/ Sykler

Test av FSA XC-300 hjul

Det fins flere leverandører av komplette hjulsett enn Mavic. FSA har et sett slike som heter XC-300. De er håndbygde, har sprekt utseende og en pen pris. Vi har siden i våres hatt et sett på langtidstest.

Av: gauter
Sist oppdatert: 2. januar 2006 kl 14.26
XC-300: Et sett FSA XC-300-hjul er lånt inn til testing (Dekk og skiver hører selvsagt ikke med).
XC-300: Et sett FSA XC-300-hjul er lånt inn til testing (Dekk og skiver hører selvsagt ikke med).
Lesetid: 2 minutter

Oppdatering desember 2005:

FSA 300 Disc-hjula har nå vært i bruk en hel sesong siden tidlig i april. Etter mange turer i forferdelige søleforhold denne høsten, er navene nylig blitt åpna for første gang. Der var det imponerende reint! Navene minner mye om mer renommerte DTs nav i oppbygning, og dette ser altså ut til å fungere upåklagelig. Vi hadde faktisk forventet mer grums og større behov for rensing og oppfetting. Lagrene ruller fremdeles prikkfritt, så godt som uten tegn til slitasje, og tilsvarende med frikransbosset. Hjula er fremdeles rette og fine, enda eikene ikke er blitt stramma mer enn én gang i hele testperioden, innledningsvis i våres.

Konklusjonen er klar: Disse hjula er ypperlig valuta for pengene. Felgringen holder godt på dekk opptil 2,25-størrelse, noe som sammen med stivheten gjør dem til ypperlige stihjul med en akseptabelt lav vekt. Hjula tåler også syklister med noe over gjennomsnittlig kroppsvekt godt. De er med dette et godt valg for terrengsyklister flest som vil ha et rimelig, men samtidig sterkt og holdbart hjulsett til variert bruk.

Oppdatering august 2005:

Probike har sagt fra seg importen på FSA, slik at Deler AS nå er eneimportør av dette merket, med en liten oppjustering av prisen på hjulsettet. Her er noen foreløpige vurderinger etter noen måneders bruk av hjula:

Så langt har hjula blitt brukt til jevnlige stiturer og i enkelte ritt. Etter en innkjøringsperiode var det behov for noe oppretting og stramming av eikene, men hjula har siden holdt seg helt rette, til tross for tidvis tøff bruk. Nava virker fortsatt fine. Når snøen kommer vil nava åpnes og status vil gjøres opp da om hvordan de har tålt en hel sesong i norske forhold.

Et av spørsmåla vi hadde innledningsvis gikk på hvorfor FSA har valgt å bruke en relativt tung felgring sammen med få eiker. Vår konklusjon hittil er at vi hadde foretrukket en klassisk 32 eikers trekryssløsning og en lettere felgring. Vi mener dette ville gitt et enda sterkere og samtidig lettere hjul. Uansett virker hjula allsidige og ser ut til å forsvare prisen godt.

Allerede abonnent?  

Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin

*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.

Er du under 28 år?

Da får du halv pris på Fri Flyt.

Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.

Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.

 

Relaterte artikler

 

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen