Offroad Finnmark lanserer eget stifond for å forsterke sårbare områder i egen trasé og å sikre bærekraftig utvikling av stisykling i hele Nord-Norge. Foto: Aleksander R. Evensen
Lesetid: 4 minutter
Offroad Finnmarks stifond ble etablert i høst og lansert denne uka i forbindelse med at rittet åpnet påmeldingen for neste års arrangement. Stifondet skal bidra til å sikre en bærekraftig bruk av naturen, både i traséen til det stadig voksende terrengsykkelrittet og i hele Nord-Norge.
– Vi ser at de sporene vi lanserer som årets trasé ofte blir mye brukt både i forkant og etterkant av rittet. Vi må derfor ta vår del av ansvaret for at slitasjen blir minimal. I takt med voksende antall deltakere, er vi nødt til å ta tak i en bærekraftig utvikling. Organisasjonen har derfor bestemt seg for å opprette «Offroad Finnmarks Stifond», sier Anders Abrahamsen, som er daglig leder i Offroad Finnmark.
– Vi endrer bevisst traséen hvert år, slik at naturen skal få hente seg inn igjen. Det har vi vært bevisste på hele tida, og ute på Finnmarksvidda har vi store muligheter til å variere hvor vi legger løypa. Men starten på rittet går alltid fra Alta, og for å komme ut på vidda er vi nødt til å bruke de samme stiene, så det er spesielt disse stiene vi må ha fokus på å forsterke, forklarer Abrahamsen.
– Vi ønsker at naturen skal se fin ut, også rett etter rittet. Der det er vått ser vi at folk sykler rundt, og da utvides området med spor hele tida. På slike plasser ønsker vi å kloppe, slik at folk ikke fristes til å sykle rundt, sier Abrahamsen.
Videre ser Offroad Finnmark på muligheten for å lage en del fleksible, mobile klopper som kan flyttes rundt til de sårbare områdene som trenger forsterkning i det som skal brukes til årets løype.
Kloppene i seg selv er ikke spesielt dyre verken å produsere eller i materialkostnader, men Abrahamsen ser for seg at det vil være koste en del å få fraktet dem rundt og lagret dem.
– Vi har enorme avstander her. Offroad Finnmark er ikke en rundbaneløype på fem kilometer. Det er en trasé på 700 kilometer, sier han.
Tredelt finansiering Offroad Finnmark legger opp til en tredelt finansiering av fondet: Fra deltakerne i form av frivillig bidrag til fondet i forbindelse med påmelding og startavgiften, fra rittets samarbeidspartnere og sponsorer, samt gjennom tilskudd fra midler rittet kan søke om.
Abrahamsen håper at deltakerne selv ser nytten av å bidra med en liten sum i forbindelse med påmeldingen. Så langt har responsen vært god.
– Foreløpig er det valgfritt å bidra, men siden vi åpnet tidligpåmeldingen denne uka, er det flere som har valgt å støtte fondet og bidratt med gode summer, så det ser ut som at folk er interesserte i å bidra, sier han.
Videre kommer Offroad Finnmark til å være bevisste på å be om tilskudd til fondet når de signerer kontrakter med nye samarbeidspartnere eller viderefører kontrakter med eksisterende partnere og sponsorer.
– Vi er den største aktøren innen terrengsykling i Finnmark, og er derfor den som har størst påvirkningskraft både overfor syklister og næringslivet. Da er det naturlig at vi tar den rollen med ansvar for å utvikle et bærekraftig stinett. Det håper vi våre partnere vil støtte oss i, sier Abrahamsen.
Skal defineres bredt Abrahamsen understreker at stifondet skal komme flest mulig til gode. Derfor vil Offroad Finnmark åpne for at ulike organisasjoner slik som lag og foreninger, fjellstuer og kommuner kan søle om midler fra fondet. Det gjelder ikke bare prosjekter i direkte tilknytning til Offroad Finnmark-traséen, men også for andre som ønsker å utvide stinettverket i andre deler av regionen, sier han, og trekker fram Alta kommune som et eksempel i den sammenhengen.
– Alta kommune er i gang med et kjempespennende prosjekt med en helhetlig plan for sykkelutvikling i Alta. Når rammene for dette er på plass, vil vi se på muligheten for at fondet kan bidra inn mot realisering av slike prosjekter. Slik det er nå, har stisyklingen tatt helt av i Alta. Folk sykler overalt hele tida, og det er behov for mer tilrettelegging. Da vil vi stille oss til disposisjon, både med råd og tips, men på sikt også økonomisk gjennom stifondet, sier Abrahamsen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.