- Tora-gaffelen- Smalt styre
Bruksområde
Grus XC STI --------------
Ramme: Gekko Karbonramme
Gaffel: Rock Shox Tora m/lockout
Gir: Shimano XT bakgir, frontgir og girspaker.
Driverk: Shimano Deore 08-krank, Shimano Deore 11-34 frikrans
Bremser: Avid Juicy 3 skivebremser 160/160
Hjul: Shimano Deore nav, Mavic 717 felger, Maxxis Crossmark dekk.
Sete og styreoppsett: Anatomy styrefremspring, setepinne, sete og styre (58cm).
Pedaler:
Størrelser: 17 - 19 - 21
Karbonfinishen på Gekko-ramma er smakfull og lett gjenkjennelig uten å være for prangende. De hvite dekalene står godt til den sorte ramma og den hvite gaffelen. Ramma er en av de desidert stiveste i testen og vil passe godt til de litt tyngre rytterne der ute. Responsen i tråkket opplevdes som svært god og sittestillingen Er sportslig uten å være for ubehagelig. Vi hadde gjerne sett at styret var bredere og hadde en moderat oppsving, men dette er det er enkelt å fikse på. Geometrien på Flight innbyr til rask sykling, og du kommer deg fort frem så fremt ikke terrenget blir mer teknisk enn god blåsti.
Til tross for Flightens karbonramme har likevel ikke Gekko klart å levere en spesielt lett sykkel. Med en vekt på 12 kilo er ikke Flight noen utpreget grusracer, selv om det både kan se ut som og føles som om det er det den helst ønsker å være. På grunn av utstyret den er satt opp med blir den heller ikke noe førstevalg på sti. Til det er fronten for lav og styret for smalt. Slik sett havner Gekko Flight litt mellom to stoler. Dette er litt synd, for potensialet er så definitivt til stede, både som rittsykkel og i terrenget.
Utstyret på Flight er jevnt over godt, slik det pleier å være på Gekkos sykler. Det eneste unntaket er gaffelen. Tora-gaffelen fra Rock Shox er det vanskelig å finne noe positivt å si om. Dempingen er uforutsigbar på det beste. Friksjonen mellom innerbein og ytterbein er svært høy og gaffelen vrir seg når den får både små og stor slag, når du svinger, og under oppbremsing, noe som igjen gjør demperegenskapene dårligere.
Styreresponsen blir også uforutsigbar og når underlaget er slagete føles det som om forhjulet er løst. Vi håpet i det lengste at dette skyldtes en produksjonsfeil fra Rock Shox` side, men Tora-gaffelen på Specialized Rockhopper oppførte seg dessverre på nøyaktig samme måte. Skikkelig innkjøring kan gjøre gaffelen bedre, men bra blir det nok ikke.
Vi hadde gjerne sett at Gekko hadde spart litt penger på ramma og gått for en bedre gaffel eller satt opp prisen noe og satt på noe i front som faktisk fungerer. Det hadde definitivt hjulpet på kjørefølelsen og vårt inntrykk av sykkelen. Både gir, bremser og hjulsett er så bra som det blir i denne prisklassen, men gaffelen ligger flere hakk under hva vi forventer på en sykkel til 10 000 kroner i dag.