Mange har fått opp øynene for Freddie's Revenz som et fint stisykkeldekk for vinterbruk. Men har du kun én sykkel, som du også bruker til transport, blir dette dekket med sine lange pigger og 1300 gram rett og slett for brutalt. Og ikke egner det seg spesielt bra når det er barfrost med mye issvuller, de lange piggene gir dårlig feste på stein, og rives forholdsvis lett ut når underlaget ikke er is og snø. Freddie's Revenz er et ekte vinterdekk for lårsterke syklister på sti, og kun det.
Alternativene har da vært Extreme 294 eller Hakka WXC 300. Begge har spisse pigger som sitter bra på is, samtidig som de fungerer bra på asfalt og grus. Men disse dekkene er vesentlig mindre enn Freddie's, og flyter dermed ikke så bra på snøen.
Suomi Tyres, som nå eier sykkeldekkdivisjonen til Nokian, har tydeligvis hørt litt på syklistene som vil ha et stort dekk som egner seg til mer enn snødekket sti. De har parret WXC 300 med Freddie's Revens, og kommet opp med en bastard. De lette, korte piggene og de tynne dekkveggene til WXC 300, pluss volumet og knastene til Freddie's Revenz. Det nye dekket har fått navnet Freddie's SW 366. SW for Skin Wall, altså sidevegger med minimalt med gummi, samt 336 pigger. Sideveggene er allikevel overaskende tykke og fine, på langt nær så tynne som man vanligvis finner på stidekk for sommerbruk.
Vekten oppgis til ca 990g, og prisen skal bli 800 kroner i Norge. Vi har allerede fått inn et testpar, og disse veide hhv 1012g og 1020g, så vekten er det ikke noe å si på. Dekkene har kanttråd av stål, noe vi setter pris på. Kevlartråd hadde riktignok spart minst 50g pr dekk, men ståltråden gjør at dekket sitter bedre når det skal brukes med lavt lufttrykk. Piggene på disse dekkene er ikke limt, så i likhet med de fleste dekkene til Nokian kreves det ca 50km innkjøring. Dermed må de med grus- og asfalt-allergi bite tennene sammen og ta et par treningsturer før dekkene tas i bruk for alvor innover snødekte stier.
Vi kommer tilbake med fyldig test så fort det har blitt litt snø og/eller is i skogen. Inntil da går de i skytteltrafikk på asfalt frem og tilbake til jobb, for å kjøre inn piggene skikkelig.