Nå ber Norges Cykleforbund klubbene om å komme på banen.

– Får vi ikke noen som villige til å arrangere NM, så blir det ikke noe NM, sier Per Erik Mæhlum som er arrangementsansvarlig i NCF.

Annonse

Generelt ønsker Norges Cykleforbund at hver gren skal ha fem Norgescuprunder, der en av rundene også kan fungere som NM. NCF jobber på spreng med å få på plass et oppsett for Norgescup og NM i utfor, men foreløpig ser det ikke bra ut. Så langt har en klubber sendt inn søknad om å arrangere Norgescup og ytterligere en arrangør har sagt at de kommer til å sende inn søknad.

Les også: Spør utøverne til råds 

Derfor har forbundet innledet en dialog med det svenske forbundet for å se om det kan etableres en svensk-norsk cup denne sesongen. Men nøyaktig hvor og hvor mange runder det vil bli, er fortsatt uklart. NCF er i dialog med to klubber som kan være aktuelle som Norgescuparrangører i 2016 samt at det svenske forbundet har dialog med en klubb hos seg, men ingen har søkt om å få holde NM.

– Det er jo ikke heldig for utøverne at vi er i februar og ennå ikke har kunnet lansere Norgesoppsettet for sesongen, men nå håper vi å kunne presentere noe i løpet av de neste par ukene, sier Mæhlum, og legger til at han uansett fortsatt trenger NM-arrangør.

– Vi kan ikke kjøre NM i Sverige, så nå håper jeg klubbene ser sin besøkelsestid, understreker han.

Les også: Dette må NCF jobbe med

Mæhlum kan verken friste med økonomisk støtte eller mannskap til potensielle arrangører.

– Vi har ikke økonomi til å betale klubbene for å arrangere Norgescup og NM, og det ville også blitt feil. Sykkelsporten i Norge er bygget på at klubbene og deres medlemmer arrangerer ritt for utøverne, sier Mæhlum, som ikke er fremmed for å tenke nytt heller.

– Vi pleier ikke å bidra med økonomisk støtte på denne typen arrangementet, men jeg vil heller ikke utelukke det. Sammen med eventuelle arrangørklubber må vi sette oss ned for å se på hva som skal til for å finne gode løsninger.

Derimot har NCF mye kompetanse på arrangement og organisering som de villig deler med potensielle arrangører. Videre har forbundet også et road kit med diverse utstyr og effekter til selve riggingen, og de stiller med en egen arrangementsmedarbeider for bistand selve rittdagen.