dekk, som Maxxis Icon og Maxxis Ardent Race. Disse er gode dekk som passer til terrengritt med ganske mye terreng, men også til rene grusritt.

Her kommer også Ritchey Shield inn: et dekk med skarpe, små knaster som kan funke bra i terrengritt. Og igjen: Continental RaceKing, fordi det har knaster og såpass godt volum, så passer det til ritt med mye terreng, spesielt på tørt føre. Storebroren til RaceKing, såkalte CrossKing har litt grovere mønster og kan være et godt alternativ, spesielt som bakdekk, hvis det er litt våtere føre enn det som passer RaceKing best.

Det kan være lett å tenke at man i terrengritt med mye terreng vil ha så mye grep som mulig, for å unngå tryn og for at det skal være trygt og fint å kjøre utforkjøringene. Stidekk med store, grove knaster og myk gummi kan kanskje være fristende å bruke, spesielt som fordekk. Men slike dekk veier gjerne 200-300 gram mer enn rittdekk og ruller fryktelig mye dårligere, så det kan være litt vel mye jobb å dra de med seg opp flere tusen høydemeter i et langt terrengritt. Det er heller bedre å legge om teknikken litt i utforkjøringene, og kjøre litt snillere, så du kommer deg i mål med et lettere dekk.

– Vi anbefaler alle å bruke et slangeløst oppsett til rittsykling, også til stisykling, men terrengsykling generelt, fordi det ruller lettere og det skal mer til at du punkterer. Dessuten er det en bedre sykkelopplevelse å ha et slangeløst dekk, avrunder Aas.

Se alle episodene av Rittklar her.

RITTKLAR

Det er mye tid og frustrasjon å spare i forkant av, under og etter konkurranser. Rittklar gir råd til ambisiøse syklister, enten de er nybegynnere eller på elitenivå. Serien tar for seg temaer som trening, teknikk, reparasjoner og forberedelser til ritt. 

Publisert 20. mars 2019 kl 07.00
Sist oppdatert 20. mars 2019 kl 07.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen