/ Sykler

Test av Yeti AS-R 575

De kan telles på en slumsete tømmerhoggers hånd, de navna i terrengsykkelindustrien som klinger bedre enn Yeti. I noen år har det vært stille rundt Yeti, men er den gamle storheten nå på vei opp tilbake til himalayiske høyder? Vi lånte den mest spennende modellen til test.

Av: gauter
Sist oppdatert: 10. november 2004 kl 19.54
Yeti AS-R 575: Ikke akkurat avskyelig. Litt tidlig ute med vinterkamuflasjen, bare...
Yeti AS-R 575: Ikke akkurat avskyelig. Litt tidlig ute med vinterkamuflasjen, bare...
Lesetid: 11 minutter

Ikke hørt om Yeti før? Hvah?! Ok, kort fortalt: Yeti blei starta i 1985. Rundt 1990 og på tidlig 90-tall bygde den lille sykkelprodusenten, basert i Durango, Colorado, seg opp, og fikk raskt et virkelig godt omdømme. Om dette ene og alene skyldes deres turkise og gule syklers egenskaper, skal være usagt. Yeti greide i alle fall å knytte til seg flere av verdens beste syklister, og John Tomac, Myles Rockwell, Jimmy Deaton, Missy Giove, og Juli Furtado kan nevnes. Yetis racingmannskap var noe for seg sjøl, og tohjulinger fra Colorado var det fartsfantomene på sykkelbladenes forsider plukka topp-plasseringer på. Det gikk yetord (!) om merket, og det utvikla seg nærmest en kultisk stemning rundt merket. Modeller som FRO, Ultimate, ARC og den banebrytende karbonsykkelen C-26var og er klassiske navn på noe av de råeste syklene man kunne ønske seg. Mange av dem med lett gjenkjennelige, heltrukne, bua overganger mellom sete- og kjedestag... Ah, nostalgi!

Fra midten av 90-tallet gikk det trått for velrenommerte Yeti. Flere eierskifter fulgte, og anseelse blei tapt da produksjonen blei flytta til Østen. I 2001 blei imidlertid Yeti kjøpt opp for 'nte gang, og siden det styres Yeti igjen fra Colorado. Dette ser ut til å ha gjort godt: Årets Yeti-linje ser ut til å kunne løfte Yeti tilbake opp blant de få, store merkene som virkelig teller. AS-R 575 gjør ikke skam på Yetis gode navn og rykte, sjøl om produksjonen hovedsakelig foregår på Taiwan fremdeles.

Allerede abonnent?  

Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin

*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.

Er du under 28 år?

Da får du halv pris på Fri Flyt.

Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.

Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.

 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen