Syklene i denne testen er begge rådyre rittverstinger som er konstruert for størst mulig fart i krevende terreng. Begge syklene har høyteknologiske rammer i karbon og begge er utstyrt med det tilnærmet beste utstyret som er å oppdrive. Både Cannodale og Merida har en enda dyrere hardtail i seriene sine, da med SRAMs ekslusive XX-gruppe. Foruten å være begge produsentenes nest dyreste hardtail, koster begge disse syklene rundt 50 000 kroner. Merida-sykkelen er noe rimeligere enn Cannondalen, men ikke så mye at vi har vektlagt det i denne testen.
Vi har syklet og testet disse syklene i terreng tilsvarende moderne terrengsykkelritt, og merket fort at de to har forskjellige egenskaper. Meridas ramme har allerede en hel mengde seiere på toppnivå å vise til. Mens Cannondale-ramma er ny av året, og si måte et ubeskrevet blad på internasjonale resultatlister hittil.
Rammene:
Begge syklene har en superlett karbonramme som ikke bare er stiv og presis, men som også har innebygget en del komfort. Dette skiller disse to rammene fra andre topprammer som Scott Scale og Trek 9,9. Scott og Trek har først og fremst vektlagt lav vekt og stivhet og har begge veldig tjukke setepinner som ikke bidrar noe særlig til økt komfort og støtdemping. På Merida-sykkelen er det først og fremst flatklemte setestag som sørger for komforten. Cannondale-sykkelen har i tillegg til blyanttynne setestag, også flate kjedestag og en konstruksjon der lange karbonfiber går uavbrutt fra styrerør til bakhjulets aksling. Tynne setepinner med diameter på 27,2 mm gir også støtdemping. Cannondales Save-pinne er flatklemt på midten for ekstra fleks. Begge rammene veier ganske nøyaktig en kilo. Merida 0.Nine-ramma i meidum veier, 993 gram, mens Cannondale Flash-ramma veier 1006 gram i large, i følge ingeniørene i tyske Bike-magazin.
Både finish og følelse i Cannondale-ramma er helt suveren. Designen, gjort av norske Torgny Fjeldskaar, er utrolig vellykket. Ramma ser veldig stilig ut, samtidig som den er usedvanlig komfortabel i bruk. I tillegg føles den lynrask. Allerede fra første tråkk kjenner vi forskjell på Cannondale og Merida når det gjelder komfort. I grusklatringer føles Cannondale-ramma en anelse høy i front, noe som er prisen å betale for den lange Lefty-gaffelen. Vi fikk også vår testsykkel levert med 100mm styreframspring istedenfor 120mm som er standard for sykkelen i størrelse L. For å senke fronten ytterligere kan styreframspring som peker nedover skaffes fra kyndige Cannondale-forhandlere.
Merida-ramma er også veldig god, men føles verken like komfortabel eller like spenstig som Cannondale Flash når de blir testet opp mot hverandre. Finishen på Merida 0.Nine er veldig bra, og sittestillingen føles passe aggressiv og tilpasset hardkjør. De faste festene til vaierføringen en av flere fine detaljer. Likevel er det Cannondale Flash HM vi mener har den beste ramma.
Seier til Cannondale Flash HM 1
Utstyret:
Syklene er ganske så ulikt utstyrt. Begge har 62 cm bredt karbonstyre fra FSA, men Merida-sykkelen har i tillegg FSA styreframspring og setepinne. Her har Cannondale egne varianter. Styreframspringet på Cannondale er en helstøpt sak som går tvers gjennom rammens styrerør og klemmes fast i Lefty-gaffelens to klemmer. Save-setepinnen på Cannondale-sykkelen har hode som er laget av USE, og er lett og komfortabel. Cannondale kommer med XTR-gir, egen fin karbonkrank og Avids gjeveste skivebremser, ved siden av XX, Elixir CR Mag. Merida har super FSA-karbonkrank, SRAM XO-gir og girvridere, samt XTR forgir. Merida lar oss stoppe farten med Avids nest gjeveste bremser, Elixir CR. Igjen tar Cannondale en seier, mye på grunn av de flotte bremsene og de usedvanlige fine huskomponentene.
Seier til Cannondale Flash HM 1
Gaffel:
Her er det normalt mot unormalt. Merida har utstyrt sin sykkel med Manitous toppgaffel R7 MRD. Dette er en lett og stiv gaffel som i år endelig har fått en styremontert låsebryter som fungerer. Dessverre er bryteren skarp og plassert på innsiden av styret så sjansen for å kutte opp kneet på den er overhengende. Merida tviholder fortsatt på 80mm vandring i gaffelen, noe som gir lav krank og en kjapp følelse i svinger og på jevnt underlag. Vi klarte uansett ikke å få mer enn snaue sju cm ut av gaffelen og savnet mer vandring i utforkjøringene.
Cannondales spesielle Lefty-gaffel er i en klasse for seg i denne kategorien. Lefty-gaffelen har 11 cm vandring og en sideveis stivhet alle misunner den. I tillegg er den blant markedets aller letteste gafler. Lefty-gaffelen har en lett tilgjengelig spak øverst på beinet for låsing, men gaffelen er så smart konstruert at denne bryteren føles unødvendig. Lefty-gaffelen husker knapt ved stående sykling, men føles fabelaktig i utforkjøringene.
Seier til Cannondales Flash HM 1
Konklusjon:
Av verdens beste karbonhardtailer representerer Merida 0.Nine og Cannondale Flash det aller ypperste. Her er komfort og stivhet kombinert på en slik måte at du virkelig kan gi gass i terrenget. Meridas-ykkelen føles litt mer jobbete å sykle på enn den nærmest magiske flyten Cannondalen gir. Merida 0.Nine oppfordrer til hissige støt, mens Flash lar deg beholde farten utover flatene og inn i bakker samtidig som den gir en enorm kontroll og fart utfor. I vår testrunde klarte vi ikke å skille syklene tydelig nok på tid til at vi kan konkludere med at den ene er raskere enn den andre, men testerne var enige om at det føltes tryggere og mindre masete å klokke gode, jevne tider på Cannondale-sykkelen.
Testlaget vil gå så langt å si at Cannondale Flash må regnes som tidenes aller beste hardtail-ramme til rittbruk. Mot en slik konkurrent må selv den supre Merida 0.Nine strekke våpen.
Til tross for at Cannondale Flash går seirende ut av hver delduell i denne testen, vil vi understreke at Merida 0.Nine er en av de aller beste hardtailene på markedet i år. Kanskje den nest beste? Men når Cannondale så til de grader treffer blink med sin Flash, er det vanskelig å ta opp kampen.