Er dette mannen som sitter på svarene hele sykkel-Norge vil ha?
Mens andre ritt har slitt med sviktende deltakelse og interesse, har Offroad Finnmark det motsatte. Daglig leder Kjetil Johansen deler sine tanker om hvorfor ekstremrittet lykkes.
FORNØYD: Kjetil Johansen i Offroad Finnmark planlegger neste års sykkelritt med litt mer økonomiske midler enn før. Foto: Offroad FInnmark/Sjur Melsås.
Lesetid: 5 minutter
Interessen for sykkelritt i Norge har gått jevnt og trutt nedover, og mange klør seg i hodet.
Men helt i Alta har ett ritt lykkes med det resten av sykkel-Norge sliter med:
Ha stabile og høye deltakertall.
Kjetil Johansen har vært daglig leder for Offroad Finnmark siden 2020, og har klare tanker om hvorfor de lykkes med ekstremrittet hvor du selv må navigere mellom sjekkpunkter på Finnmarksvidda.
– Jeg tror aldri Offroad Finnmark kunne oppstått sørpå, i det etablerte sykkelmiljøet. Vi hadde mye motstand mot konseptet, fordi det var for langt og alt for vilt. Men i Alta og Finnmark var vi crazy nok til å gjøre det likevel. Folk har tatt det til seg, og det har blitt et elsket fenomen, sier han.
Rittet hadde i sin første prøveversjon 5 deltakere. Fordelt på alle distansene, fra ekstremvarianten på 700 kilometer og nedover, anslår han nå rundt 650-700 deltakere, og at rundt 200 av disse er barn.
– Hvordan ligger dere an med påmelding til 2023-rittet?
– Vi ligger på samme nivå som det vi lå på i 2019.
– Hvor mange av disse rytterne er gjengangere?
– Rundt 70-80 prosent.
– Hva tror du er årsaken til det?
– Jeg er helt sikker på at det er den euforiske mestringsfølelsen når man kommer i mål, og det at man tenker underveis at man ikke kommer til å klare det. Og så er man her sammen, de fleste har jo med seg familie, støtteapparat, venner og bekjente. Man er sammen om opplevelsen.
Dette er saken:
Norsk sykkelsport har slitt over flere år med synkende rittdeltakelse og kjøp av engangslisenser.
Spesielt de store rittene som Birken og Grenserittet har blitt preget av nedgangen.
I januar 2023 arrangerte NCF et seminar med aktører fra sykkelbransjen for å diskutere problemstillingen og se på mulige løsninger.
Mennesker og opplevelser
Offroad Finnmark skiller seg ut fra de aller fleste andre sykkelritt;
Det er ekstreme distanser.
Løypa er ikke merket, og rytterne må selv navigere etter GPS, og innom sjekkpunkter med pålagt hvile.
Johansen har selv vært aktiv syklist i mange år, og hatt flere roller i organisert idrett. På spørsmål om hvilke råd han vil gi til andre rittarrangører som sliter med deltakerantallet, er han tydelig:
– Jeg har selv deltatt og ligget side om side med andre syklister ned Ballettbakken i 78 kilometer i timen, og vet litt om det alvoret mange legger i sykling, som jeg tror har bidratt til denne nedgangen vi har sett de siste årene. Men jeg tror man må spole tilbake litt; det er møtet med andre mennesker som betyr noe, i situasjoner der du trenger å møte andre. For vår del har frivilligheten vært ryggraden der. De er med på å gjøre det mulig å fullføre rittet.
– Det andre er X-faktoren. Det du møter av utfordringer og opplevelser i naturen. Vår X-faktor er å vise fram Finnmarksvidda, og det man kan oppleve der. Men dette kan jo skaleres, man trenger ikke et ritt på 700 kilometer på Finnmarksvidda for å lage gode opplevelser, sier Johansen.
Kvinneandelen i norsk sykkelsport er lav. Men i Offroad Finnmark er deltakerandelen høy, og det er uttalt mål for arrangøren å øke den.
– Vi har 24% kvinner blant deltakerne, og av de som fullfører utgjør kvinnene 27%. Jeg har ikke lyst til å snakke negativt om andre arrangører, men jeg tror ikke det er noen andre som har så mange kvinnelige deltakere, uansett distanse. Vi vet at hvis vi får flere kvinner til å delta, vil det også komme flere menn.
Bra for alle
Johansen ivrer også for folkehelse-perspektivet i det å arrangere ritt.
– Vi har en omsetning på rundt 3 millioner, men verdiskapningen vår ligger på rundt 70 millioner årlig, i form av at folk kjøper utstyr, og er ute og trener. Vi vet at mange i aldersgruppen 35-65 er inaktive, og det har store samfunnsøkonomiske konsekvenser hvis vi klarer å få med disse.
– Mye vi kan gjøre bedre
Selv om Offroad Finnmark tilsynelatende gjør mye riktig, mener Johansen at også de har forbedringspotensial.
– Sett utenfra ser det kanskje bra ut, men innad ser vi at det er mye vi kan gjøre bedre. Vi er kanskje best i klassen på å serve deltakerne, men der kan vi bli bedre. Vi kan bli bedre på logistikk, og vi kan bli bedre på tracking og resultatservice. Så ser vi også at vi kan gjøre banketten enda bedre. Da har jo syklistene et enormt behov for å snakke med hverandre.
Trenden har vært positiv i mange år, men Johansen tar høyde for at også Offroad Finnmark kan oppleve svikt i interessen fremover.
– Det må vi være forberedt på, hvis ikke er man naiv. Hvis man ikke er på tå hev og fornyer seg, gjør man seg selv en bjørnetjeneste.
– Og hvis andre står litt fast med sine arrangementer, vil du dele av kunnskapen?
– Vi deler alt, det tror jeg er oppskriften på suksess. Kraften i samarbeid der man utveksler ideer, og utvikler seg i en positiv retning har jeg tro på. Da må vi lære av Birken, men jeg tror også Birken har noe å lære av oss.
Offroad Finnmark
Sykkelritt med utgangspunkt i Alta.
Arrangert siden 2008.
Forskjellige distanser; 700, 300, 150 kilometer, samt tur- og barneritt.
Ultra-distansene baserer seg på at rytterne selv må navigere med GPS og innom sjekkpunkter underveis, med sperrefrister.
Tar utgangspunkt i at man sykler som lag, men OF700 kan også sykles solo.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.