Vaierføringen er lagt oppå underrøret, noe som ser litt rotete ut nå som vi er vant til intern føring, men det er funksjonelt og lett å jobbe med.
De brede WTB-felgene er skodd med tilsvarende store Hans Dampf-dekk fra Schwalbe.
Akkurat som Canyon-sykkelen har GT-sykkelen hjul i 27,5-tommers størrelse. I motsetning til de fleste andre stisykler på markedet har GT valgt å utstyre Force Elite med en kraftig fjærdemper fra Rock Shox for å ta hånd om bakdempingen. Noe mindre justeringsmulighet er vel en understatement.
Mange må vel belage seg på å bytte fjær til egen vekt. Bør nevnes, men også til mer kontrollert og smidigere fjæring og demping. Den kraftige gaffelen bruker luft som dempermedium, likt som på de andre syklene. GT-sykkelen kommer forøvrig satt opp med et funksjonelt 12-delt drivverk fra SRAM. Dette gir godt spenn i girutvalget. Det brede Race Face-styret og den velfungerende senkepinnen bidrar til god kvalitetsfølelse.
Dessverre har GTs produktsjef blingsa når denne valgte bremser. TRP-bremsene har gigantiske bremsehendler som nok hører mer hjemme på en el-sykkel enn på en stisykkel. Ønsker du å sette dem opp for en-finger-bremsing må de monteres langt inn på styret. Hvis ikke ender du fort opp med å klemme langfingeren under hendelen når du bremser med pekefingrene. Bremsekaliperne har fire stempler som biter rundt store skiver, så det er kraft i massevis, heldigvis.
Vi fryktet den høye vekten på GT-sykkelen før vi satte i gang med testingen. For å få syklet nedover, må vi også tråkke oppover. Men vi ble positivt overrasket. GT Force Elite bærer vekta si bra. Den sklir godt oppover grusklatringer og er relativt sett lettsyklet også i tekniske krevende klatringer. I småkupert terreng føles den leken og ganske kvikk, selv om du gjør lurt i å ta godt vare på den farten du får. Det butter litt ekstra raskt i bratte motbakker.
Fjærdemperen sikrer at bakhjulet følger underlaget superbra. Bakdempingen er helt sømløs og fri for terskler og hakking. Under raske tråkkepartier sleit vi noe med at vi slo pedalene nedi en del. Vi syklet først og fremst med sykkelen i lav modus. GT lar deg raskt justere geometrien i to nivåer. Lav modus gir mer stabilitet nedover og bedre egenskaper i svinger. Skal du sykle mye i småkupert terreng med mye tråkking bør du vurdere å sette sykkelen i høy.
Nedover kommer GT Force Elite virkelig til sin rett. Den føles ekstremt solid og bakdempingen er bedre enn på mange mye dyrere sykler vi har testet. Vi sitter ganske dypt i sykkelen, men bunner ikke, samtidig som vi får mye snert tilbake når vi pumper sykkelen nedi groper og over kuler.
Sykkelen bråker ganske mye. En polstret kjedestagsbeskytter bør monteres. GT Force Elite ALU føles som et realt råskinn utfor. Den er likevel ganske lettsyklet oppover og i slakt terreng. Er du klar for å begynne å sykle enduroritt er GT-sykkelen en robust og super inngangsbillett.