Ikke alle er solgt på 29-tommers hjul på stisykler. Nå lanserer Canyon stisykkelen Spectral i versjoner med små 27,5-hjul både foran og bak eller med 27,5-tommers bakhjul og 29-tommers forhjul.
ALLE HJULKOMBINASJONER: Canyon Spectral kommer nå i versjoner med 27,5-hjul, 29er-hjul og med ett hjul i hver størrelse
Lesetid: 5 minutter
Canyon lanserte sin nyeste Spectral i fjor. Da var den en helt ny stisykkel med moderne geometri, 150 mm vandring og 29-tommers hjul foran og bak. Siden da har Canyon opplevd at markedet ikke er helt ferdige med allsidige stisykler med mindre hjul.
FLERE VARIANTER: Spectral kommer nå i flere versjoner. Både i karbon og aluminium og med store eller små hjul.
Spectral 29 er en superkapabel, lettsyklet og morsom stisykkel til alt fra kvikke turer i nærskogen til lange fjellekspedisjoner med tusenvis av høydemeter og endurojaging i utforkjøringene.
Smak og behag
I 29er-versjon er Spectral en effektiv stisykkel som også kan fungere som en super endurosykkel. Noen ønsker likevel en sykkel med mer fokus på lek enn på effektivitet. Mindre hjul kan gjøre en sykkel mer poppy og leken - noen ganger på bekostning av stabilitet i høy fart.
HÅKKI: Smått bakhjul og stort forhjul skal gi både effektivitet og leken popp i ett.
For å gjøre så mange som mulig fornøyde med Spectral vil den fra i dag komme med enten 27,5 tommers eller 29-tommers hjul. Noen av modellene blir også tilgjengelig i såkalt mullet-oppsett, med lite bakhjul og stort forhjul.
Er du på utkikk etter en leken, kvikk og superrobust stisykkel til lange turer i marka, men også grisekjøring nedover vil du gjøre lite feil med Bronson MX
Samtidig som Canyon nå utvider Spectral-kolleksjonen med varianter med mindre hjul kommer også aluminiumsversjoner med lik geometri og oppsett for øvrig som karbon-versjonene vi kjenner fra før.
METALL: Nye Canyon Spectral kommer nå i aluminium
Canyon har ikke bare lagt inn justeringsmuligheter i 29er-rammen for at den skal kunne brukes med 27,5-tommers hjul. De har valgt å lage to forskjellige rammer - en for 29er-hjul og en for 27,5-tommers hjul. Mullet-syklene har frontrammen fra 29er-variantene kombinert med bakrammen fra 27,5-variantene.
GJENGEINNSATS: Ryker du gjengene i leddet på kjedestaget kan du bytte dem ut med nye.
Canyon tilbyr Spectral med 27,5-hjul i størrelsene XS til Large. 29er-syklene kommer i størrelsene M til XL.
Collectiv-modellen som har oppsett med asymmetrisk hjulstørrelse kommer i størrelsene S til XL.
CFR: Lettere karbon og topp-spekk kjennetegner Spectral i CFR-versjon.
CFR-ramme
I tillegg til alu-varianten lanserer Canyon nå også en ekstra gjev karbon-Spectral i serien Canyon kaller CFR - Canyon Factory Racing.
Canyons svenske ingeniør, Leo Malmeryd var begeistret da han fikk lov å lage en CFR-versjon av Spectral.
CFR-STYRE: Toppmodellen er utstyrt med integrert styre i karbon.
– CFR er når vi karbon-ingeniører får lov til å gå helt bananas med de fineste karbonfibrene og løsningene, sier Malmeryd om prosjektet.
Spectral CFR er 300 gram lettere enn den vanlige Spectral karbon-rammen. Den skal likevel være like stiv og solid. Malmeryd sier at de til og med har spart vekt på å bruke lettere klistremerker på CFR-rammen enn på de andre rammene.
MED FLIGHT ATTENDANT: Spectral LTX AXS har SRAMs elektroniske Flight Attendant-system for elektronisk justering av demperne i fart.
Også med Flight Attendant
Canyon er en av et lite knippe produsenter som har fått lov å ta i bruk SRAMs nye Flight Attendant-system. Dette er et elektronisk system med sensorer på gaffel og i kranken som justerer demperne dine automatisk mens du sykler. Elektronikken sørger for å veksle mellom dempernes tre nivåer - open - medium - firm, lynraskt ettersom terrenget og tråkket ditt endrer seg. Systemet bruker samme batteri som resten av SRAMs AXS-univers og styres fra toppen av høyre gaffelbein.
KONTROLL: Flight Attendant-systemet kontrolleres med knappene på høyre gaffelbein og vha SRAMs mobil-app.
Systemet kan også hjelpe deg med å sette opp demperne bedre til din sykkelstil. Du kan også velge om systemet skal helle mot tråkkeffektivitet eller om det skal prioritere maks demping. Skal du bruke Spectral til lett og småkupert stisykling vil du kunne programmere Flight Attendant-systemet til raskere å stramme opp dempingen slik at den langbeinte stisykkelen blir kvikkere i klatringene og mindre seig på lite tekniske flater. Skal du bruke sykkelen som en enduro-sykkel kan du programmere den til å holde seg mer åpen enn den ville ha gjort i normal-innstilling.
SMÅ HJUL: Spectral 7 kan leveres med enten 27,5-tommers hjul eller med 29er-hjul. Her med 27,5
Aluminiums-versjon
Alu-rammen er ikke bare en rimeligere versjon av karbonrammen. Den er også gjort noe enklere enn karbonversjonen.
Den har rettere rør enn karbon-rammen.
Karbon-Spectral kommer nå med styrelager med justerbar styrevinkel for å kunne passe forskjellige hjulstørrelser. Alu-varianten får ikke dette. Vaierføringen på alu-rammene er ikke helintegrert som på karbonrammene. På alu-Spectral går vaieren til bakgiret og slangen til bakbremsen utenpå stagene i bakrammen.
Gjengene i rammens ledd er forsterket med stålinnsats.
LIK GEOMETRI: Enten du velger små hjul eller store hjul har Spectral lik geometri.
Gjengene i karbonrammene er enkelt utskiftbare slik at du slipper å være redd for at rammen er ødelagt hvis du ryker en gjenge i demperopphenget.
Karbonversjonene av Spectral har en såkalt flip-chip i bakrammen som gjør det mulig å justere geometrien på sykkelen noe.
FLIP-CHIP: Snur du demperfestet kan du endre vinklene 0,5 grader og krankhøyden med 8 mm
Styrevinkelen med 160 mm lang gaffel er 64 grader i lav setting. Setevinkelen er enten 76 eller 76,5 grader avhengig av flip-chipens posisjon. Alu-modellene har ikke flip-chip. Der er styrevinkelen fast på 64 grader og setevinkelen fast på 76,5 grader.
Canyon oppgir at rammevektene på 29er Spectral er følgende:
Spectral AL: 3000 gram
Spectral CF: 2700 gram
Spectral CFR: 2400 gram
ALU-SPEKK: Alu-versjonene av SpectralCF OG CFR: Karbonvariantene av Spectral kommer i fem utstyrsversjoner
Vi har fått inn en Spectral CF 8 Collectiv-versjon med 27,5-tommers bakhjul og 29-tommers forhjul. Denne er satt opp med fjærdemper bak.
Testrapport vil komme så fort vi har fått syklet et par tusen høydemeter på den.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.