Santa Cruz er mest kjent for stisykler og utforsykler, men de har lang tradisjon med rittsykler. Nye Highball og Blur er kompromissløse sykler for resultatorienterte terrengsyklister.
BLUR-COMEBACK: Legendarisk Santa Cruz Blur gjør nå comeback som en reinspikka rittfulldemper for moderne terrengsyklister og -ritt. Foto: Santa Cruz
Lesetid: 9 minutter
RITTMASKIN FRA CALIFORNIA: Nye Santa Cruz Blur er en konkurransedyktig rittfulldemper med 29er-hjul og moderne geometri. Foto: Santa Cruz
Det er noen år siden Santa Cruz hadde en skikkelig rittsykkel i kolleksjonen. 29-er-fulldemperen Tallboy har i siste versjon blitt spisset mer mot sporty og leken stisykling enn sekundjagende rittsykling. Nye Blur og Highball skal fylle hullet i kolleksjonen.
HALVDEMPER: Santa Cruz Highball kommer nå i helt ny versjon med 900 grams ramme og lave, støtdempende setestag. Foto: Gary Perkin/Santa Cruz
– Vi har fått flere henvendelser om at vi mangler en real rittsykkel, forteller Nick Anderson sittende i en sofa i Santa Cruz’ showroom og fabrikk i hippie-byen som har gitt sykkelmerket navn. Nick er Leder-ingeniør/Ingeneering Manager hos Santa Cruz, og opprinnelig fra Canada. Vi er omringet av fargerike karbonsykler på alle kanter. Alle unntatt én modell er fulldempere. Det er på fulldempere Santa Cruz har satset hardest helt siden begynnelsen i 1994.
HJERNEN BAK: Ingeniør-leder Nick Anderson har vært med på Santa Cruz sin karbon-utvikling fra begynnelsen. Foto: Gary Perkin/Santa Cruz
Rittfulldemperen Superlight var en av de første syklene som ga Santa Cruz en appell utenfor den indre krets i terrengsykkelmiljøet og en av de aller første rittfulldemperne som ble oppfattet lett nok til å være et alternativ til halvdemperen i rundbane- og maratonritt.
Blur, som var merkets første fulldemper med multilink-opphenget kalt VPP, ble først lansert i 2001. Undertegnede hadde gleden av å teste den første utgaven for det australske terrengsykkelmagasinet Australian Mountain Bike. Datidens Blur ble en kjempeselger og var ekstremt populær som stivennlig rittsykkel både i USA og Europa. Etter førsteutgaven i 2001 har Blur kommet i en rekke varianter. Både til stisykling, slalåm-sykling og som lettvekts karbonsykkel med 26-tommers hjul i 2009.
Nå 17 år senere får Blur 29er-hjul for første gang og blir igjen frontet som en rendyrket rittsykkel for sekundstrider med startnummer på styret.
– Siste generasjon Tallboy er dratt mer mot stisykkel-sjangeren og den har dermed laget et hull i linja, innrømmer Anderson.
– Målet med nye Blur er å lage en konkurransedyktig XC-rittsykkel, sier Anderson. – Vi fikk mange tilbakemeldinger, spesielt fra Sør-Afrika om at markedet ønsket en konkurransedyktig rittfulldemper fra Santa Cruz igjen. Sør-Afrika er et relativt stort terrengsykkelmarked og et sted der både rittsykling og Santa Cruz står sterkt.
I tillegg til nye Blur lanserer Santa Cruz en real og kompromissløs halvdemper - Highball. De har hatt Highball-navnet i kolleksjonen flere ganger tidligere. I tillegg har de halvdemperen Chameleon som er en robust stisyklingshardtail. Likevel, først nå mener Anderson at de har gitt konseptet ritthalvdemper det fokuset kategorien fortjener. Mer om Highball senere.
Det er ingen tvil om Blur er en stjerne i Santa Cruz-verdenen til tross for at den ikke har vært i kolleksjonen på noen år.
Sterk merkevare – Hvert sykkelnavn blir sin egen merkevare og Blur var et sterkt navn fra tidligere som vi ønsket å ta med igjen, sier Anderson.
Blur var den første sykkelen som tok i bruk Santa Cruz sitt tidligere patenterte VPP-oppheng da den ble lansert første gang i 2001.
VPP: To små ledd mellom front- og bakramme utgjør VPP-konstruksjonen. Nye Blur har to loddrette stag i bakramma - ett på hver side av frontramma. Foto: Santa Cruz
VPP er fortsatt en viktig del av Santa Cruz sine fulldempere. – VPP er et veldig følsomt oppheng. Det består enkelt forklart av to linker som beveger seg i motsatt retning av hverandre, forteller Nick. – På nye Blur har vi til forskjell fra Tallboy gått for to parallelle stående stag rundt bakhjulet. [Tallboy, 5010 og Bronson har til sammenligning bare loddrett stag på venstresiden]
– De to parallelle stagene belaster demperen jevnt og gir stivhet, sier Anderson og påpeker at målet med nye Blur var å lage en maskin som tråkker effektivt. – Våre sykler har en tendens til å tråkke bra uten lockout, påpeker han. Nye Blur kommer likevel med fjernstyrt lockout som virker både på gaffel og bakdemper samtidig. Som Anderson selv påpeker: – Selv en del av gutta i EWS [Enduro World Series] bruker lockout nå.
Ingeniørene hos Santa Cruz var klare på at nye Blur skulle være en relativt kompromissløs rittsykkel, likevel legger de ikke skjul på at sykkelen er kapabel til mye mer enn ren rittsykling.
– Vi har alltid som mål å lage sykler som tåler juling. Mange ønsker seg en superlett sykkel, helt til den går i stykker. Ved å gå fra en rammevekt på 700 gram og opp til 800 gram kan vi gjøre en sykkel 50 prosent sterkere, sier Anderson. De siste tre årene har ingeniørlaget hos Santa Cruz blitt forsterket med en annen kanadier ved navn Nick. Nick McCrae kom fra en karriere som kompositt-ekspert hos boutique-merket Guru Cycles til en ledende rolle i utviklingen av karbonrammene hos Santa Cruz.
Nick Anderson har på sin side vært med Santa Cruz i elleve år, helt siden de først begynte å lage karbonrammer.
Konkurransedyktig rammevekt
Nye Blur får en ramme som veier rett over 2000 gram med demper. En størrelse medium-ramme skal veie ganske nøyaktig 2060 gram med bakdemperen påmontert. Det er konkurransedyktig med mange av de letteste rittsyklene på markedet. Scott Spark veier under 1800 gram og BMC og Specialized har rammer på mellom 1800 og 1900 gram med demper, men med Blur er Santa Cruz der de ønsker å være vektmessig.
Målene på sykkelen forøvrig er moderne, uten å være helt der ute.
MODERNE: Relativt lang frontramme, korte kjedestag og ganske slak styrevinkel er det vi forbinder med moderne terrengsykkelgeometri. Dette gjelder til en viss grad også på rittsykler som nye Blur.
Naturlig nok er geometrien ganske lik Tallboy. Men der Tallboy har 110mm vandring bak og er tilpasset 120 foran, har nye Blur 100mm vandring foran og bak. Forøvrig har den 69 graders styrevinkel, kjedestag på 432 mm og Reach og Stack på henholdsvis 460 og 598 mm i størrelse large. 10 millimeter lenger en Tallboy, men også 5 millimeter høyere. Akselavstand på 1160 mm er fem millimeter mindre enn på Tallboy.
Reachen - altså rammelengden målt vannrett fra krankhus til styrerør på oversiden, er 4 mm lenger enn på nye Specialized Epic - i tillegg er stack - altså rammehøyden målt fra krankhus til toppen av styrerøret 5 mm mindre enn på nye Epic. Blur er altså ørlite grann lengre og noe lavere enn Specialized Epic.
Nye Blur er kun laget for bruk uten frontgir. Sykkelen vil bli produsert i Santa Cruz sine to karbonkvaliteter - det Santa Cruz kaller C og CC, der CC er det dyreste nivået. Blur vil komme i seks utstyrsnivåer fra Blur C R 29 med 1x11 SRAM NX og Fox Rhythm gaffel til Blur CC XX1 Reserve med Santa Cruz’ egne karbonhjul, 1x12 SRAM Eagle XX1, Fox Float Factory Kashima dempere og Syntace stem og setepinne. Det var denne sykkelen vi fikk presentert på lanseringen og som du kan lese vårt førsteinntrykk av her om kort tid. Komplett veier Blur CC XX1 Reserve 10,1 kilo uten pedaler, med en flaskeholder.
Prisene går fra 36 500 for den rimeligste modellen til 79 500 for toppmodellen.
Les om hvordan vi opplevde vår prøvetur på nye Blur på stier i California et annet sted her på siden om kort tid.
Nye Highball
– Vår forrige Highball var ikke så bra, innrømmer Anderson. – Den var for stiv og hard og ikke helt konkurransedyktig i kategorien. Vi gikk ikke like grundig til verks med den som vi har gjort nå. Den nye Highball-sykkelen er vesentlig lettere og mye mer komfortabel.
NY PROFIL: De lave setestagene på nye Santa Cruz Highball gir sykkelen en profil som er til forveksling lik fulldemperen Blur.
Nye Highball er åpenbart en helt ny sykkel. Den ser rett og slett ganske annerledes ut. Lave setestag skiller den fra mange andre halvdempere på markedet. Og nettopp plasseringen av disse brukte Anderson og hans ingeniør-lag mye tid på. – Lave setestag gir mye fleks og komfort, sier han.
– Men plasserer du dem for lavt går det utover stivheten i krankområdet.
Computer-testing hjalp Anderson og Santa Cruz og finne det kompromisset de ønsket. Høy komfort, men også tråkkeffektiv krankhusstivhet.
Rammevekten på nye Highball er på 900 gram. Noe som også er konkurransedyktig med andre moderne rittsykler der ute.
Geometrien er progressiv uten å være helt i ytterkant av hva som gjøres med terrengsykler for tiden.
– Den er selvfølgelig lavere og lenger enn vår forrige Highball. Styrevinkelen er på relativt slakke 69,5 grader. Reach - rammelengde på 450mm og stack - rammehøyde på 615 mm gir en noe høyere front enn på Blur. Den totale akselavstanden er 1140 mm mot 1160 på Blur i størrelse Large. Kjedestagene er bare to millimeter kortere enn på Blur - 430 mm.
KLASSISK: Halvdemper-geometri har utviklet seg gradvis de siste årene. Litt slakere, litt lengre og gjerne litt kortere kjedestag enn før er trenden. Nye Highball følger trenden.
Med Highball gjør ikke Santa Curz noen kompromisser i retning stisykling som de kanskje pleier å gjøre. Som Nick sier selv: – Vi ender ofte opp med å lage en stisykkel uansett. Denne gangen har vi nok også laget en stisyklingsvennlig halvdemper med høy komfort, men Highball er nå likevel en reinspikka rittsykkel.
Det ikke til å legge skjul på at moderne rittsykling stiller store krav til en sykkels stivennlighet. Det er definitivt slutt på den tiden da rittsykler hadde 72 graders styrevinkler, geometri tilpasset 120 mm lange styreframspring og så skjør konstruksjon at halvmeters dropp kun ble utført på tross av alle garantier og helt på eget ansvar.
– Vi kunne gjort kjedestagene kortere på Highball, men når det skal klatres bratt og fort er det hensiktsmessig med litt lengde bak.
Erfaringsmessig gir korte kjedestag lekenhet, popp og manøvrerbarhet på bekostning av noe stabilitet oppover. Slakk styrevinkel kan føre til et forhjul som søker som en fuglehund på jakt. Lengre kjedestag vil motvirke dette.
Akkurat som med nye Blur vil også Highball komme i både C og CC-karbon og med de samme seks utstyrsnivåene. Sram NX, Sram Eagle GX, en modell med Shimano XT og en modell med Sram XO1 Eagle og aluhjul og så X01 med Reserve-hjul og XX1 med Reserve-hjul.
Prisen vil spenne fra 28 500 kroner og opp til 67 500 kroner for den topputstyrte Factory-modellen.
Les om vårt førsteinntrykk av nye Santa Cruz Highball et annet sted på denne siden snarlig.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.