Redaktør Øyvind Aas har vært med i et utall ritt gjennom sin lange sykkelkarriere, og fortsatt kan timen og minuttene før startskuddet oppleves som stressende. Ikke så rart, egentlig. Det er mye som kan gå galt i forbindelse med ankomst, parkering, henting av startnummer, montering av det, den siste sykkelsjekken og ikke minst: oppvarmingen. 

Det er digg å være fremme i god tid. Nå er det en time til start, så da gjelder det å hente startnummer og gjøre de siste forberedelsene.

Annonse

Når startnummeret er hentet, må det også festes. Vanligvis får man strips av arrangøren, men det er ikke alltid arrangøren har nok eller gode nok strips. Det kan alltid være greit å ha det med selv. Er du veldig proff har du gjerne med deg en tang til å klippe av stumpene på stripsene, men har du det ikke, bøyer du dem bare ned. 

Begynn med å putte de gelene du skal ha med i lomma. Pumpa putter vi også i baklomma. Ta på sykkelskoene, briller og hansker. Dobbeltsjekk at du har passe lufttrykk før start (her var cirka 27 psi perfekt). 

Etter at startnummeret er festet er det bare å komme i gang med oppvarmingen. Behold buksa på under oppvarmingen så du holder deg god og varm. Ta den av rett før start. 

– Det virker kanskje litt wannabe-profft å varme opp på rulle, men har man en rulle, spesielt en balanserulle som du bare kan sette terrengsykkelen oppå, så er det veldig mye lettere å få en god oppvarming, hvor du kan konsentrere deg mens du varmer opp, gå inn i sonen, slappe av, ikke sykle deg bort, ikke få masse fartsvind eller kulde og slippe å møte masse folk som vil prate, forklarer Aas.  

Bruk cirka en halvtime på å varme opp. Start pent og rolig, følg med på pulsen. Når du har sittet på rulla i et kvarter, kan du begynne å kjøre litt korte, intensive drag for å få i gang kroppen skikkelig. Husk å holde deg hydrert. 

Pass på klokka, og kom deg til startstreken til rett tid. 

Se alle episodene av Rittklar her.

RITTKLAR

Det er mye tid og frustrasjon å spare i forkant av, under og etter konkurranser. Rittklar gir råd til ambisiøse syklister, enten de er nybegynnere eller på elitenivå. Serien tar for seg temaer som trening, teknikk, reparasjoner og forberedelser til ritt.