Rocky Mountain Altitude er på ingen måte ny, men har nylig fått seg både en visuell og funksjonell makeover.
Altitude har 160 millimeter vandring foran, og 150 millimeter bak.
Rammen har Rocky Mountains Ride- 9-konsept, som gjør at du kan justere både geometri og fjærrate på bakdemperen.
Den kommer i både rimelige modeller med aluminiumsramme, og flere versjoner med karbonramme. Vårt testeksemplar til 50 000 kroner har en av de beste utstyrspakkene i testen, med 1x12 drivverk, og gode dempere fra Fox både foran og bak.
Under testing prøvde vi oss mye fram med forskjellige geometri-innstillinger. I bratteste modus får den et mer livlig preg, og fungerte godt til raskere turer uten de helt store utfordringene i nedover-partier. Vi fant oss likevel best til rette i midtstilling eller slakeste modus. Ride-9 er uansett et stort pluss, og det er integrert i sykkelen på en pen måte.
I klatringer følte vi oftere behov for å bruke terskeljustering litt oftere enn på Bronson fra Santa Cruz, og den føles ikke like kvikk og responsiv som Rose og Canyon. Men også Altitude tråkker effektivt og villig opp det som er av klatringer.
Nedover er dette en av de syklene i testen vi likte best uansett terreng. Den har mye vandring, feite dekk, og de kraftige Shimano-bremsene gjør at vi har full kontroll. Følelsen vi får på denne sykkelen levner liten tvil om hva som ble prioritert når den ble designet. Altitude trives best nedover, og vi følte at jo mer vi pushet sykkelen i teknisk terreng, desto mer fikk vi tilbake.
Altitude ble hyppig valgt av endurosyklistene hos Rocky Mountain i Enduro World Series i 2017, og det kan vi skjønne. Selv om den ikke har den samme tog-lignende følelsen som Slayer fra samme merke, er den oppsiktsvekkende kapabel og vesentlig mer tråkkvennlig.
Sykler du mye sti og har ambisjoner om å prøve deg i enduroritt, er dette kanskje vår fremste anbefaling i denne testen. Altitude Carbon 70 gir deg en solid utstyrspakke og gode allround-egenskaper til all slags terreng.
LITT EKSTRA: Performance Elite-demperen fra Fox har justering av low speed compression. Det liker vi! Foto: Kristoffer Kippernes
FOR SIKKERHETS SKYLD: Selv om det å miste kjedet har blitt stadig mer uvanlig skader det ikke med en liten diskret kjedefører. Foto: Kristoffer Kippernes
JUSTERBAR: Ride-9-systemet til Rocky Mountain som sitter i innfestingen til bakdemperen lar deg justere geometri og fjærrate. Foto: Kristoffer Kippernes