Slik fungerer et depot i ritt

Hva har du i depotet og hvordan kan det optimaliseres? I denne episoden av Rittklar får du informasjonen du mangler!

Sist oppdatert: 5. juni 2019 kl 07.00
Lesetid: 4 minutter

I denne episoden av Rittklar skal programleder Øyvind Aas og ekspertpanelet ta for seg hvordan de foretrekker at et depot skal være og hva som skal være der av reservedeler og næring. Regelverket begrenser riktignok full frihet på området, slik at du ikke kan ha stående helt nye sykler eller rammer for eksempel. Men nye hjul, briller, kjeder, seter, drikke, mat o.l. er lov, og kommer godt med når kropp eller sykkel er i ferd med å havarere.

– I depotet har jeg reservedeler som er verdt å bytte uten at man bruker for mye tid på det, sier dobbelt VM-medalje-vinner Ingrid Bøe Jacobsen i innslaget.

I terrengsykkelsportens begynnelse var det et ideal at vi i ritt skulle være selvhjulpne. Det var ikke lov å motta hjelp fra utenforstående og det var ikke lov å bytte hjul underveis.

Ettersom sporten ble mer profesjonell i forbindelse med inkluderingen i OL fra 1996 ble det etter hvert innført tekniske depoter, først og fremst i rundbaneritt. Det ble også lov å motta hjelp fra støtteapparat ved mekaniske problemer. Dette skulle gjøre at punkteringer og andre tekniske problemer i mindre grad avgjorde ritt, og i noen tilfeller hele verdenscuper sammenlagt. 

Rune Høydahl vant fem verdenscupritt, men tapte sammenlagtseieren i verdenscupen i 1995 da han punkterte flere ganger i verdenscupfinalen i Roma. Han ledet verdenscupen ganske overlegent før finalen, men måtte fullføre det siste rittet med en ok plassering for å sikre sammenlagtseieren. Flere spikere gjennom de grønne Michelin-dekkene hans satt en effektiv stopper for en plassering på resultatlistas første side og Høydahl mistet sin og Norges eneste mulighet på en sammenlagtseier i terrengsykkelverdenscupen på herresiden. Et teknisk depot hadde sikret ham seieren. 

I nyere tid er det minst ett depot, gjerne med to passeringer, i alle rundbaneritt. I depoet er det lov å motta hjelp fra mekaniker, og det er lov å bytte hjul og kritiske deler som kjede, bakgir og setepinne. Det er ikke lov å bytte hele sykkelen. Du har heller ikke lov til å løpe bakover i løypa for å komme til depotet, eller kutte ut av løypa. Punkterer du 5 meter forbi depotet må du løpe helt til neste depot, noen ganger en hel runde, før du kan bytte hjul eller fikse noe annet. Støtteapparatet ditt kan heller ikke hjelpe deg andre steder i løypa enn i depotet. 

I depotet er det viktig å ha:

  • en mekanikerkyndig person,

  • ekstra hjulsett med dekk, kassett og bremseskiver som passer sykkelen og rittet forøvrig,

  • ekstra setepinne med påmontert sete

  • pumpe

  • ekstra dekk for reparasjoner mens reservehjul er i bruk  

  • ekstra girøre

  • bakgir

  • verktøy

  • pedaler

  • sko

  • briller m.m.

Alt som kan gå i stykker, og som kan byttes eller repareres i en håndvending kan være i depotet. Har du i tillegg nye gjennomgående akslinger uten hurtigkoblingsspak, kan det være lurt med en kraftig batteridrill påmontert riktig bit for din(e) aksling(er). 

Når du må benytte deg av depotet gjelder det å holde hodet kaldt og stole på depotmannskapet ditt slik at du får roet ned og pustet ut før du igjen kan ta opp jakten på teten i rittet. Ta gjerne en gel og en slurk sportsdrikke mens du venter på et hjulbytte. 
Hvis du ikke har noen til bemanne depotet ditt kan du uansett ha reservehjul og verktøy tilgjengelig der slik at du kan fikse ting selv. 

Legg utstyret ut på en presenning før start slik at du raskt finner det du trenger. 

Se alle episodene av Rittklar her.

RITTKLAR

Det er mye tid og frustrasjon å spare i forkant av, under og etter konkurranser. Rittklar gir råd til ambisiøse syklister, enten de er nybegynnere eller på elitenivå. Serien tar for seg temaer som trening, teknikk, reparasjoner og forberedelser til ritt.

Publisert 5. juni 2019 kl 07.00
Sist oppdatert 5. juni 2019 kl 07.00

Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen