Det var spesielt Trulsen, en sti som også ble jobbet med under Skullerudprosjektet i fjor høst, som fikk en overhaling da IF Frøy og Terrengsykkelrittet inviterte til stibyggerworkshop med NOTS ekspertise. Der ble det bygget en 10 meter lang klopp og steinsatt to store gjørmehull.

Solid
Løypesjef i Terrengsykkelrittet Jon Flydal er svært tilfreds med resultatet.

Annonse

– Kloppen vi satte ned er bygget på steinfundament slik at den ikke vil råtne, og selve konstruksjonen er ekstremt solid, så denne vil vare lenge, til glede for alle som bruker marka, forteller han.

Og likeledes med de to gjørmehullene.

– Steinsettingen vi gjorde er skikkelig sherpa-arbeid og kan sammenliknes med det de gjør med stier på Vestlandet. Dette er tungt arbeid, og det tar lang tid å finne steiner og sette dem på plass slik at ikke noe rører seg. Men så blir det bra og holder veldig lenge, sier Flydal.

Se Terrengsykkel-TV: Stipatruljen Østmarka 

Populært
– Dette er en av de mest brukte blåstiene i området, og det merket vi godt når vi jobbet i dem på helga. Vi ble stående å prate mye med turgåere underveis, og vi fikk veldig mye skryt fra forbipasserende, som fortalte at det alltid har vært problemer akkurat her, sier Flydal.

Selv om dugnadsgjengen ikke rakk alle de planlagte tiltakene, kom de langt på vei i mål.

– Nå gjenstår bare noe få områder der vi kommer til å legge ut klopp på rull som vi tar inn igjen etter rittet, sier Flydal.

Stibyggerworkshopen var et samarbeid mellom IF Frøy, Terrengsykkelrittet og NOTS, mens Bymiljøetaten stilte med materialer til prosjektene.

NOTS arrangerer også stibyggerkurs i Trondheim 10.-11. juni og i Tromsø siste helga i august.