Nerder som meg forbinder Nukeproof med superlette karbon- og titannav fra begynnelsen av nittitallet. Det lille amerikanske firmaet som stod høyt på tidligere tiders terrengsyklisters ønskelister gikk etter hvert dukken. For noen år siden tok den britiske stor-importøren av sykkelstæsj, Hotlines affære og hentet frem merkenavnet fra glemselen. Navnet, og til dels logoen er den samme, men produktene er ganske annerledes. Nåtidens Nukeproof lager produkter tydelig for en ny terrengsykkel-hverdag og med en ganske klar britisk profil.

Annonse
ENDURO: Mega AM er en fullblods endurosykkel med 160 mm vandring foran og bak.
ENDURO: Mega AM Pro er en fullblods endurosykkel med 160 mm vandring foran og bak. Ca 33 000 kroner.

Foruten tilbehør som styrer, knebeskyttere og så videre, har Nukeproof en liten sykkelkolleksjon som bærer deres logo og navn. Syklene viser tydelig hva den lille gruppen Hotlines-ansatte mener vi terrengsyklister ønsker oss.

Kolleksjonen

Fire sykler med til sammen ni modeller er hele kolleksjonen.

SPEIDER: Nukeproof Scout kommer med senkepinne og enkel-krank.

SPEIDER: Scout Comp har Nukeproof senkepinne, lang gaffel og enkelkrank. Ca 16 000 kroner

Stihalvdemperen Scout kommer i to versjoner, stisykkelen Mega TR kommer i tre, endurosykkelen Mega AM likeså. Utforsykkelen Pulse, som sett under rumpa på Sam Hill, kommer i to versjoner. I tillegg selges alle syklene som løse rammer.

HILL-SLEDE: Sam Hill sykler på Nukeproof Pulse og det kan du og for rett under 40 000 kroner
HILL-SLEDE: Sam Hill sykler på Nukeproof Pulse og det kan du og for rett under 40 000 kroner

Heavy Metal i Baskerland

Da Nukeproof inviterte oss til Baskerland for å prøve deres 2015-modeller var det med forventninger om karbon, slakke vinkler og lange overrør. Nuke Proof leverte for så vidt på noen av punktene, men viste oss også at det er flere ting som gir sykkelglede.

Nukeproof har en ide om at syklene deres ikke skal koste mer enn nødvendig. At Hotlines også er distributør av Lapierre og Ghost i Storbritannia gjør nok også at de føler at de kan posisjonere Nukeproof på en annen måte. Karbon valgte de derfor å droppe denne gangen. Med fokus på pris har også de ivrige syklistene hos Nukeproof/Hotlines valgt å prioritere deler de mener har størst betydning på sykkelgleden og moroa i terrenget. Syklene er tydelig ment å være brukssykler uten for mye dill.

BAK: Rock Shox Monarch sørger for god støtdemping på Mega TR

BAK: Rock Shox Monarch sørger for god støtdemping på Mega TR

Topp demperenheter, solid drivverk og kraftige bremser har stått øverst på prioriteringslista. Dekk som virkelig griper i variert terreng har også fått prioritet. At de Britiske øyene har et noe likt klima som Norge gjør at sykler med gode britiske egenskaper også vil ha noe for seg her. Med Schwalbe Magic Mary-fordekk i Trail-gummi er i hvert fall styringsgrepet sikret på både vått og tørt føre. Den grove enduro-sykkelen Mega AM har også myk Trail-gummi i bakdekket, som er et Hans Dampf, mens den mer kortbeinte Mega TR får Rock Razor-bakdekk i mer lettrullende Pacestar gummi.

I løpet av to dager pakket med sykling fikk vi prøvd både Mega TR og Mega AM.

Mega AM vil bli beskrevet nærmere i neste utgave av Terrengsykkel-bladet som kommer ut i oktober. Men vi kan med en gang si at dagen vi fikk på den med bilhjulpen enduro-sykling i tidvis striregn og seig gjørme gav oss et skikkelig inntrykk av denne sykkelen spisskompetanse og potensial.

Men la oss se nærmere på Mega TR.

MEGA: TR(ail) er en superrobust stisykkel for uvørne syklister.

MEGA: TR(ail) er en superrobust stisykkel for uvørne syklister.

Mega TR(ail) en bombesikker stisykkel

Pris: Ca 30 000 kroner – 3599 Euro
Vekt: 13,6 kilo
Hjulstørrelse 27,5
Nukeproof.com

Mega TR er Nukeproofs stisykkelalibi. Mega-syklene har vært med i noen år, men foran fjoråret splittet de seg i to – AM og TR. Men bruksområdet fremstår som noe overlappende. TR har kraftig alu-ramme med firkantede rør, nærmest over hele linja og linjer som tyder på at funksjon kommer før form hos Nuke Proof. Det kan vi like.

Nukeproofs herrer påpeker at de har vært opptatt av detaljer som gjør en forskjell i terrenget og det er åpenbart at de ikke har vært aller mest opptatt av vekt. Med nesten 14 kilo på vekta så fort pedalene er skrudd på er det raskt klart at noen kvikk stisykkel med rittpotensial er dette ikke.

Det som er klart er at drivverket, bremsene og demperenheten alle kommer fra øverste hylle og vil fungere lenge og under tøffe forhold. Vi fikk ta med Mega TR på en variert tur fra Hondaribia på grensen til Frankrike helt nord i Baskerland langs Atlanterhavet og over et fjell, en kanal og en rygg til San Sebastian snaue 4 mil lenger sør. Så godt som hele turen ble gjennomført på stier med variert underlag og over 1300 høydemeter ble forsert begge veier.

DRIVVERK: SRAM X01 med lett kjedefører og 32-klinge på kranken. Funksjonelt rett og slett.

DRIVVERK: SRAM X01 med lett kjedefører og 32-klinge på kranken. Funksjonelt rett og slett.

Asymmetrisk vandring likevel balansert

Mega TR har 130 mm vandring bak og 150 mm vandring foran. Stemen er kun 50 mm lang, og styret er solide 76 cm bredt. Alt dette tyder på at dette er en stisykkel som er utformet for å ha reserver i utforkjøringene, men likevel et kontant tråkk på stiene. Styrevinkelen er 67 grader, noe som er ganske slakt for en sykkel med 130 mm vandring bak, og helt på normalen for en med 150 mm foran. Overrøret er ikke så langt som på de aller mest moderne enduro-syklene, men passe langt, stemen tatt i betraktning. Godt i gang på turen så glemmer vi fort at vi sykler på en sykkel som veier 14 kilo. Omgivelsen, selskapet og stiene for sin del av æren, men sykkelen bærer også vekten sin bra. Til tross for forskjellen i vandring mellom front og hekk føles sykkelen balansert i terrenget. Den fungerer bra i tekniske klatringer og er en behagelig turkamerat på flatene langs havet. Selv om det også her både går opp og ned på steiner og grove svaberg. Tross den lange gaffelen og den relativt slakke styrevinkelen er sykkelen lett å løfte i front og lett og hoppe med. Den korte hekken får æren her. Den korte stemen og.

Testdagens lengste klatring byr på 500 høydemeter på for det mest grov og løs grus, men også på asfalt og noe sti. Med 32-klinge på kranken og 11-delt kassett med 42 tenner på det største tannhjulet går det greit unna, selv i 30 varmegrader. Bryteren på Monarch-demperen byr på tilnærmet lås og denne gjør seg fint på asfalten. Med bakdemperen i midtstilling holder hekken seg godt oppe, men i bratte, tekniske klatringer må rumpa fram på nesa på setet. Forhjulet holder seg godt på bakken og det er lett å holde retningen oppover.

FRONTEN: Revelation-gaffel med 15 cm vandring og 76 cm bredt styre. God styring!

FRONTEN: Revelation-gaffel med 15 cm vandring og 76 cm bredt styre. God styring!

Rå nedover

Men, som forventet egentlig av en britisk produsent, det er når terrenget bikker nedover at Mega TR virkelig kommer til sin rett. I grove og steinete utforkjøringer føles sykkelen bombesikker. Dekkene er formidable og ramme, hjul og gaffel gir et skikkelig solid inntrykk. Revelation-gaffelen er ikke like stiv sideveis som Fox 34 og sin storebror Pike, men demperegenskapene er førsteklasses. Gaffelen klær sykkelen godt. Bakdemperen føles stram, men god. Noe også de 130 mm med vandring gjør. Det kjens at det tar på innsiden av låren, som det heter på TV-shop, når det går som verst unna, men den korte vandringen gir tilbake i form av kjapp respons og lite nedetid i kompresjoner. Du havner sjelden bakpå på denne sykkelen, til det er vandringen for kort. Er du selvsikker og tøff nedover kan du bare gønne på. Det vil hamre og slå, men det sitter som pokker. Moro!

Vamos a la Playa

Langturen til San Sebastian sluttet på stranda i den flotte Atlanterhavsbyen. På veien hadde vi nytt flott utsikt, røffe stier og deilige flytstier. Vi hadde sågar fått oss en ferjetur på et drøy minutt over et sund mellom de to bydelene Pasai Donibane og Pasaia. Stiene går nesten helt inn til de lekkert brytende surfebølgene i selve San Sebastian.

En slik tur åpner øynene på en. Å sykle finsti, grov sti og transportstrekker på flytsti, grus og asfalt på en real stisykkel er en flott opplevelse, selv om sykkelen veier 14 kilo. Og opplevelsen er mye bedre når sykkelen er så solid og godt sammenskrudd som Nukeproof Mega TR. Den har de rette delene, de riktige dekkene og de demperne vi ønsker oss. Den har ikke det mest sofistikerte opphengdesignet i bransjen, og den har en tung ramme og et tungt stem og styre. Men som en solid pakke til leken stisykling der du unner deg litt tid til å nyte utsikten i oppoverbakkene og heller drar til i de tekniske klatringene og i de fine utforkjøringene er den finfin. Den har en flott geometri, som balanserer fint mellom moderne med langt overrør og slakk styrevinkel og klassisk lekent. Den er en skikkelig pålitelig og ganske så tidløs leke-, og turkamerat for oppdagelsesreiser der det du leter etter finnes på baksiden av klatringene.

KRAFTIGE: Guide RS-bremsene fra SRAM er kraftige og har en flott hendel. En ny favoritt?

KRAFTIGE: Guide RS-bremsene fra SRAM er kraftige og har en flott hendel. En ny favoritt?

Til om lag 30 000 kroner er Nukeproof Mega TR en komplett sykkel, som er klar til dyst rett fra boksen. Du kan finne sykler med karbonramme og nesten tilnærmet spekk til om lag samme pris, men du må lete godt. Nukeproof Mega TR er uansett en sykkel det er verdt å oppgradere etter hvert. Et karbonstyre og noen lettere hjul vil være først på listen over oppgraderinger, men ingen av dem vil være nødvendige. Unngår du å se på vekta er det lett å like Mega TR Pro akkurat som den er: En stisykkel for deg som kjører hardt og tungt, og som liker og takler en litt hard hekk.

 

Plusser:
Bunnsolid, topp dempere, drivverk og bremser

Minus:
Tung! Ufiks design, slappe skruholker.

 

Nukeproof Mega TR Pro 275

  • Ramme: Nukeproof alu 130 mm vandring
  • Gaffel: Rock Shox Revelation RCT3 150 mm foran,
  • Bakdemper: Rock Shox Monarch RT3 Debonair
  • Stem: Nukeproof Warhead AM 50mm
  • Styre: Nukeproof Warhead alu 760mm
  • Holker: Nukeproof single-lock
  • Sete: Nukeproof AM
  • Setepinne: Rock Shox Reverb Stealth 150 mm
  • Bremser: Avid Guide RS 180/180
  • Drivverk: SRAM X01 m/32 tenners krankdrev
  • Kjedefører: E-13 XCX
  • Hjul: Nukeproof Generator AM TCS
  • Dekk: Schwalbe Magic Mary Trailstar f, Rock Razor Pacestar b
  • Størrelser: S, M, L, XL – Large testet.

    AL_NUKEPROOF_LAUNCH_LOW_RES_1181419