Shimanos toppmodell på pedalfronten er ikke veldig forskjellig fra lillebroren XT, men noen vesensforskjeller er det. XTR-pedalen er litt tynnere og har litt større ståflate enn XT-pedalen. I tillegg er XTR-paret nesten 10 prosent lettere enn XT. Gjørmeklaringen mellom klørne er også ørlite grann bedre på XTR-pedalene. Også i kram snø er det lett å komme inn i XTR-pedalene med et par raske spark med skosålen mot pedalen. Kulelagrene består, som på XT av løse kuler og er lette å smøre. Aluminiumskroppen på XTR-pedalene får raskt noen riper ved bruk, men de har vist seg å tåle mye juling og langvarig bruk under alle forhold. Stålaksling sørger for stivhet og holdbarhet.

Ut- og innklikk er solid og forutsigbart. Vi opplever ingen slark mellom skokloss og pedal. Den lille, men frie flyten sideveis er kjærkommen. Det er lett å kjenne overgangen mellom flyt og utklikk og sjansen for å klikke ut feil er minimal. XTR- pedalene er også de aller letteste og raskeste å klikke inn i, til tross for at bare den ene av to klør som holder skoen på plass er fjærbelastet. Hemmeligheten ligger i pedalens utforming uten kanter som hekter på skoen og hvordan skosålen og –klossen blir ledet frem til riktig plass raskt og enkelt. Fjærspenningen kan justeres fra helt slakk til skikkelig stram.