Denne uka ble det kjent at Grenserittets nye etappeutgave vil basere seg på GPS-spor i stedet for løypemerking.

– Det konseptet vi nå har på rittet er spennende nytt og noe helt unikt i Norge. Vi tror dette er et fremtidsrettet konsept og vi har veldig tro på det, sier daglig leder i Grenserittet Thor Fagereng til Terrengsykkel.

Annonse

Han forklarer at det er tre grunner til at Grenserittet landet på GPS-basert løype til det nye tredagersrittet.

– Bruk av GPS åpner for nye muligheter som blant annet gir muligheten til å variere løypene fra år til år. Ikke minst vil omkostningene bli langt lavere for å lage spennende løyper og det kommer deltakerne og arrangementet til gode. Og med hensyn til grunneiere vil det ikke bli merking ute i naturen. 

Blandet mottakelse
I miljøet blir rittkonseptet mottatt med både interesse og skepsis. Debatten rundt rittet har gått på Terrengsykkels forum siden 3-dagersrittet ble lansert i oktober, og tok igjen av med nyheten om GPS-spor denne uka.

På den ene siden får arrangøren pluss i margen for initiativ og nytenking, men flere profilerte terrengsyklister er skeptiske til om konseptet egner seg for Grenserittet. 

GPS kan heve terskelen
Både Ole Christian Fagerli og Greg Saw mener GPS-basert kjøring kan gi en ekstra dimensjon til terrengsykling, men er ikke sikre på om konseptet er den beste løsningen for Grenserittets nye tredagersutgave.

– Jeg syntes selve rittet virker spennende, og arrangørene på Grenserittet er jo skikkelig bra til å arrangere. Jeg hadde planlagt å være med, men er usikker når det blir GPS, sier Fagerli.

Han er ikke sikker på at et slikt konsept er egnet for Grenserittet, blant annet fordi GPS blir en ekstra utgift og barriere for en del ryttere.

– Personlig tror jeg dette er en bra greie på slike ritt som Offroad Finnmark. På Grenserittet 3-dagers tror jeg derimot de kommer til å miste en del deltagere. Det er veldig mange som ikke har GPS med kart, og det er en ganske stor ekstra utgift for de som ikke har det, sier han, og poengterer at merkede løyper gjør at en kan kjøre hardere.

– Jeg personlig syns også det er digg å sykle i merka løyper. Meg bekjent er det ingen ritt med mange deltagere som benytter seg av GPS-merking. Det er et kult konsept, men jeg er ganske sikker på at de hadde fått flere deltagere ved vanlig merking. Men de skal ha kred for at de prøver å finne på noe nytt, da.

Saken fortsetter under

Ole Chr Fagerli Nesbyen 2015 - Kippernes
Ole Christian Fagerli tror GPS-basert løype kan gjøre til at Grenserittet får færre deltakere på det nye etapperittet enn om rittet hadde gått for vanlig merket trasé. Foto: Kristoffer Kippernes

Ole Christian Fagerli tror GPS-basert løype kan gjøre til at Grenserittet får færre deltakere på det nye etapperittet enn om rittet hadde gått for vanlig merket trasé. Foto: Kristoffer Kippernes

Mindre flyt uten merking
Greg Saw er enig med mye av det Fagerli sier, og hans erfaring med GPS-ritt er at det blir langt mindre flyt enn i en merket løype.

– GPS til tur er en ting, GPS-ritt er noe helt annet. Jeg har bare kjørt ett GPS-ritt så langt, det var Offroad Valdres i sommer. Min erfaring derifra er at små stier kan være vanskelige å finne, så det ble mye stopp-og-start-kjøring og dobbelt-sjekking samtidig som du er i angrepsposisjon. Det er sikkert mindre stressende hvis du jager andre foran deg, sier Saw.

Mindre rettferdig
Saw trekker også fram at med umerket løype blir tidligere kjennskap til løypa ekstra lønnsomt.

– Vi endte med å ta feil ved et treveiskryss på smal sti. Konkurrentene våre hadde trent på siste del av løypa, så det er ikke rettferdig å slippe GPS-sporet i forkant av rittet. Å kjøre på GPS gir rittet en annerledes vri, og det likte jeg. Men du er avhengig av å ha erfaring med GPS-kjøring, og det hadde ikke vi, sier han, og legger til at Offroad Valdres var et impulsinnfall.

– Jeg kommer til å kjøre det ordinære Grenserittet. Jeg er åpen for å prøve nye konsepter, men et GPS-ritt med fellesstart er ikke så interessant for meg. Jeg tror at et vanlig etapperitt ville vært et bedre format for Grenserittet. Offroad Valdres er et endags ultraritt der en ekstremt lang motbakke skiller feltet fra start, sier han.

Greg Saw - Thomas Engelsgjerd - OV 2015 - Murdoch 1400x933
Greg Saw (foran) og makker Thomas Engelsgjerd under Offroad Valdres i sommer. Der kjørte duoen feil på den siste mila, og tapte det 155km lange rittet på oppløpet. Foto: Kent Murdoch

Greg Saw (foran) og makker Thomas Engelsgjerd under Offroad Valdres i sommer. Der kjørte duoen feil på den siste mila, og tapte det 155km lange rittet på oppløpet. Foto: Kent Murdoch