Det amerikanske merket Pivot er ganske nye i terrengsykkel-jungelen. De ble startet av Chris Cocalis i 2007. Cocalis var også mannen bak pionér-merket Titus, en forløper til Pivot. Med Pivot har Cocalis sam- arbeidet med demperopphengsguru Dave Weagle fra begynnelsen. Alle Pivot-fulldempere har en versjon av Weagles oppheng, DW-link. Firebird 29 er Pivots mest langbeinte stisykkel. FIN VAIERFØRING Firebird 29 har 162 mm dempervandring på bakhjulet og gaffel med 170 mm vandring. Kombinert med store hjul blir det en stor og lang sykkel. Firebird 29 er en ny modell fra Pivot. Cocalis og hans team har fulgt med i timen om moderne geometri. Noen av deres eldre modeller har vært litt korte i ramma, men Firebird 29 er lang og slak i tråd med dagens trend. Slak 65-graders styrevinkel er kombinert med bratt setevinkel på rett under 76 grader. TOPPGAFFEL FRA FOX Rammelengden i large er på 475 mm, blant de lengste i klassen.Utstyrspakka er funksjonell. Fokuset er på dyre og justerbare demperenheter. Det 11-delte XTR-drivverket ville vi heller ha byttet i et rimeligere 12-delt GX- oppsett. Vi savnet ikke lettere gir under testingen. Vi opplevde heller ikke noen girproblemer av noe slag. Spesielt bakdemperen - en Fox Float X2 overbeviser stort med sin ro og glupskhet i alle typer terreng. Toppgaffelen fra Fox har både Kashima-belegg for lav friksjon, og den supre og justerbare Grip2- demperenheten som lar deg spesialtilpasse gaffelen terreng og kjørestil. MED KJEDEFØRER DT-Swiss-hjulene er solide og skodd med topp Maxxis- dekk. Bakhjulet har Pivots egen navbredde på 157 mm for ekstra stivt og solid bakhjul, av Pivot kalt Superboost. Dette er navmål vi tidligere kun har funnet på utforsykler Nav med denne bredden er ofte vanskelig tilgjengelig. Fra første tråkk føles Pivot Firebird 29 lettsyklet. Så fort det vipper bratt nedover i terreng med store steiner og tette dropp, bekrefter egenskapene det solide utseen- det. Dette er en sykkel som går dit du vil og holder de linjene du ser deg ut. Enten du balanserer på tynne, feildoserte kanter eller sikter deg inn på ideallinja ned en hårete steinrøys, er Firebird med på notene. Kanskje bidrar det brede baknavet til den solide følelsen? Til tross for lengden på sykkelen er den lett å tre gjennom smale partier. I en spesielt teknisk utforkjøring med mange bratte overganger over steiner og rygger, er sykkelen veldig manøvrerbar opp og over kanter, og presis og trygg ned bratte steinheller. En testløype har mange bygde hopp tett i tett nedover. Flere med helt flate landinger. Pivot-sykkelen sluker alt i dens vei uten svakhetstegn og uten å nøle. Front og hekk virker godt avstemt til hverandre. Både i doserte og flate svinger finner vi lett skjæret og vi kommer ut med god balanse klar for nye utfordringer. DW-LINK OG SUPER-BOOST Aller best er Pivot Firebird når det går virkelig fort og slagene og landingene er som hardest. Når det drar seg til banker den de to andre syklene ned i støvlene med sin rå følelse av uovervinnelighet. Du skal være en vågal og dyktig syklist for å komme i nærheten av denne sykkelens grenser. Det morsomme er at den også er super for oss som ikke tar de lengste hoppene eller de høyeste droppene. I småkupert terreng mangler den litt av den lette, kvikke følelsen Yeti og Scott har, men den lar seg fint tråkke opp lange stiklatringer. Raske spurter gir supert tilslag, uten at du trenger å strupe demperne. Som heldags stisykkel er det mye sykkel å dra på, men både tråkket og den lave vekten gjør kuperte langturer mulig. DW-link-opphenget leverer varene både under akselerasjon og bremsing og gjør at vi gjør mindre av det siste enn vi egentlig burde. Har du ambisjoner om topplasseringer i tøffe enduroritt skal du lete lenge etter en råere og raskere sykkel enn Pivot Firebird 29.