Test av Pirelli Cinturato og Scorpion Smartube sykkelslanger
Sykkelslanger er ikke bare sykkelslanger lenger. Det kommer stadig flere lette varianter, laget av nye plastmaterialer. Vi har testet Pirelli sitt SmarTUBE-konsept. Er det verdt å bruke 300 kroner på en sykkelslange?
Innovasjonen i sykkelteknologi er av og til som et høyhastighetstog uten bremser. Produsentene slåss med nebb og klør om å finne på det neste store. Men noen produkter forblir ganske uforandret over tid.
Sykkelslanger er et slikt produkt. Det kan ha noe med den enkle funksjonen produktet tross alt skal ha – bare være en luftbeholder inne i dekket. Men dette har Pirelli, og flere andre produsenter nå bestemt seg for å utfordre.
Men først: du har sikkert lest mye om slangeløse oppsett. Dette blir nå bare vanligere både på landevei-, grus- og terrengsykler. Fordelene er mange, men guffe og dekkplugger har ikke (ennå) gjort slangen helt overflødig.
Får du en stor nok flenge vil ikke en plugg hjelpe deg, men kanskje kan en slange gjøre det. En fordel med å kjøre slanger i dekkene dine, er selvfølgelig at du slipper alt klisset med latex-guffe når du punkterer og må legge i en slange.
SmarTUBE-konseptet
«Pure Protection». Det kunne vært et catchy innsalg for et prevensjonsprodukt, men det er altså snakk om en sykkelslange. Eller rettere sagt en type sykkelslange.
De aller fleste sykkelslanger du har vært i kontakt med før, er antakelig av Butyl, som er det mest utbredte materialet sykkelslanger produseres av. Var du ivrig terrengsyklist rundt tidlig 2000-tall, vil du kanskje også huske at Latex-slanger ble introdusert, som et litt lettere alternativ. Latex-slanger er veldig populære på landeveien og er de slangene som gir minst rullemotstand.
Nå i senere tid har materialet termoplastisk polyuretan (TPU) kommet i bruk i sykkelslanger, og det er dette Pirellis nye slanger er laget av.
De nye Smartube-slangene fra Pirelli kommer i flere varianter. Slangene er delt inn i tre hovedkategorier:
P Zero, som er beregnet for landevei
Cinturato, som er beregnet for gravel/grussykling
Scorpion, som er beregnet for terrengsykling
Innen disse tre hovedkategoriene, finnes det igjen flere varianter etter hvilken dimensjon du har på dekkene dine.
Bare...bedre?
Det er sjelden et nytt produkt lanseres uten at det skal ha noen store fordeler. Lettere og stivere er begreper som går igjen på sykler og rammer. Pirelli hevder at deres SmarTUBE-slanger i TPU skal være opp til 70% lettere og 50% mer kompakte enn tilsvarende slanger i Butyl. Altså lettere og at de tar opp mindre plass når du bruker dem som reserveslange.
Pirelli hevder også at slangene skal være dobbelt så resistente mot punkteringer som tilsvarende slanger i butyl.
En ulempe med slanger av TPU, er at de ikke trekker seg sammen nevneverdig etter bruk. Vår erfaring er at hvis du har brukt en slik slange i et stort dekk én gang, vil det være krevende å bruke dem i et mindre dekk neste gang. De er ikke like elatiske som latex og butyl.
Praktisk bruk
Vi har montert et sett med Cinturato-varianten av slangen på en grussykkel med 38 millimeter brede dekk, og på en stisykkel med henholdsvis 2,2 og 2,6 tommer brede dekk, og syklet på disse i litt over en måned.
Lett og kompakt
Den mest åpenbare og visuelle forskjellen, er formfaktor. SmarTUBE-slangene er superkompakte, sammenlignet med en vanlig, rimelig slange i samme dimensjon. Det blir åpenbart enklere å få plass til ekstraslange både på lomma, i setevesken eller ryggsekken.
Vekten er lav. Vi sammenlignet vår Cinturato 700x28/35-slange i såkalt «reinforced TPU» med en helt vanlig, rimelig Butyl-slange. Vektforskjellen var på cirka 50 gram.
Sammenligner du en Cinturato SmarTUBE 700x33/45 som er oppgitt å veie 49 gram med en enkel og billig butylslange i samme dimensjon, er forskjellen enda mer tydelig. Det finnes dog butylslanger som kan konkurrere på vekt, som Continental Supersonic.
Installasjonen er forholdsvis enkel, og til en viss grad enklere enn med Butyl-slanger. TPU-materialet er stivere i konsistensen, og slangen står i større grad av seg selv når den får litt luft.
Slangen folder seg ikke i like stor grad som butylslanger, så du unngår krøll eller klemming når dekket skal på plass. Men samtidig er TPU-materialet så glatt at slangen har en tendens til å glippe litt når du skal få den på plass mellom dekk og felg.
Utover den rent målbare forskjellen i vekt, kjenner vi ikke noen vesentlig forskjell når vi sykler på grussykkelen. Våre erfaringer med slanger av dette materialet, er at de holder bedre på luft enn Latex-varianter over tid. Med latex-slanger må du pumpe opp dekket før hver tur. Det trenger du ikke med TPU. Pirelli-slangen holder like godt på luften som butyl-slanger.
Rullemotstand er et sentralt spørsmål når det kommer til både hjul, dekk og slanger på sykler. Og her kan det alternative materialet TPU ha en effekt. Måten slangen føyer seg mot dekk og underlag kan være med å slå ut positivt på rullemotstanden.
Nettsiden Bicycle Rolling Resistance har gjort en sammenligningstest mellom TPU, Latex og Butyl-slanger, og har i sin oversikt pekt på noen små forskjeller i rullemotstand. Selv om TPU-slangene ligger høyt på deres skala, er det likevel en latex-slange som er rangert best.
Vi må snakke om Murhpy
Pirelli hevder altså at disse slangene skal være mer punkteringssikre enn tilsvarende i butyl. Det er ikke en påstand vi har fått ettergått vitenskapelig. Vi har ikke prøvd å stikke hull på slangene med skarpe gjenstander.
Men vi har syklet med lavt lufttrykk i dekkene på grussykkelen og truffet dumper i asfalten så hardt at vi var overbevist om at det skulle smelle et par ganger– det gjorde det ikke. Slangene overrasket oss positivt, selv om dette sannsynligvis også kan tilskrives en god dose flaks.
Den folkelige versjonen av Murphys lov er at alt som kan gå galt, vil gå galt, og gjerne på det verst tenkelige tidspunktet. Har du syklet i noen år, har du antakelig hatt din andel punkteringer. Du har kanskje også opplevd at du har punktert, satt i en reserveslange, for så å punktere på nytt. Har du ikke med lappesaker da, er gode råd dyre. TPU-slangene er kanskje mer motstandsdyktige mot punkteringer, men også disse vil punktere før eller siden.
Om du har med lappesaker, vil det uansett ikke hjelpe deg hvis du bruker Pirelli sine SmarTUBE-slanger. Pirelli oppgir nemlig at de ikke kan repareres, og derfor må erstattes. Dette bør du ha i bakhodet om du skal på en lang tur, eller er langt fra allfarvei.
Bør du kjøpe disse slangene?
Prisen på disse slangene eller tilsvarende varianter i TPU vil antakelig avskrekke en del kjøpere allerede ved prislappen. 300 kroner for en slange høres drøyt ut. Det er det også, men slike TPU-slanger kan likevel være aktuelt for noen.
Alternative produkter
Har du lest så langt, kan vi anta at gram spart er noe som er interessant. Skal du spare noen gram på slanger, har du flere valg. Det finnes lettvektsvarianter i Butyl fra flere leverandører. I tillegg har du de nevnte Latex-slangene, som også er lette.
Både Tubolito og Revoloop lager slanger i TPU, altså samme materiale som slangene fra Pirelli.
Konklusjon
Skal man anbefale noen å bruke 300 kroner på en sykkelslange, nytter det ikke å appellere til fornuften. Og at man baserer seg på å lage produkter som ikke kan repareres, vil neppe klinge godt i ørene hos dem som er opptatt av gjenbruk og bærekraft.
Det koker ned til at Pirelli har oppnådd to ting; å lage griselette slanger for deg som er opptatt av å spare vekt, og å lage både kompakte og superlette reserveslanger.
Vår test viser ikke nødvendigvis at de er veldig mye bedre på å ikke punktere enn andre slanger, men vi kan slå fast at de i hvert fall ikke er dårligere enn lette slanger av butyl eller latex.
Åpne lommeboka, om du vil.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.