Nå på våren har vi fått inn en Pivot Mach 6 til testing. Mach 6 er i den grovere enden av Pivots sortiment med 27,5 tommers hjul og 160 millimeter vandring foran og 155 millimeter bak. Kombinert med slakk styrevinkel og solide kvalitetskomponenter, plasserer sykkelen seg godt i enduro-kategorien.
Pivot er et ganske ungt merke som ble grunnlagt 2007. De har hovedkontor i Arizona der de blant annet utvikler og tester nye modeller. Pivot har til nå vært et nisjemerke i Norge, men nå har kjeden Birk sport tatt over importen, så da blir det kanskje flere Pivot-piloter her hjemme. De fleste modellene Pivot selger er fulldempere, og de har et tett samarbeid med David Weagle, som er mannen bak demperopphenget DW-link. Opphenget er lisensiert ut til en rekke sykkelmerker fordi det er kjent for å være solid og effektivt, både ved tråkking og bremsing.
SOLID: 36-gaffelen fra Fox er dønn solid, og har førsteklasses demperegenskaper
Utstyr
Mach 6 finnes i flere utstyrsversjoner, og sykkelen vi har testet er en av topp-versjonene med 1x11 X01 gir og Race Face Turbine-krank. Ett tannhjul foran er helt klart å foretrekke på en sykkel i dette segmentet. 30 tenner foran som sykkelen kom utstyrt med, gjør at du kommer opp de bratteste bakkene. På endurosykler er det ikke like ofte man har behov for å stå i pedalene og tråkke ut gir på grusen, men man kan selvfølgelig bytte ved behov.
Gode dempere er viktig på en sykkel som skal bli kjørt hardt. Pivot har utstyrt Mach 6 med Fox 36 Factory-gaffel. ”36” indikerer at innerbeina er tjukke og solide. Gaffelen har kompresjonsjustering på toppen av høyre gaffelbein, men ingen form for låsing eller justering av vandring. Bakdemperen er en Fox Float X med Climb-Trail-Descend – bryter. Bryteren justerer plattform-funksjonen på demperen. I Descend-modus er demperen helt åpen.
SKIKKELIG: Solide hjul og dekk hører kategorimessig hjemme.
At sykkelen ikke er utstyrt med senkepinne som standard, syns vi er gjerrig. Ramma har heldigvis opplegg til vaierføring for senkepinne.
Ramme og baktriangel er laget i karbon, med gummibeskyttelse på kjedestag og underrør. Dette bidrar ikke bare til å redusere slitasje og mulige skader på ramma, men er også støydempende. Det gir en god kvalitetsfølelse å sykle fort uten rakling og smell fra sykkelen.
TOPP: Float X-bakdemperen fra Fox er deres dyreste.
Godstog
De fleste har en transportetappe for å komme seg til sine lokale stier. Asfalt- og grus-tråkking er åpenbart ikke en enduro-sykkel sin store styrke, og med utfor-dekk av typen Maxxis High Roller 2.3 må man svette litt for høydemeterne. Vi brukte Climb-modusen aktivt på transportetappene.
På sti kjørte vi for det meste med demperen i Descend- og Trail-modus, men måtte bruke Climb-modusen aktivt for å forsere bratte kneiker. Selv om du setter demperen i Climb eller Trail, finnes det sykler som er bedre egnet til småkupert stisykling.
STIVT: DW-link-opphenget er både stivt og meget tråkkeffektivt.
Det er når det går nedover Mach 6 virkelig føler seg hjemme. Den føles dønn solid, samtidig som den er leken og lett å dra opp på bakhjulet ut kanter og hopp i løypa. Bruk tid på å justere inn demperne riktig, det er avgjørende for å få ut potensialet i sykkelen. Etter litt innkjøringstid, opplevde vi sykkelen som nær bunnløs, men kontrollert i de groveste utforkjøringene.
Bakdemperen har en fjæringsrate der man sjelden får følelsen av å bunne ut. Det bidrar til godfølelse, og gjør at man kanskje drar på enda litt hardere. Etter litt justering av Fox-gaffelen, opplevde vi at den både tok småslag bra, men også reddet oss inn når vi uforutsigbart traff større hinder. Selv om Rockshox Pike har vært nær dominerende i dette segmentet en stund, viser Fox med sin 36-gaffel at de slettes ikke skal skrives ut av konkurransen.
MISS: En heve/senkepinne mener vi hører hjemme på en endurosykkel i denne prisklassen.
Konklusjon
Mach 6 er et godt alternativ i enduro- og topptursykkel-segmentet. Den er tråkkeffektiv og har en slakk geometri som gjør seg best når det går nedover. Ramme-finishen er av høy kvalitet, og sykkelen fremstår som gjennomtenkt og velbygd – bare husk å få med senkepinne på kjøpet!
Spesifikasjoner
Ramme: Mach 6 karbon
Gaffel: Fox 36 Factory RC2 160
Bakgir: X01 11 gir
Girhendel: X01
Bremser: Shimano XT
Krank: Race Face Turbine 30 T
Styre: Phoenix 740 millimeter
Stem: Phoenix Team
Setepinne: Phoenix Race Carbon
Hjul: DT 275 Spline M1700
Dekk: Maxxis High Roller II 2.3
Størrelser: S, M, L, XL
Pris: 48 900,-
Vekt: 12,8 kg
Nett: Birksport.no
+ Topp dempere
+ Integrert gummibeskyttelse på ramma
+ Rå utfor
+ Relativt lett
- Mangler senkepinne
- Ingen favoritt i tekniske klatringer
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.