Colorado-baserte Yeti Cycles har en spesiell plass i terrengsyklingas historie. Siden tidlig på 1990-tallet har konkurransesykling vært sentralt hos Yeti, og velklingende navn som John Tomac, Myles Rockwell, Missy Giove og Juli Furtado kan nevnes fra Yetis lønningslister fra den tida, og disse var også sentrale i utviklinga av flere kjente sykkelmodeller. Økomomisk rot og stadige eierskifter prega tida rundt årtusenskiftet, men de siste åra har Yeti kjempa seg tilbake til seg en plass på high end-himmelen, bl.a. med XC-fulldemperen AS-R SL og stisykkelen 575.

Det er aluminiumsrør, bl.a. fra Easton, som har gjort Yeti kjent. De siste åra har Yeti imidlertid "sneket" inn karbondetaljer i bakramma på både AS-R SL og på 575 (neida, vi har ikke glemt karbonmodellen C-25 fra gamle dager!). Deres nye flaggskip viser med all tydelighet at de følger med i timen, og i god Yeti-ånd er det konkurransesyklister som er målgruppa når de introduserer sin nye AS-R. Dette understrekes også av et klistremerke på overrøret hvor det står "For Racing Only". Sykkelen har fått navnet AS-R C. "C" står selvsagt for "carbon", eller rettere sagt fullkarbon.