Det gamle blir nytt, og trender kommer og går. Tar du en spasertur ned Grünerløkka i Oslo en lørdag formiddag vil du se en salig blanding av frisyrer, solbriller og ikke minst klesplagg som er «nye», men antakelig ble lansert for første gang før du selv ble født.Les også: Test av hjul til skivebremser for bukkestyresykler på Landevei.noOm du er fersk i terrengsykkelsporten og har betydelig behov for å distansere deg fra sykling på grus og asfalt, og til og med litt bukkestyreallergi – hold deg fast; Det var slik alt begynte. Syklistene i Mill Valley utenfor San Fransisco i USA så seg lei på begrensningene smale dekk la på turene og mulighetene til å utforske terrenget, og begynte sakte men sikkert å modifisere det gjeldende utstyret. Nå, snart 50 år senere er vi på mange måter tilbake til terrengsyklingens barndom. Gravelbike, grussykkel, eller eventyrsykkel som våre venner i Landevei kaller det – kjært barn har mange navn. Grussyklene er ikke bare en reaksjon på økt trafikk langs veiene og en søken om fred og ro for landeveissyklister. Det er heller ikke bare et resultat av utviklingen på landeveissykler som tillater bredere dekk og mer robuste rammer. Den ferske grussykkeltrenden vi nå står midt oppi, er like mye et resultat av og en reaksjon på den utviklingen terrengsyklene har gjennomgått de siste 30 årene. Dekk- og demperteknologi har gjort stisykling i teknisk terreng enklere, men det har også gjort sykling langs grusveier tryggere, tregere og kjedeligere. Grussyklene her gjør grussykling gøy igjen, mye ved å hente tilbake noe risiko, en viss følelse av å drifte ukontrollert i svingene og en kvikk og rask følelse som raskt parkerer sykler med 2,3-tommers dekk og flate styrer på over 70 centimeter. Grussykler HVA ER EN GRUSSYKKEL?
 Selv om grussyklene deler likhetstrekk med landeveissykler og sykkelkross-sykler, er det likevel noen forskjeller: DEKKLARING:
 Her ligger hovedforskjellen mellom disse syklene og landevei- og kross-sykler. Vanlige landeveissykler har i den siste tiden fått plass til 28 mm dekk. Noen landeveissykler slipper til 32 mm breie dekk. For kross-sykler er det egentlig ikke behov for klaring utover 33 mm da dette er maksbredden for dekk i krossritt i følge reglene til UCI. Grussyklene har gjerne plass til opptil 36-40 mm breie dekk på 700c-felger, som er samme størrelse som vi også kaller 28-tommer og 29-tommer. Flere grussykler kan også brukes med rene terrengsykkeldekk i 2,2 tommer på 27,5-tommers felger. GEOMETRI: 
Grussyklene har egentlig mer til felles med landeveissykler og komfortracere enn kross-sykler når det kommer til geometri. Kross-sykler er konstruert for en times blodspurt i parker med hyppige av- og påstigninger, krappe hårnålssvinger og bratte gressbakker opp og ned. Til dette bruket er bratte styrevinkler, kort akselavstand og høyt overrør perfekt. Det høye overrøret på kross-sykler skal gjøre det lettere å hive sykkelen på skulderen når du må løpe. De bratte vinklene gjør det raskere å brette seg rundt 180 graders svinger. Ingen av disse tingene gir noe spesielt gode egenskaper på lange turer langs grusveier. Kross-sykler er ofte nervøse i høy fart og ubehagelige å sykle lenge på. FESTEANORDNINGER: 
De aller fleste sykler i denne kategorien har gode festemuligheter for både skjermer, bagasjebærere og andre innretninger for å ta med seg utstyr på tur. Ekstra-fester til flaskeholdere og gjengeinnsatser til veske på overrøret er, om ikke standard, så helt normalt. DRIVVERK
: Flere av syklene i denne kategorien kommer med kun ett tannhjul foran. Et 1x drivverk er enklere i bruk og har færre deler som kan gå i stykker – men et 2x drivverk vil likevel gi deg et større utvalg i gir, og ofte både lettere og tyngre gir. Ser du for deg å bruke sykkelen som en ren landeveissykkel i raske klubbpuljer kan du føle at du ikke har tungt nok gir med det 1x11-oppsettet du er nødt til å ha for å komme opp de bratteste grusbakkene i Marka uten å føle at du må ta spenntak for hvert tråkk. Du kan velge å bytte krankdrev etter behov - 38-40 for grussykling og 42-44 for landeveisturer. Vær obs på at du kanskje må bytte kjede også ved disse skiftene. BREDERE BUKKESTYRE
: For å gi bedre kontroll og balanse i terrenget og på løst underlag kommer de fleste grussykler med bredere styre enn tilsvarende landeveissykler. I tillegg har mage av syklene her styre med såkalt flare - altså sprik eller utsving nederst i bukken. Styrer med flare er bredere nederst enn de er oppe ved hendlene. Les også: Test av mobile sykkelspylere.Vi ser ingen grunn til å fnyse av trender med nesa i sky. At leverandører strever for å gi oss syklister nye og bedre sykkelopplevelser vil vi applaudere. På samme tid i fjor kunne du lese vår første test av sykler med bukkestyre i Terrengsykkel. Nå er vi tilbake med en ny, og alt tyder på at det heller ikke blir den siste. Der hvor vi i fjor kalte inn et bredt spekter sykler med forskjellige typer stil og utstyr, har vi valgt å be om et litt mer spisset utvalg i år. Alle syklene i testen kommer med 28/700c hjul og dekk – selv om mange av dem har mulighet for å kjøre 27,5 tommers hjul og enda bredere dekk. Der hvor vi hadde ytterpunkter i fjor, er årets sykler en mer unison samling raske grussykler samlet rundt midtpunktet.Les også: Test av de myke halvdemperne fra Trek og BMC. Vi har kalt inn sykler vi mener er interessante for terrengsyklisten som vil utforske konseptet med en egen sykkel til bruk på grusveier. Dette er sykler som egner seg til rolige søndagsturer både på vei og grus og til lengre ekspedisjoner over flere dager med egnede pakkesystemer. Et par av syklene her kan du godt delta med i vinterens krossritt, og du kan sitte med tetgruppa i et turritt på landeveien. Ønsker du å gjenfinne Birken-gleden ved å delta i neste års kross-pulje finner du også egnet verktøy her. Vi har begrenset tro på at det virkelig finnes én sykkel som løser alle problemer, men at disse syklene har et stort potensial for variert jobbsykling er heller ikke til å stikke under en stol. Skal du bytte ut jobbsykkelen eller kjøpe ny vil vi absolutt anbefale deg å ta en titt i denne kategorien. Her får du sykler som vil oppleves stødige og komfortable og flere av dem har god plass til både skikkelige piggdekk og skjermer. Du trenger på ingen måte å være redd for at disse syklene ikke skal føles kvikke nok.Testen ble gjennomført i august og september i Oslomarka og omegn. Vi har brukt syklene til nettopp det de er beregnet på: korte og lange turer i marka i både raskt og bedagelig tempo, landeveisturer med innslag av grus, og til og fra jobb. Allerede fra første tråkk i testen satte vi pris på denne dimensjonen sykling.Grussykler gjør grussykling moro igjen. At de går fortere på grusveiene enn det lette terrengsykler gjør, er dog fortsatt uklart. Årets bukkestyre-klasse i Birken hadde ikke noe raskere tid enn tilsvarende klasse for sykler med flatt styre. Mange faktorer bidrar til raske tider i Birken og puljestørrelser og -sammensetning kan ha hatt en effekt her som talte negativt for raske tider med bukkestyre, men bukkestyre-klassen i Birken beviste i hvert fall ikke at det går vesentlig raskere med bukkestyre enn uten.