Flytstiene i Ankenes alpinanlegg er allerede i flittig bruk. Enda mer liv blir det når heisen kommer i gang på sommerstid. Foto: Per Bakkejord
- 11/10/17
– Den dagen vi får heis, eksploderer sykkelaktiviteten her
av: Ingeborg Scheve
11.10.17 09.00
Det mener Per Bakkejord i Ankenes stisykkellaug, som bygger flytstier i alpinanlegget.

Stisyklistene i Narvikområdet jobber med en flytløype i tilknytning til Ankenes Alpinanlegg som vil bli totalt 4.7 kilometer lang når alt står ferdig.

Så langt er i underkant av to kilometer ferdig, men løypa, som begynner ovenfor alpinanlegget og ender i bunnen av skibakken, er allerede mulig å sykle selv om det blant annet mangler noen broer i øvre del, forteller Per Bakkejord, som er primus motor for stiprosjektet.

Det neste som skal gjøres er derfor å bygge tre bruer, som dugnadsgjengen satser på å kjøre ut i terrenget med snøskuter til vinteren. Da vil stien bli mulig å sykle helt uten å gå av sykkelen.

Saken fortsetter under

I løpet av vinteren skal det bygges tre slike til, som skal fraktes ut med snøskuter. Foto: Per Bakkejord

Må få heisen til å gå
På sikt håper Bakkejord å etablere et heisbasert sykkelanlegg rundt stiprosjektet, men før det kan skje, må blant annet heistraséen planeres og heisen utstyres med sykkelkroker. Det har han sendt inn en søknad om støtte til.

– Den dagen vi får heis, eksploderer sykkelaktiviteten her, så for at det skal bli et virkelig stort miljø rundt stiene her må heisen gå, sier han, og roser lokalmiljøet for viljen til å bidra.

I tillegg til den nesten fem kilometer lange flytstien har dugnadsgjengen allerede bygget en liten rundløype på flaten i bunnen av alpinbakken.

Les også: Over 600 jobbetimer og to nye løyper i Kristiansand 

Saken fortsetter under

Denne gjengen har stått på. Foran Kim Utstøl (til venstre) og Per Bakkejord. Foto: Rune Dahl

To kilometer sti for 1000 kroner
– Skulle vi fått noen til å bygge dette for oss, ville det kommet på anslagsvis 100 000 kroner, men Byggmakker Narvik har sponset oss med alt vi trenger av materialer. Vi har brukt cirka 1000 kroner på alt det vi har bygget så langt, og det har vi brukt på skruer, sier Bakkejord.

Videre har de fått vesentlig støtte fra Medvind-midler fra Nordkraft, det lokale kraftlagets tilskudd til tiltak innen idrett og kultur. Det har gjort at stibyggerne blant annet har kunnet kjøpe inn en motorisert trillebår, motorsager, spader og fullt utstyr til å bygge videre. 

Saken fortsetter under

Det er bare innkjøp av skruene som har gått fra dugnadsgjengens budsjett. Materialer har de fått sponset. Foto: Per Bakkejord

Snillere alternativ til Narvikfjellet
Stiene i Ankenes er ment å være et supplement til eksisterende stinett og sykkeltilbudet i Narvikfjellet.

– Vi har allerede et heisbasert anlegg i Narvikfjellet, men de to løypene som er bygget der, er svarte og dobbelt svarte av vanskelighetsgrad. Det er hardt både for folk og utstyr. Det er jo moro med utfor, men det blir fort litt voldsomt for mange. Her har vi flatere og enklere terreng, og da er det lettere å anlegge flytstier der alle kan kose seg. Da bestemmer du selv hvor fort og utfordrende du vil ha det. Slik håper vi å skape et anlegg som egner seg for barn og unge og for de godt voksne, sier Bakkejord.

Han trekker fram at bare i stibyggergjengen er det et aldersspenn på 30 år mellom yngstemann og de eldre på rundt 45.

– Det er jo noe av det som er så fint med miljøet her. Vi bygger i lag og vi sykler i lag, og det er folk i alle aldre som bidrar, sier Bakkejord.

Les også: Vil etablere sykkelpark i Tromsø 

Saken fortsetter under

Det meste er bygget for hånd. Foto: Per Bakkejord

Begynte med et bortgjemt hopp
Stibyggingen tok virkelig av for et par år siden, men egentlig startet det hele med at Bakkejord snekret sammen et hjemmebygget hopp i nærheten av alpinbakken for fire-fem år siden.

– Det begynte med at jeg laget et hopp langt oppi det som vi kaller andrebakken her, og syklet litt for meg selv. Så fikk jeg med meg en kamerat året etter, og nå, fire-fem år senere, er vi en stor gjeng på 12-13 personer som bygger sti her. Da kan vi tenke mye større og bygge større ting. Nå bygges det også uten at jeg er med. Der var helt utenkelig for bare et par år siden, og det er moro, sier Bakkejord, som motiveres av å se stadig flere syklister i aktivitet.

– Jeg oppdaget at folk begynte å sykle i den løypa jeg hadde bygget, så vi bygget en liten rundløype med et hopp, doserte svinger og andre elementer. En dag jeg var ute og syklet oppdaget jeg en skokk med unger som lekte seg i løypa, og det ga motivasjon til å bygge mer, sier Bakkejord. 

Utsikten kan ingen klage på. Foto: Per Bakkejord


 
 
VIS KOMMENTARFELT
Robert Goodwin (til venstre) ble nummer tre i Kampen om Kjerringa, bak Sindre Rustan (midten) og Brage Vestavik på førsteplass. Foto: Petter Wilhelmsen
Brage Vestavik vant Kampen om Kjerringa for fjerde år på rad, mens Emily Nerland tok Kampen om...
Martine Stenbro fra Team Terrengsykkel 2015 tok andreplassen i sesongens siste enduroritt. Foto: Per-Eivind Syvertsen
Opptur for Team Terrengsykkel i sesongens siste enduro.
Njåveggen er tre meter høy og en av sesongens nye elementer i Njå Bike Park på Jæren. Foto: Elisabeth Aanensen
Stinettet i Njåskogen er i stadig utvikling, nå senest med en tre meter høy wallride.
Fra stier som brukes i Ringerike Enduro kommende lørdag. Foto: Aslak Mørstad
- 18/10/17
Doble etapper og lagkonkurranse med vandregaffel
Ole Hem sammen med Francesc Guerra Carretero, som vant La Tramuna Singletrack Marathon. Foto: Privat
- 16/10/17
Forvillet seg fra pallen