ALLROUND: Dissector er det dekk til stisykling som kan brukes både foran og bak. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
Maxxis Dissector 3C MaxxTerra EXO TR
Dimensjon testet: 29 x 2.4 WT
Pris: 749 kr pr dekk
Vekt: 948 g (veid av oss)
Farge: sort med gule logoer
Nettside: www.maxxis.com
Maxxis produserer mange forskjellige dekk til stisykling, og mange drar nok kjensel på navn som Minion, Assegai, High Roller og Aggressor. Dissector kom på markedet først for ikke mange år siden og er utviklet i samarbeid med den australienske utforsyklisten Troy Brosnan.
Australieren var på jakt etter et dekk som fungerer godt under tørre og løse forhold, og resultatet er altså Dissector som låner designelementer fra andre Maxxis dekk, med raskt rullemønster i senter av dekket med store sideknaster for grep i svingene.
Dekket finner i mange versjoner og dimensjoner, men vi testet dekket i 29x2.4 WT med 3C MaxxTerra ECO TR. Maxxis har for vane å skrive disse lange navnene, men fortvil ikke, vi skal gi deg en grundig innføring i hva alle disse rare navnene og forkortelsene er for noe i denne testen.
Dekket kommer i både 27,5- og 29-tommers dimensjon i fra 2.4 til 2.6 tommers bredde.
3C, MaxxTerra, EXO, TR og WT
Testdekket ble benyttet både foran og bak, selv om Maxxis selv skriver at dekket først og fremst er et bakdekk. Dekket har en såkalt 3C gummiblanding som vil si at knastene i dekket har ulike lag med forskjellig gummi, designet for hvor myke og dermed hvor slitte de ulike delene skal bli. Ytterst mot underlaget finner man et mellommykt lag i dekkets rullebane, samt et mykt lag ytterst på dekket sideknaster. I bunn finner man en hardere gummiblanding som først vil slites når lagene over er nedslitte.
MaxxTerra-begrepet som Maxxis benytter sier noe om hvordan dekket er designet ut i fra disse tre lagene med forskjellig gummiblandinger. MaxxTerra, som vi har testet her, plasserer seg midt mellom det produsenten kaller MaxxSpeed og MaxxGrip, og vil si at dekket har mindre myk gummi i ytterste lag mot bakken enn MaxxGrip. Dette vil si at dekket dermed er litt mer allsidig med tanke på rullemotstand og holdbarhet, men ulempen er at grepet er noe dårligere pga mer hard gummi. En MaxxTerra-sammensetning er også bedre for klatring oppover. Med andre ord, skal man kun kjøre nedover, bør man gå for MaxxGrip-sammensetningen i stedet.
EXO er en annen forkortelse man ser på dekkets sidevegger. Dette sier noe om oppbyggingen av dekkets sidevegger og beskyttelsesegenskaper. Maxxis uttaler at EXO-beskyttelse blir tilsatt dekk for økt holdbarhet som skal brukes på grus, rundbanesykling og lett stisykling. Ønsker man bedre beskyttelse tilbyr produsenten også dette på Dissector, men heter da gjerne EXO+, DD eller DH. Testdekket kommer med 60 TPI, noe som vil si at det har 60 vevde tråder per kvadrattomme, og forteller oss at dekkstammen er grovt vevd. Med 60 TPI kontra 120 TPI som mange andre dekk, spesielt til rundbane, leveres med, vil dekket føles noe stivere siden dekket ikke vil folde seg så lett.
Dekket kommer klar til å monteres slangeløst, derfor forkortelse TR (tubeless-ready) på dekksidene. Siste forkortelsen, WT, sier oss at konstruksjonen optimaliserer dekkets slitebaneoppsett og profil på dagens moderne, bredere felger. Tradisjonelle dekk er designet rundt eldre, smalere felger og kan skape en altfor firkantet dekkprofil, noe som fører til mindre enn optimal ytelse. WT-dekk er optimalisert for 35 mm indre felgbredde, men er bevist å fungere over et område fra 30-35 mm indre felgbredde, avhengig av rytterens preferanse.
Vi veide dekket til 948 gram, altså 8 gram lettere enn det produsenten oppgir. Dekket har en bredde på 58 mm og en høyde på 58 mm. På dekkets plastinnpakning er det en praktisk qr-kode man kan skanne med mobiltelefonen for enkelt å komme rett inn på monteringsanvisningene for dekket.
KLAR FOR SLANGELØST: Dekket er som de aller fleste andre stidekk på markedet nå klargjort for slangeløst oppsett. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
FLERE DIMENSJONER: Dissector kommer i flere utgaver, vi har testet en variant på 2,4 tommer bredde. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
OPPBLÅST: Slik ser dekket ut montert på felg. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
En mix av Maxxis` kjente dekk
Ser vi på dekkmønsteret på Dissector kan si se visse likhetstrekk med både Rekon, High Roller 2, Minion DHR 2 og Ardent. Så får oss ser det ut til at Dissector er en krysning av disse.
Dekket har forholdsvis store rektangulære og C-formede sideknaster. 3C MaxxTerra-sammensetningen vi testet har mykere gummi på sideknastene for forbedret grep som sitter på toppen av en fastere sammensetning for ekstra støtte. Dissectors mønster består av vekslende rader med to og tre midtknaster, som er vinklet i rulleretningen og vertikalt kappet på baksiden for best mulig grep både oppover og ved bremsing. Det relativt åpne slitebanemønsteret bidrar til å forhindre at dekket blir for tettpakket med gjørme og annet smuss på litt våtere underlag.
FLERE LAG: Maxxis sine dekk kommer i forskjellige konstruksjoner, vi har testet en MaxxTerra-variant. Foto: Lars Frederic Nordbakken.
FLERE VARIANTER: Dissector-dekket finnes i de fleste relevante dimensjoner. Skjermdump: Produsentens nettsider.
Testing
Dekket ble benyttet både foran og bak i en to ukers periode med mye stisykling på varierende underlag i Fredrikstad-området, samt brukt på enduroritt i Drammen under løse og tørre forhold. Dekket ble satt opp slangeløst på DT Swiss AM LN 370 aluminiumsfelger med 30 mm innvendig bredde med Rimpact PRO-dekkinnlegg foran og bak. Vi benyttet NoTubes punkteringsguffe. Monteringen gikk knirkefritt og vi trengte knapt dekkspak for å få det på. Vi blåste det opp med en standard gulvpumpe. I testperioden fikk vi ingen punkteringer med dekket, men observerte at dekksidene ble en anelse slitt. Knastene ser ut til å holde seg godt selv etter mange timer på sti.
Vi synes at Dissector ga godt klatregrep under faste og middels løse forhold, til tross for sitt relativt raskt rullende mønster. Dekket hadde godt bremsegrep, selv om det ikke helt kan konkurrere med dekk med mer aggressive mønster som for eksempel Assegai eller Minion DHF fra Maxxis. Vi synes dekket fungerte best i faste til middels løse forhold. Under endurorittet synes vi dekket slapp litt fort på løst underlag, spesielt i svinger. Rullemotstanden føles lav med dekkene montert både foran og bak.
Sammenligning
Dissector i den versjonen vi har testet, med en vekt på 948 gram, er for eksempel 27 gram lettere enn Specializeds Butcher GRID Trail T9 i dimensjonen 29×2,3. Sammenliknet med Pirelli Scorpion Enduro S, et utpreget framdekk, så er Dissector 128 gram lettere i denne testversjonen. Dissector koster veiledende 799 kr, omtrent det samme som Scorpion Enduro S, mens Butcher er femtilappen dyrere.
Sammenlignet med andre Maxxis dekk, så er Dissector et mer allsidig stidekk som kan brukes på et bredere spekter av forhold og underlag enn for eksempel Maxxis Minion og Assegai, som er enda grovere i mønsteret og derav egner seg best til de mest tekniske stiene. Dissector kan man fint bruke på lange stiturer, selv med en del grustråkking.
Konklusjon
Dissector er et allsidig stidekk fra Maxxis, som vil fungere godt for mange syklister. Det blander godt grep og lav rullemotstand som fungerer bra under en rekke forskjellige underlag. Det kan brukes foran eller bak, men vi kan anbefale å for eksempel bruke det som et bakdekk sammen med et kraftigere dekk foran. Holdbarheten til dekket trekker helhetsinntrykket opp.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.