VERSTING: Nye Evil The Wreckoning har masse vandring, store hjul, kraftig konstruksjon og moderne geometri.
Lesetid: 5 minutter
Stikkordet for den nye The Wreckoning er selvfølgelig ny geometri. Sykkelen med 166 mm vandring bak har fått lengre rammelengde, brattere setevinkel, intern vaierføring og kanskje mest kontroversielt; Super Boost avstand mellom kjedestagene.
Nye The Wreckoning skal kunne bruke gafler både med 160 og 170 mm vandring, men den nye geometrien er først og fremst myntet på den ekstra lange gaffelen. Evil har vært blant pionerene når det kommer til slake styrevinkler og nye The Wreckoning er ikke noe unntak. Styrevinkel på 64,2 grader i ekstra lav innstilling med 170 mm gaffel, er blant de slakeste i bransjen. Specializeds nye Enduro har til sammenligning styrevinkel på 63,9 grader. Yetis SB150 har styrerørsvinkel på 64,5 grader.
Evil har også klart å få plass til 166 mm vandring og store 29er-hjul uten å lage kjedestagene noe lengre enn 430-432 mm. Her kommer valget av Super Boost aksellengde bak inn. Super Boost har blitt brukt en stund av Pivot, som også samarbeider tett med Dave Weagle, men har ikke blitt en helt vanlig standard i bransjen for øvrig. Enkelt fortalt øker Super Boost navbredden bak fra 148 mm til 157 mm. Dette gir muligheter til god dekklaring, stivere bakramme, stiver hjul og korte kjedestag, men gjør det selvfølgelig noe mer krevende ved valg av bakhjul.
The Wreckoning har som alle Evils fulldempere Weagles unike single pivot DELTA (Dave's Extra Legitimate Travel Apparatus)-oppheng med en kompleks ansamling av linker og ledd mellom bakramma og bakdemperen. Single-pivot-konstruksjonen gjør bakramma og koblingen mellom front- og bakramme ekstra stiv, mens Evil hevder at linkene mellom bakramme og bakdemper gir så god utveksling og fjærrate at dempingen forblir aktiv og smidig uansett terreng.
Karbonramma på nye The Wreckoning har intern vaierføring med innstøpte rør for enkel føring av girvaier til bakgiret, slange til bakbremsen og vaier til senkepinnen. I tillegg ramma en egen integrert kjedefører som lett lar seg justere avhengig av hvor stort krankdrev du ønsker å bruke. Hakk for 30, 32, 34 og 36 tenner er lagt inn i kjedeføreren, som er konstruert i støydempende gummi.
Kjedestagsbeskytteren er av det kraftige slaget og også den er i støydempende gummi med ekstra topper for enda bedre kjededemping.
Mange vil glede seg over at The Wreckoning kommer med fjærdemper bak og med et robust og velprøvd gjenget krankhus.
Alle de komplette The Wreckoning-byggene kommer med Industry Nines spesielle Hydra-nav med supertett inngrep med kun 0,52 graders avstand mellom kneppene. Dette gir ikke bare en helt spesiell lyd, men sikrer også at det aldri er noe dødgang i pedalene når du skal tråkke deg over teknisk terreng.
I tillegg kommer alle modellene utstyrt med toppdempere fra Rock Shox, inkludert den nye Zeb-gaffelen i front.
Den norske importøren av Evil - JBS Sport melder allerede om stor interesse for den nye modellen.
De fire komplette byggealternativene som Evil og JBS tilbyr er priset fra 73 000 kroner for komplett sykkel med SRAM GX-drivverk, Rock Shox Zeb Ultimate-gaffel, Rock Shox Super Deluxe Coil Ultimate bakdemper og Industri Nine Enduro S Hydra hjulsett.
Toppmodellen med SRAM XX AXS koster 97 700 kroner, noe som faktisk må sies å være rimelig sammenlignet med toppmodeller fra andre produsenter, som f.eks Specialized.
Også ny The Following.
Kun noen uker før Evil lanserte nye The Wreckoning blåste de også nyheten om en helt ny The Following. Denne kortvandrede stisykkelen med store hjul var blant de første syklene på markedet som kombinerte relativt kort dempervandring med store hjul og geometri og oppsett for øvrig for hardkjør utfor.
Den nye modellen av The Following er som nye The Wreckoning slakere i front, brattere i hekken og har lengre ramme.
Akkurat som The Wreckoning får The Following nå Super Boost aksellengde bak, 76 graders setevinkel, intern vaierføring og Industry Nine Hydra-hjul på alle komplette bygg.
The Following kommer satt opp med 130 mm gaffel, men kan også brukes med 120 mm gaffel. Vandringsmengden bak er som før 120 mm.
Evil ønsket at The Following skulle klatre som en fjellgeit på amfetamin og har valgt å holde akselavstanden ganske kort og styrevinkelen moderat slak. Med 130 mm gaffel har The Following styrerørsvinkel på 66,4 grader i ekstra lav innstilling. Kjedestagene er like korte som på The Wreckoning - 430-432 mm avhengig av om du setter sykkelen i lav eller ekstra lav innstilling.
De norske prisene på komplette The Following-sykler blir hakket lavere enn for tilsvarende The Wreckoning. Alle syklene kommer også her satt opp med Rock Shox sine toppdempere - Pike Ultimate gaffel og Deluxe Ultimate RCT bakdemper. Også her er det Industry Nine Enduro S Hydra hjul på alle nivåer. Med SRAM GX-drivverk koster The Following 71 900 kroner.
En Shimano XT-utstyrt modell koster 76 400 kroner, mens verstingmodellen med SRAMs trådløse girsystem krever at du hoster opp 96 600 kroner til JBS-gjengen i Asker.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.