SUBTIL: Specializeds nye Stumpjumperer er stilig ensfarget med beskjeden logoføring. Flott synes vi. Foto: Kristoffer Kippernes
SPECIALIZED Stumpjumper Expert Carbon 29
PRIS: 56 000 kroner VEKT: 13,95 kilo u/pedaler NETT: Specialized.com
UTSTYR VANDRING: F/B: 150 mm/140 mm RAMME: FACT 11m karbon GAFFEL: Rock SHox Pike RC DebonAir 51mm offset BAKDEMPER: RockShox Deluxe RT3 RX STYRE/STYREFREMSPRING: Specialized Trail 780 styre, Specialized Trail stem SETE/SETEPINNE: Body Geometry Phenom Comp, Command Post IRcc 160 mm senkepinne HJUL OG DEKK: Roval Traverse hookless carbon, 29mm indre bredde felger, Specialized Butcher GRID 2,6 fordekk, Purgatory GRID 2,6 bakdekk DRIVVERK: SRAM GX 1x12, Descender 170 mm/30t krank BREMSER: SRAM Guide R 200/180 mm
«Nye Stumpjumper er på hjemmebane i småkupert terreng, men slår godt fra seg også i de tøffeste utforkjøringene.»
Specialized sin Stumpjumper-modell er en av sykkelbransjens aller lengstlevende modeller.
Siden 1981 har Stumpjumper-modellen utgjort grunnfjellet i Specialized sin terrengsykkelkolleksjon.
I begynnelsen som eneste terrengspesifikke modell, nå som en sentral modell som henter de beste egenskapene fra terrengsykkelsportens ytterpunkter.
Stumpjumper er kompromisset i midten - ikke en lynrask rittsykkel, ikke en grov endurosykkel, men en bunnsolid stisykkel. Årets helt nye modell kommer med 140 mm vandring bak og 150 mm foran. For få år siden ville disse tallene kombinert med 29er-hjul plassert sykkelen blant de groveste på markedet. Nå havner Stumpjumper der den skal havne, midt i sjiktet av stisykler.
Stumpjumper Expert Carbon har en lekker karbonramme med Specialized nye asymmetriske utforming, kalt Sidearm. Fargevalget er stilig og logoføringen subtil og selvsikker. Bakdemperen er flyttet litt til venstre, mens et kraftig karbonstag på høyre side binder over-og seterør sammen. Geometrien er som sykkelen forøvrig trygt forankret mellom de mest progressive og de mer konservative.
Specialized er uansett nyskapende med sitt geniale SWAT-hull i rammen. Å sykle uten sekk på ryggen er avhengighetsskapende. Raus plass til 2,6-dekk i 29er-størrelse er også i forkant av bransjen forøvrig.
I terrenget klarer Specialized Stumpjumper kunststykket å være veldig bra på alt. Den har tilnærmet ingen mangler på noen områder. Som ofte med Specialized er sykkelen ekstremt lett å venne seg til. Du føler deg hjemme fra første tråkk og går raskt i gang med stipartier du kanskje har kviet deg for tidligere.
Landskap som stadig endrer seg er Stumpjumperens favoritterreng. Den er utrolig lettsyklet. Kun få tråkk skal til før du er oppe i marsjfart, klar til å hoppe og leke bortover stien. Opp tekniske klatringer er sykkelen aller best sittende på setet, eller med bakdemperen i midtstilling.
Den ekstremt smidige bakdemperen er superfintfølende på små slag, noe som går litt utover spenntaket i klatringer opp steinrøyser i helt åpen stilling. Nedover kommer smidigheten til sin rett. Du sykler som på et teppe over steinene, men har likevel solid med reserver når de store slagene kommer eller du høkker fra en meter til flatmark.
Stumpjumperen er lett å holde på bakhjulet ned drop, samtidig som du enkelt vekter fronten nok til å slenge deg rundt krappe svinger på myk skogbunn.
Specialized har truffet blink med sin nye Stumpjumper. Den er ikke aller best på så mye, men blant de aller beste på alt.
MINIMAL: En liten kjedefører gir ekstra trygghet. Miniverktøyet på flaskeholderen er lett å like. Foto: Kristoffer Kippernes
MINIMAL: En liten kjedefører gir ekstra trygghet. Miniverktøyet på flaskeholderen er lett å like. Foto: Kristoffer Kippernes
EKSTRA FIBER: Karbonhjul føles eksklusivt, men utgjør ikke den store forskjellen i praksis. Stumpjumperen var den eneste sykkelen vi punkterte på, tre ganger. Tubeless-kit følger med. Foto: Kristoffer Kippernes
EKSTRA FIBER: Karbonhjul føles eksklusivt, men utgjør ikke den store forskjellen i praksis. Stumpjumperen var den eneste sykkelen vi punkterte på, tre ganger. Tubeless-kit følger med. Foto: Kristoffer Kippernes
SIDEARM: Den asymmetriske rammen gir ekstra stivhet mellom bakdemperens to festepunkter.Foto: Kristoffer Kippernes
SIDEARM: Den asymmetriske rammen gir ekstra stivhet mellom bakdemperens to festepunkter.Foto: Kristoffer Kippernes
Allerede abonnent?
OrdinærUnder 28 år
Digital tilgang
79 kr/md i 12 md*
139 kr/md - ingen bindingstid
Med magasin
99 kr/md i 12 md*
+ 5 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden.